سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال حضوری شدن کلاس‌های کارشناسی از مهر کم است/ گلایه رئیس دانشگاه تهران از عدم حضور جدی دانشگاه‌ها در تصمیم گیری‌های کشور

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «قطب‌های علمی مرجعیت لازم را برای توسعه کشور ندارند/ ایجاد محیطی پویا در میان جامعه دانشگاهی؛ از وظایف قطب‌های علمی»، «آغاز ثبت‌نام کارشناسی بدون آزمون ۱۴۰۰ پیام نور از نیمه دوم مرداد»، «اختصاص ۳ درصد سهمیه به افراد معلول در آزمون استخدام پیمانی»، «گلایه رئیس دانشگاه تهران از عدم حضور جدی دانشگاه‌ها در تصمیم گیری‌های کشور»، «احتمال حضوری شدن کلاس‌های کارشناسی از مهر کم است» همراه بود.

قطب‌های علمی مرجعیت لازم را برای توسعه کشور ندارند/ ایجاد محیطی پویا در میان جامعه دانشگاهی؛ از وظایف قطب‌های علمی

محمد صادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، در پاسخ به سوال "وضعیت قطب‌های علمی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ " اظهار کرد: قطب علمی یا همان (Centre of Excellence) ساختاری است فرا دانشگاهی که می‌تواند در تحقق اهداف مورد نظر در تمامی حوزه‌های علوم نقش ایفا کند.

او افزود: این ساختار‌ها غالبا در دانشگاه‌ها و یا مراکز علمی و پژوهشی برجسته مستقر هستند و بر اساس اهداف و برنامه‌های کشور‌ها به عنوان پیشران، اتاق فکر و بازوی مشورتی مرجع عمل می‌کنند. به عبارت ساده‌تر قطب‌های علمی از مهمترین ظرفیت‌هایی است که می‌توانند در تحقق برنامه‌های آینده، رفع چالش‌ها و مشکلات کشور‌ها ایفای نقش مهمی داشته باشند.
بیجندی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم این کار ارزشمند و بسیار زیر بنایی در ایران از سال ۷۶ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت نظام‌مند و جدی و مبتنی بر وظایف و ماهیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و از سال ۷۹ وارد فاز اجرایی و عملیاتی در مجموعه‌های منتخب شد.

او با بیان اینکه فعالیت قطب‌های علمی در کشور را می‌شود در ادوار گذشته به چند دوره تقسیم کرد، افزود: ابتدا قطب‌های ایجاد شده بیشتر تلاششان معطوف به فرهنگ سازی، شکل گیری و رسمیت بخشی شد. در ادامه قطب‌های علمی ایجاد شده تلاش کردند به سمت تخصصی و حرفه ای‌تر شدن حرکت کرده و فعالیت‌های خود را ارتقا بخشند.

بیجندی گفت: در ادامه قطب‌ها تمام تلاششان را به رشد کیفی و هدفمند شدن معطوف داشتند و سعی کردند از کمیت‌ها فاصله بگیرند و معطوف به اثر گذاری و نتیجه بخشی حرکت کنند. اما چقدر توانسته اند به این اهداف دست پیدا کنند، جای بحث و نقد جدی دارد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در خصوص وضعیت قطب‌های علمی در کشور اظهار کرد: بر اساس اهداف و برنامه‌های تعریف شده برای این مراکز، قطب‌ها موظفند محیطی پویا، پر نشاط، خلاق و مسئله محور برای پژوهشگران و اساتید به ویژه اساتید و پژوهشگران جوان و با انگیزه ایجاد کنند؛ بنابراین قطب‌ها لازم است تقویت کار گروهی، هم افزایی درون و برون سیستمی، برنامه محوری و هدف محوری را برای رفع چالش‌ها و مشکلات کشور ترویج کنند.

او اضافه کرد: بر اساس ضوابط و مقررات، قطب‌ها فرا دانشگاهی و فرا پژوهشگاهی و گرفتار چارچوب‌های سخت اداری دستگاه نیستند و فقط با یک هماهنگی ساده و بدون اینکه درگیر تشکیلات اضافی باشند اختیار دارند و می‌توانند تفاهم نامه و قرار داد‌های پژوهشی امضا کنند.

بیجندی یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد قطب‌های علمی را عدم وابستگی صرف به هسته علمی قطب‌های علمی دانست و اظهار کرد: قطب‌ها همکاران وابسته دارند یعنی فعالیت قطب محدود به هسته علمی خود قطب نیست، که بار علمی صرفا بر دوش هسته باشد بلکه این امکان وجود دارد که از توانمند‌های علمی و پژوهشی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها بهره‌مند شوند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در خصوص چالش‌های قطب‌های علمی در کشور اظهار کرد: اصولا برای تبیین دقیق موضوع لازم است از دو منظر به این مهم نگاه کرد یک نگاه حاکمیتی و حمایتی و دو نگاه اجرایی و نظارتی است. شواهد حاکی از ان است که از هر دو منظر با شاخص‌های مربوط خوب عمل نشده است و فاصله جدی با آنچه می‌خواست باشد با آنچه هست، هستیم.. یعنی نه سیستم به وظایف حاکمیتی و حمایتی خود عمل کرده است و نه مجریان و ناظران به درستی به وظایف خود عمل کرده اند. هر کدام عدم موفقیت و کارایی را متوجه طرف مقابل می‌دانند.

او اضافه کرد: به نظر اینجانب اگر قطب‌های علمی درست حمایت، هدایت و نظارت می‌شدند عملکرد بسیار مطلوبی می‌داشتند و کشور با بسیاری از چالش‌ها و مشکلات امروز مواجه نبود. متاسفانه باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که در حال حاضر قطب‌های علمی در کشور مرجعیت لازم در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری‌ها و جهت دهی به برنامه‌های توسعه‌ای کشور را ندارند. مثال خیلی مشخص و بارز آن در بحث تدوین سند برنامه هفتم توسعه کشور است.

بیجندی تاکید کرد: کدام قطب علمی کشور می‌تواند ادعا کند مورد مشورت یا مرجعیت سازمان‌های تصمیم گیرنده و تصمیم ساز کشور است و محوریت تنظیم یک بخش از برنامه بر عهده آنان گذاشته شده است ویا حتی مورد مشورت واقع شده است.

معاون آموزش و کارآفرین جهاد دانشگاهی در انتها به اهم چالش‌ها و مشکلات قطب‌های علمی پرداخت و اظهار کرد: عدم نظارت جدی بر کار قطب‌های علمی کشور، عدم تحقق نگاه حمایتی از سوی حاکمیت، انجام کار‌های موازی در برخی حوزه‌ها و تداخل کاری، عدم توجه به ظرفیت‌ها و فرصت ها، عدم توجه لازم به هم افزایی، بحران کیفیت در عملکرد‌ها و خروجی ها، عدم اعتماد لازم از سوی جامعه و صنعت، غیر هدفمند حرکت کردن، توجه بیش از پیش به کمیت بجای کیفیت و اثر بخشی اقدامات و طرح‌ها و موضوعاتی از این دست، مسائل و چالش‌های مهمی هستند که قطب‌های علمی بشدت درگیر آن هستند و عملکرد، نقش و جایگاه آن‌ها را تحت الشعاع قرارداده است.

او گفت: با توجه به این که قرار است در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده‌ها و سایر موسسات آموزش عالی تمامی فعالیت‌ها ماموریت گرا شوند، به نظر می‌رسد فرصت خوبی است تا از این ظرفیت برای هدفمند، برنامه محور و اثر بخش شدن قطب‌ها علمی در کشور استفاده شود.

آغاز ثبت‌نام کارشناسی بدون آزمون ۱۴۰۰ پیام نور از نیمه دوم مرداد

 دانشگاه پیام نور اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در ۸۵ درصد رشته‌ها بر اساس پذیرش بدون آزمون و سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌گیرد.

امسال نیز همزمان با آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰، فرایند ثبت نام برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه پیام نور در پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org آغاز می‌شود.

فرایند ثبت نام برای پذیرش مقطع کارشناسی بدون آزمون ۱۴۰۰ دانشگاه پیام‌نور از نیمه دوم مرداد ماه در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود.

اختصاص ۳ درصد سهمیه به افراد معلول در آزمون استخدام پیمانی

بر اساس ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلاتی را فراهم کنند که از آن جمله می‌توان به اختصاص حداقل ۳ درصد از مجوز‌های استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شرکت‌ها و نهاد‌های عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند را به افراد معلول واجد شرایط اشاره کرد.

محمدحسین مجلس آرا جهرمی معاون مالی و اداری دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این مصوبه اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی ۴۰ سهمیه استخدام پیمانی دارد که آزمون آن مرداد ماه برگزار می‌شود.

او افزود: برابر بخشنامه معلولیت ۳ درصد سهمیه به این افراد تعلق می‌گیرد که در آگهی استخدام دانشگاه خوارزمی، رشته شغلی کارشناس محیط زیست به این عزیزان اختصاص یافته و این موضوع در گذشته هم برابر مصوبات رعایت شده است.

گلایه رئیس دانشگاه تهران از عدم حضور جدی دانشگاه‌ها در تصمیم گیری‌های کشور

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاست‌های نظام آموزش عالی اظهار کرد: بخش مهمی از دانشگاه‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

او افزود: دانشجویان انتظار آینده‌ای بهتر را از لحاظ شغل، امکانات زندگی و ... دارند، یکی از نگرانی‌های دانشجویان بحث اشتغال است و پسران در زمینه سربازی نگرانی و دغدغه‌های زیادی دارند.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: دغدغه دانشجویان باعث طولانی شدن تحصیلات شان می‌شود و به اینصورت شادابی و امیدی که باید داشته باشند را دیگر ندارند. از آن جایی که محور اصلی دانشگاه‌ها علم و دانش است؛ بنابراین با این وضعیت می‌توانند کمک حال دولت و تمامی دستگاه‌ها برای حل مشکلات و توسعه همه جانبه کشور باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ناظران ومتخصصان بی طرفی هستند که نظریات و پیشنهادات آن‌ها هم بی طرفانه است، به همین علت انتظار دارند تا فضای دانشگاه‌ها یک فضایی باشد که امکان گفتگو و مباحثی بدون نگرانی‌ها از برخی اظهار نظر‌ها در آن ایجاد شود و شکل بگیرد.

نیلی احمدآبادی گفت: ایجاد یک فضای گفتمانی موثر بر پایه توانمندی‌ها و دانش دانشگاه‌ها قطعا می‌تواند کمک کننده باشد؛ بنابراین این موضوع به شدت مهم است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه‌ها در زنجیره و فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و ... حضور جدی ندارند، یعنی در مجلس و دولت و سایر نهاد‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود که کمتر از ظرفیت و تخصص دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد. ممکن است که افراد دانشگاهی در این فضا‌ها حضور داشته باشند، اما از یافته‌های آن‌ها در قالب رساله، پایان نامه‌ها و نظریات گروه‌ها و بخش‌های تخصصی دانشگاه‌ها در حوزه سازمان یافته استفاده نمی‌شود.

نیلی احمدآبادی گفت: بسیاری از مشکلات کشور به این علت بوده که تصمیمات بر پایه بررسی‌های علمی و عالمانه نیست، اگرچه در ظاهر خوب و قشنگ بوده، اما در عمل ضد منافع مردم است؛ دانشگاه محل تحقیق و پژوهش است و بر مبنای علم صحبت می‌کند؛ بنابراین نظریات، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های آن می‌تواند منطبق بر واقعیت‌ها و حقیقت‌ها باشد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اگرچه همکاری‌های گسترده‌ای با دستگاه‌ها داریم و حضور دانشگاه در جامعه پررنگ‌تر از سابق است، اما به عنوان یک جریان دائمی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه بسیاری از تصمیمات بدون گذشتن از مسیر دانشگاهی انجام می‌شود، تاکید کرد: موضوع رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی می‌تواند متناسب با نیاز‌های کشور باشد، اما در حال حاضر این چنین نیست؛ چرا که ساز و کار‌ها و فرآیند‌هایی که پیش بینی شده کارا نبوده و به صورت کلی خیلی از منظر بهره گیری از توان دانشگاه‌ها استفاده نشده است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: روابط بین الملل در دانشگاه‌ها بسیار مهم بوده و تسهیل این روابط در زمینه ایجاد بحث‌های نو و به روز خیلی موثر است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا توسعه این شرایط تسهیل یاتبد.

او با اشاره به مصوبه ممنوعیت تغییر رشته از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: همچین مصوبه‌ای وجود ندارد و تنها یک پیشنهاد بوده است، البته باید میان برخی رشته‌ها تناسبی مفید برقرار شود، اما در حال حاضر تنها یک بحث بوده است.

احتمال حضوری شدن کلاس‌های کارشناسی از مهر کم است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره واکسیناسیون دانشجویان و استادان اظهار کرد: مطابق هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشته ایم، تقاضا کرده ایم تا واکسیناسیون جامعه علمی را در دستور کار قرار دهند و این موضوع از ظرف وزارت بهداشت پذیرفته شد.

او افزود: با هماهنگی‌های وزارت بهداشت و پذیرایی که در زمینه واکسیناسیون استادان و دانشجویان داشته اند، باید گفت که واکسیناسیون دانشگاهیان، اساتید، کارکنان، دانشجویان (به تربیت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سپس جوان‌تر ها) انجام شود.

غلامی تصریح کرد:از آن جایی که اجرایی شدن واکسیناسیون دانشجویان مبتنی بر فراهم شدن امکانات واکسیناسیون است؛ بنابراین امیدوار هستیم که در مرداد ماه مطابق وعده‌های وزارت بهداشت واکسیناسیون انجام شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: منتظر هستیم تا شرایط برای واکسیناسیون جامعه علمی در وزارت بهداشت آماده شود و زمان بندی واکسیناسیون تحت نظر وزارت بهداشت است و امیدواریم که واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان و کارکنان تا مهر ماه فراهم شود تا بتوانند در مهر ماه حضوری در دانشگاه‌ها فعالیت کنند و گروه بعدی هم نهایتا تا نیم سال دوم تحصیلی واکسینه شوند.

غلامی درباره حضوری شدن کلاس‌ها از مهر بیان کرد: اگر واکسیناسیون انجام شود، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلاس‌ها را به صورت حضوری و برای دانشجویان کارشناسی به قبل هم پیش بینی ما این است که احتمال حضوری خیلی کم باشد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.