سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر ستاد جامع علمی کشور مطرح کرد؛

فرصت وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۲ برای پذیرش دانشجویان کارشناسی در رشته‌های پزشکی

کبگانیان گفت: به وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۲ این فرصت داده می‌شود که در رشته‌های پزشکی تا ۳۰ درصد از مقطع کارشناسی پذیرش کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگابیان دبیر ستاد جامع علمی کشور پس از صد و پنجاه و دومین جلسه ستاد شورای راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به موضوع مصوبه ساماندهی سنجش و پذیرش کشور، ورودی از دبیرستان به بالا که هفته پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، امروز در این مورد گفتگو شد و هفته آینده این مصوبه نهایی می شود.

او گفت: اعضای جلسه در مورد ابلاغیه‌ای که توسط یکی از مدیران وزارت علوم صادر شده بود ابراز نگرانی کردند، که این ابلاغیه از عدم امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد را به خوانندگان القا می کرد که پیش از دستور بود، ولی خوشبختانه با توضیحاتی که دکتر غلامی ارائه دادند و اشتباهی از سوی وزارتخانه بود و چنین مصوبه‌ای به صورت مصوبه قطعی وجود نداشته و اصلاح شد.

او اظهار کرد: از اصلی‌ترین سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور این است که حداکثر انعطاف پذیری در این رشته‌ها وجود داشته باشد. ما شاهد بودیم که عزیزانی از رشته‌های علوم انسانی، در رشته‌های علوم پایه وارد شدند و درخشیدند.

او گفت: ما معتقدیم انعطاف در تغییر رشته در مقطع کارشناسی و بالاتر؛ یکی از مزایای پیشرفت کشور است و در آینده هم زمینه‌های بین رشته‌ای را تقوقت خواهیم کرد. ولی به طور کلی شورای عالی فرهنگی در آینده قرار است به این موضوع در سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی، به صورت تدوین سیاست‌های مربوطه بپردازد.

کبگابیان افزود: گزارشی از جراحی رباتیک از راه دور داشتیم که یک یا دو دهه است که در کشور‌های صنعتی پیشرفت داشته و در ایران در دومین روز ماه تیر بر روی حیوان این کار انجام شده است. البته تا نهایی شدن نتایج و بحث تجاری سازی فاصله‌ای هست، ولی در ارتباط با خبر علمی، یک خبر خوشحال کننده بود.

دبیر ستاد جامع علمی کشور بیان کرد: دستور اصلی در ارتباط با مصوبه سنجش و پذیرش بود که تا ۷ ماده با اصلاحاتی تصویب شده و به طور رسمی‌تر هم در یک گردهمایی مطبوعاتی به صورت مفصل گزارش خواهیم داد.

او گفت: با مصوباتی که تا این لحظه داریم، به داوطلبان ۱۴۰۲ این نوید را می‌دهم که با آرامش و بدون نگرانی و به دور از فعالیت‌های کاسب کارانه و با تحصیل در عمق مطالب درسی، وارد موضوع بشوند.

او گفت: دیگر نیاز نیست که ۱۲ سال فعالیت علمی یک جوان در ۴ ساعت ارزیابی شود و همچنین مطرح شده تا در سال حداقل دو بار امکان کنکور دادن دانش آموزان وجود داشته باشد و امتیاز دانش آموز در هر کدام از این دو کنکور که بهتر شد می تواند رشته مورد نظر را انتخاب کند. همچنین نتیجه‌ای که فرد میگیرد، رتبه‌ی کنکور نیست و نمره‌ای است که خودش به دست آورده و تا دوسال هم معتبر است و مجبور نیست بلافاصله ماه بعد وارد دانشگاه شود.

کبگابیان اظهار کرد: ما به افرادی که وارد نیمه دوم دبیرستان می‌شوند و قرار است وارد این نوع از کنکور می‌شوند توصیه می کنیم متون درسی و کلاسی را با عمق خوب بخوانند، زیرا معیار، نمره است و کنکور جدید، تست محور نیست.

او ادامه داد: موسسات هم به جای اینکه فن تست زنی را به جوانان بیاموزند، اصولی درس خواندن را باید آموزش دهند تا خیال داوطلبان راحت باشد که در یک فضای عادلانه، عمق یادگیری و علمشان؛ مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد جامع علمی کشور بیان کرد: امروز یک اصلاحیه هم داشتیم. به وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۲ فرصت داده می شود در رشته‌های پزشکی تا ۳۰ درصد از کارشناسی پذیرش کند یعنی ما به آرامی این کار را انجام خواهیم داد تا یک شوک وارد نشود.

او گفت: مبنای ما این بود که تا ۳۰ درصد از ورودی‌ها از افراد شرکت کننده از مقطع کارشناسی باشند. 

کبگابیان افزود: در ارتباط با افزایش ظرفیت و با توجه به نگرانی افرادی که می‌خواهند از دبیرستان وارد رشته پزشکی شوند، وزارت بهداشت باید طرح جامع افزایش ظرفیت آموزش پزشکی را آماده و ارائه کند و با این ماده ما با وزارت بهداشت وارد تعامل می‌شویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
فاطمه
۱۷:۲۰ ۲۵ تير ۱۴۰۰
فقط به فکر خودتون هستید