سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخ گمشده اصفهان میان خیابان مشتاق

سرپرست اداره کل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: تپه اشرف می‌تواند راز‌های گمشده تاریخ اصفهان را آشکار کند.

علی کامیابی سرپرست اداره کل میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  اظهار کرد: تپه اشرف از زمان گذشته شناخته بود، اما از سال ۱۳۹۶ این تپه به مساحت ۷ هکتار تملک شد و واکنش‌ها از همان زمان شروع شد.

او گفت: تملک، محوطه سازی، ساماندهی وضعیت پیرامون، از جمله پاکسازی برخی خانه‌های فرسوده در محوطه آن، دیوارکشی و نصب نرده در اطراف خیابان مشتاق انجام شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های گذشته خیابان مشتاق از ضلع شمال تپه رد شده است و به نظر می‌رسد بخشی از تاریخ گمشده اصفهان در زیر خیابان است.

کامیابی افزود: تاکنون هفت فصل کاوش در این تپه انجام شده، اهمیت آن به این علت است که اگرچه اصفهان یکی از مشهور‌ترین شهر‌های جهان است، اما تاریخش بسیار مبهم و ناشناخته است، بنابراین کاوش‌های این تپه تاریخ اصفهان را تاحدود ۳ هزار سال قبل به طور علمی به عقب برده و اثبات کرده است.

او درباره رسیدگی شهرداری به تپه اشرف چنین عنوان کرد: شهرداری تاکنون کمک‌های زیادی انجام داده است و انتظار از آن‌ها بیشتر از این است. دوماه گذشته توافقی برای ادامه کاوش‌ها و ساماندهی محوطه پیرامون انجام شده است که همچنان در انتظار اجرای آن هستیم و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۴ تابلوی معرفی تپه در حال طراحی و ساخت است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان درباره ساخت اکو موزه گفت: با توجه به تعطیل شدن نمایشگاه بین المللی و وجود پل شهرستان پیشنهاد اولیه ایجاد یک محور گردشگری در منطقه برای توسعه شرق اصفهان و ایجاد یک اکو موزه در این منطقه مطرح است که همزمان با پیشرفت کاوش‌ها می‌توان آن را ایجاد کرد که فعلا در حد یک ایده است.

کامیابی تصریح کرد: کمبود اعتبار و تراکم جمعیت در منطقه و نیاز به جلب همکاری همه ارگان‌های مرتبط از جمله دغدغه‌های پیش رو است.

او در انتها گفت: در گذشته تا ۵۰ فصل کاوش برای این تپه پیش بینی شده و همانطور که آگاه هستید این تپه بسیار مهم است، چون تنها محوطه باستانی موجود (حداقل در حال حاضر) در داخل شهر اصفهان است که می‌تواند راز‌های زیادی را درباره تاریخ گمشده اصفهان آشکار کند.


انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.