سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوهی:

حجاب مربوط به ظاهر و عفاف مربوط به باطن فرد است

مشاور زنان و امور خانواده گفت: هر دو واژه معنای منع و جدایی دارند با این تفاوت که منعی که در بحث حجاب است، مربوط به ظاهر است، ولی در بحث عفاف مربوط به باطن و مسئله درونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،کوهی مشاور زنان و امور خانواده گفت:بین حجاب و عفاف ارتباط معناداری وجود دارد بنابراین مبنای حجاب ظاهری حیای درونی است برای همین توجه به عفت و حیا در فضای خانواده‌ها بسیار مهم است.

اوافزود: حجاب میوه عفاف است و اگر بخواهیم در این زمینه به جایی برسیم باید از درون خانواده بحث عفت و حیا را آغاز کنیم تا به بیرون خانواده هم کشیده و موجب حفظ حجاب شود.

او در خصوص کسانی که حجاب مناسبی در جامعه ندارند بیان کرد: کسی که ظاهرش تناسبی با شان اجتماعی جامعه اش ندارد، به این معنا نیست که آدم عفیفی نیست و نباید این گونه باشد که با یک تفکر دیگر به او نگاه کنیم لذا ما ابتدا باید نوع نگرش‌ها را در جامعه اصلاح کنیم و سپس به سمت تغییر در رفتار افراد برویم.

این فعال حوزه زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در جامعه داریم بحث گذر از سنت به مدرنیته شدن است که این دوران در جامعه ما بسیار طولانی بوده و دلیل آن ناتوانی ما در بسترسازی درست است و اینکه قبل از بسترسازی درست اجازه می‌دهیم، تغییرات با سرعت به سمت ما هجوم بیاورند.

کوهی متذکر شد: ما رصدکنندگان و دیده بانان فرهنگی خوبی در جامعه نداشتیم و این ضعف ما است که باید روی آن کار شود.

او در مورد حیای عقل نیز گفت: اگر ما بتوانیم بحث حیای عقل را که امام صادق (ع) مطرح کرده اند، بین قشر جوان و نوجوان و خانواده‌ها خوب تبیین کنیم، این نوع حیا انسان را از ارتکاب خلاف باز میدارد.

او در تشریح انواع دیگر حیا اظهار کرد: حیا در کلام و حیا در رفتار انواع دیگر حیا هستند که باید رعایت شوند و کلام و عمل هر فرد باید نمودار شخصیت والای او و متناسب با آن باشد و همان طور که خداوند در قران کریم فرموده است به بندگان من بگو به بهترین نحو با یکدیگر سخن بگویند.

مشاورزنان و امورخانواده افزود: حیای قوت هم نوع دیگری از حیا است و آنچه که باعث می‌شود رفتار نامناسبی صورت نگیرد نیروی فراوانی است که در فرد وجود دارد و اگر افراد جامعه را در بحث حیا قوی بار بیاوریم یعنی یاد بگیرند نیروی زیادی در کنترل خود داشته باشند بسیاری از مشکلات می‌تواند حل شود.

کوهی ادامه داد: در مقابل، حیای جاهلانه انسان را از تکامل، پیشرفت و رشد باز می‌دارد پس باید به جوانان آموزش دهیم که ارتباطات‌شان در جوامع باید مبتی بر کلمه قرآنی کرامت باشد یعنی رابطه باید بر مبنای کرامت انسانی باشد و اگر مردم این نوع رابطه را یاد بگیرند، سراغ رابطه‌های انحرافی دیگر نمی‌روند.

او در پایان گفت: سنگینی کفه تربیتی روی خانم هاست و جنس زن هم لطیف است و تا یک حدی کشش دارد در نتیجه باید به مردان هم آموزش داده شود باید به آقایان هم آموزش داده شود.

 در پایان این نشست که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز و با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، به مناسبت هفته حجاب و عفاف از شش نفر از جهادگران، اساتید و دانشجویان تجلیل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حجاب و عفاف ، عفاف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.