سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیمارستانی که تبدیل به درمانگاه شد!

بیمارستان هشتاد تختخوابی علی بن موسی الرضا (ع) شهداد از داشتن پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی لازم محروم است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،در ۹۶ کیلومتری کرمان شهر من قرار دارد جایی به اسم شهداد که شاید به گوش خیلی ها خورده باشد شهداد عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین را نیز به خود اختصاص داده است، اینجا منطقه ای است با جاذبه‌های گردشگری فراوان و سالانه میلیون‌ها گردشگر، از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند؛ اما این منطقه باتمامی جذابیت‌ها مشکلی دارد که مردم آن ناراضی وگله مند هستند، آن هم نبود پزشکان متخصص وتجهیزات پزشکی برای بیمارستانی هشتاد تختخوابی است که سال هاست نبود امکانات آن را به مرکز بهداشت تبدیل کرده است.

کدخدایی یکی از شهروندان شهدادی بااشاره به اینکه بیمارستان شهداد از داشتن امکانات پزشکی و پزشک متخصص محروم است افزود: متاسفانه داروخانه اینجا نیز به صورت شبانه روزی نیست و اگر فردی در نیمه شب مریض شود ونیاز به دارو داشته باشد باید برای گرفتن دارو نیز به کرمان مراجعه کند.

او باتوجه به شرایط اقتصادی وشیوع ویروس کرونا بیان کرد: رفت وآمد به کرمان برای مابسیار سخت ودشوار است وتقاضایی که از مسئولان داریم این است که این بیمارستان را تجهیز و راه اندازی کنند.

داوود مومن زاده یکی دیگر از شهروندان شهدادی نیز در رابطه با این موضوع ابراز ناراحتی کرد وگفت: بیمارستان هشتاد تختخوابی شهداد قبلا با وسایل و تجهیزات بوده است، اما متاسفانه این بیمارستان راه اندازی نشد و وسایلی که برای این بیمارستان خریداری شده بود به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده اند.

او افزود: برای ما بسیار سخت ونگران کننده است هنگامی که می‌بینم این بیمارستان به یک مرکز بهداشت تبدیل شده است ومردم این منطقه برای درمان باید به کرمان مراجعه کنند آن هم درشرایطی، که شهرمان بیمارستان دارد، ولی حالا به یک مرکز بهداشت بیشنر شباهت می‌دهد.

نام این بیمارستان مرا تحت تاثیر قرار داد وبرای من جای تعجب بود بیمارستانی که بانام هشتاد تختخوابی تاسیس شده حالا چرا به مرکز بهداشت تبدیل شده است. به همین دلیل سراغ حمید سعیدی رئیس سابق بیمارستان شهداد رفتم که از سال ۸۴ تا ۸۸ خدمت به بیمارستان را برعهده داشت او درباره نحوه تاسیس بیمارستان گفت: درسال ۱۳۶۵ خیری به نام حسین غفوری بیمارستان هشتاد تختخوابی علی بن موسی الرضا (ع) را با هدف پیشرفت وآبادانی وخدمت به مردم منطقه تاسیس کرد و در سال ۷۱ نیز به بهره برداری رسید.

سعیدی بااشاره به اینکه غفوری وسایل مورد نیاز یک بیمارستان را از جمله دستگاه اتوکلاو، تختخواب، وسایل آشپزخانه و ... را تهیه کرده بود افزود: یک دستگاه رادیولوژی نیز توسط علوم پزشکی به این بیمارستان اهداء شد.

او با بیان اینکه چارت پزشکی نیز برای این بیمارستان ساماندهی وفرستاده شد تصریح کرد:، اما متاسفانه بعد از فوت مرحوم غفوری بیمارستان راه اندازی نشد و وسایل وتجهیزات نیز به بیمارستان‌های دیگر منتقل کردند و درحال حاضر خدماتی که دراین بیمارستان ارائه می‌شود درحد یک مرکز بهداشت است.

سعیدی کاهش جمعیت شهداد را علت راه اندازی نشدن بیمارستان دانست و افزود: گفته شد شهداد جمعیت کافی برای راه اندازی یک بیمارستان را ندارد.

بیمارستانی که از امکانات محروم ماند

حالا اهالی این منطقه از راه اندازی نشدن بیمارستان گلایه‌مند هستند و می گویند که طبق آخرین سرشماری بخش شهداد بالغ بر ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد، آیا این تعداد جمعیت برای راه اندازی یک بیمارستان کافی نیست.

این صحبت‌ها ذهنم را به خود مشغول کرد و باعث شد به بیمارستان بروم وآنجا را از نزدیک ببینم.

یک شخص آگاه دراین خصوص گفت: بیمارستان شهداد امکانات پزشکی لازم را ندارد وبرای ما بسیار سخت ونگران کننده است زمانی که بیماری به اینجا مراجعه کند و به دلیل نبود امکانات و حتی دارو مجبور هستیم بیمار را به کرمان اعزام کنیم.

او هم چنین بیان کرد: بیمارستان اینجا دستگاه رادیولوژی نیز ندارد که بتوانیم اگر بیماری دست و یا پا آن شکسته شده باشد تشخیص دهیم.

او با توجه به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: اگر بیماری به اینجا مراجعه کند که مبتلا به کرونا باشد در صورتی که فرد مسنی باشد و اکسیژن خون آن پایین وشرایط رفتن به کرمان را نیز نداشته باشند باآمبولانس به بیمارستان افضلی پور کرمان اعزام می‌کنیم، چون بعضی از بیماران باید سی تی اسکن شوند وبیمارستان اینجا دستگاه سی تی اسکن نیز ندارد.

این شخص آگاه در ادامه تصریح کرد: اما افرادی که مشکل آن‌ها خیلی حاد نباشد سرپایی درمان و علائم هشدار به آن‌ها ابلاغ می‌شود و به خانه منتقل می‌شوند.

او با بیان اینکه این بیمارستان نیازمند پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی لازم است افزود:امیدواریم بیمارستان شهداد نیز همچون گذشته تجهیز شود و شاهد پیشرفت روز افزون این منطقه باشیم.

هنگامی که به بیمارستان مراجعه کردم تمامی صحبت‌ها در ذهنم تداعی شد از تلاش وپشتکار مردی که این بیمارستان را با هزار امید و آرزو برای پیشرفت ،آبادانی وخدمت به مردم شهرش ساخت و آرزو داشت روزی اولین عمل جراحی دراین بیمارستان انجام گیرد، از نگرانی‌های مردم این منطقه با وجود ویروس کرونا وشرایط اقتصادی که توان رفت وآمد به کرمان را ندارند چیزی نمی‌توانم بگویم جز اینکه شهداد یک منطقه گردشگری و رو به پیشرفت است وامیدوارم با راه اندازی دوباره این بیمارستان نیز بتوان بخشی از نگرانی‌های مردم این منطقه را از بین برد.

گزارش از زهرا پورحسینی

انتهای پیام /ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Mah
۱۹:۰۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
باتوجه ب گفته ها و توضیحات داده شده و پشتکار خبرنگار عزیز.....و جا داره از مسئولین محترم خواهش کنیم که مردمان زحمتکش شهداد را حمایت کنند و اقدامات لازم رو مبذول فرمایند......وامکانات و تجهیزات پزشکی ودرمانی لازم رو از قبیل پزشکان متخصص زنان و داخلی...سیستم رادیولوژی و سونوگرافی و ازمایشگاه را در این شرایط غیرعادی (کرونا)راه اندازی کنند...که در شرایط سخت کووید از رفت و امد جلوگیری شود..ممنون از شما خبرنگار گرامی...
معظمه نظري
۱۴:۲۵ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
ممنون از اطلاع رساني دقيق وعاليتون
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
بسیار عالی
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
باتشکر از شما. ان شاالله مشکل این منطقه برطرف شود.
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
انشالله ک مسئولین این کارو انجام بدن
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
❤️
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
عالیه
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
❤️
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
با تشکر از پیگری شما ❤
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
با تشکر از پیگری شما ❤
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
ممنون از شما خبرنگار دل سوز که به فکر ما مردم شهداد هستید از پیگیری شما متشکرم امیدوارم که در اینده شاهد راه اندازی شدن بیمارستان باشیم.
تینا
۱۰:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
عالیع