سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیشب در سوسنگرد چه گذشت؟/ پروژه کشته سازی، ماموریت جدید رسانه های بیگانه

تنش آبی این روزها در خوزستان بیداد می کند و کار به جایی رسیده که مردم دست به اعتراض به حق هم زده اند اما بد نیست واقعیت اتفاقات درون این اعتراض ها را بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معترضان خوزستانی به وضعیت بی آبی برای چهارمین شب پیاپی به خیابان‌ها آمدند و در مواردی نیز با نیروی انتظامی درگیر شدند.

ده‌ها تن از شهروندان خوزستان در سوسنگرد، دیشب در نقاطی از شهر دست به تجمع زدند و در مواردی به سوی ماموران نیروی انتظامی مواد آتش زا منفجره و سنگ پرتاب کردند و نیروی انتظامی نیز اقدام به شلیک تیر‌های هوایی کرد.

بنا بر روایت صادق یکی از شهروندان سوسنگردی که شامگاه یک شنبه ۲۷ تیر قصد داشت از اهواز به سمت شهر خود حرکت کند، در مسیر گروهی اقدام به آتش زدن لاستیک خودرو و مسدود سازی راه کردند و همین مسئله موجب نگرانی او از «سوختن خودرویش در این آشوب ها» شده بود.

بنا بر روایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی تجمعات سوسنگرد، دیشب چند زخمی بر جای گذاشت، اگرچه تاکنون آمار رسمی در این خصوص منتشر نشده است.

اعتراض شهروندان خوزستانی به بی آبی از پنج شنبه ۲۴ تیر ماه در چند شهر همین استان شروع شد. تجمعات در ابتدا مسالمت آمیز و بدون درگیری بود و حتی نیرو‌های انتظامی در این گرد آمدن‌های مردمی، سعی داشتند شهروندان را در مسیر‌های درست هدایت کنند.

اما آنچه از ابتدا باعث نگرانی گشت، حضور گروه‌های افراط گرایانه در صفوف مردم بود. تصاویر متعددی از بالا بردن پرچم گروهک «حرکه النضال التحریر الاهواز» در این تجمعات منتشر شده که نگاه به کارنامه این گروه در ترور شهروندان اهوازی و حضور در بین مردم، دلهره آور است.


بیشتر بخوانید


رخداد‌های ۴ روز تجمعات بی آبی در خوزستان

تاکنون جان باختن یک تن در تجمعات ۴ شب خوزستان تایید شده، هر چند در شبکه‌های اجتماعی صحبت از مرگ ۴ تن است، اما، ولی الله حیاتی معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان گفت: تاکنون فقط یک نفر در شادگان (مصطفی نعیماوی) به دلیل تیراندازی فرصت طلبان به ترانس‌های برق و با هدف ناامن نشان دادن وضعیت، قربانی شد.

خانواده مصطفی نعیماوی از جان باختگان تجمعات خوزستان به دست فرصت طلبان پیشتر گفته بودند که خون جوانشان بی گناه ریخته شده و امیدوارند قاتل شناسایی، دستگیر و مجازات گردد.

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان همچنین در خصوص مرگ قاسم خضیری افزود: شامگاه ۲۵ تیر ماه نیز یک نفر هنگام ورود به خانه خود مورد اصابت گلوله قرار گرفت که دلیل آن نیز اختلافات خانوادگی بود.

او در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی از مرگ ۲ مامور در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: این واقعه مربوط به گذشته است و به دلیل شلیک تیر از سوی افراد ناشناس به چادر نوروزی نیرو‌های انتظامی رخ داد.

اما در این بین شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور که با بودجه‌های هنگفت دولت‌های بیگانه اداره می‌شوند، بدون اشاره به مدرک یا حتی یک ویدیو از کشته شدگان، پروژه کشته سازی را دنبال می‌کنند. البته انتشار اخبار غیر واقعی به دلیل اعتماد بالای بسیاری از مردم به این شبکه ها، پیشتر نیز وجود داشته، اما ظاهرا حالا تبدیل به امری رایج شده است.

اجرای پروژه آبرسانی به ۴۷۰ روستای بی آب خوزستان

مجموع این مسائل موجب شده تا مسئولان کشوری و خوزستان در فکر اقداماتی باشند تا از تنش‌های آبی در استان بکاهند.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در نشست ستاد مدیریت بحران کشور مصوب شده است تا یکهزار و ۲۷۲ میلیارد تومان کمک‌های نقدی به منظور رفع مشکلات بی آبی به استان اختصاص یابد.

او افزود: همچنین بر اساس مصوبات مقرر شد تا ۱۵ درصد از اعتبارات تنش وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو به صورت صد در صد به خوزستان پرداخت گردد.

سلیمانی دشتکی همچنین در خصوص پرداخت زیان کشاورزان از خشکسالی بیان کرد: علاوه بر این‌ها صندوق بیمه دامداران و کشاورزی قرار شد خسارت را با تضمین دولت پرداخت نماید.

استاندار خوزستان اظهار داشت: یاری رسانی‌های خوبی نیز از برخی نهاد‌ها از جمله سپاه بنیاد برکت -مجموعه‌ای تحت حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) - و ستاد کل نیرو‌های مسلح دریافت شده است و مقرر شده ستاد اجرایی فرمان امام نیز که در حال حاضر در پروژه آبرسانی به ۴۷۰ روستا مشارکت دارد، ۴۵ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیارد تومان مجموع هزینه اجرای این طرح را کمک کند.

این مقام مسئول همچنین اظهار امیدواری کرد: با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امکانات بیشتری را دریافت نمایند.


بیشتر بخوانید


مردم در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

  • این مسئله تبدیل به بحثی داغ میان کاربران فضای مجازی تبدیل شده و همه نسبت به آن واکنش نشان داده اند، از جمله محسن چاووشی خواننده و آهنگ ساز در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نسبت به تنش‌های آبی در خوزستان یک عکس منتشر کرد.

  • کاربران خوزستانی نیز از نا کار آمدی مسئولان گله مندند.

  • واکنش کاربران غیر خوزستانی شبکه‌های اجتماعی

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
کهرنگی
۰۹:۴۲ ۳۱ تير ۱۴۰۰
اگر مدیریت رودهای زاگرس با زاگرس باشد در استانهای بیابانی شاهد همچنین حوادث زشت و این کارهای بچه گانه نبودیم.
مریم
۱۲:۲۵ ۳۰ تير ۱۴۰۰
خدا خودش همه انسان ها رو از دست ظالم ها نجات بده
آمین
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
خوزستان آب ندارد.......
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۸ تير ۱۴۰۰
الاهواز العطشان
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۸ تير ۱۴۰۰
خوزستان مظلوم است.