از ابتدای امسال، ۳۵ هزار مورد بازرسی دامپزشکی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری انجام شد.

حسینعلی سلطانی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد اظهار داشت: از ابتدای امسال، افزون بر ۳۵ هزار مورد بازرسی و نظارت از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی، طیور، آبزیان و زنبور عسل در این استان صورت گرفت.

وی گفت: در این مدت، با دو هزار و ۴۵۳ مورد نمونه برداری، ۱۳۵ مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع گردید.

سلطانی  اضافه کرد: همچنین ۳۲ هزار و ۸۴۵ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی از این مراکز جمع آوری و معدوم شد.

وی ادامه داد: امسال تا کنون ۶ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۷۷۳ قطعه طیور در کشتارگاه‌های چهارمحال و بختیاری ذبح و ۱۴ میلیون ۲۳۷ هزار و ۱۰۶ کیلوگرم گوشت سفید استحصال گردید.

سلطانی افزود: با نظارت بر کشتارگاه‌های طیور استان، بیش از ۹۵ هزار لاشه فاسد و غیر قابل مصرف، ضبط و معدوم شد.

وی همچنین از کشتار ۲۰۵ هزار رأس دام سبک و سنگین شامل گوسفند، بز، گاو، گوساله، شتر و شترمرغ با استحصال ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز طی سال جاری در استان خبر داد.

سلطانی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری، ۲۰۴ هزار کیلوگرم گوشت قرمز غیر بهداشتی هم در کشتارگاه‌های استان جمع آوری و معدوم شد.

وی با بیان وجود ۸۳۲ مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوانات،  به مصرف کنندگان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، از خرید فرآورده‌های دامی بدون مهر دامپزشکی یا برچسب معتبر از فروشگاه‌های غیربهداشتی و عرضه کنندگان خیابانی خودداری کنند.

سلطانی افزود: همچنین مصرف گوشت و دیگر فرآورده‌ها مانند کبد و کلیه به صورت خام یا نیم پز و خرید دام زنده از مراکز غیرمجاز و ذبح آن بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی و در خارج از کشتارگاه‌ها می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان شود.

انتهای پیام/خ

۱۴ مهر روز دامپزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار