سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی(ره) به چه نحوی است؟

بندر امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنادر کشور در بحث تخلیه و بارگیری کالا به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بندر امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنادر کشور در بحث تخلیه و بارگیری کالا به شمار می‌رود که میزان جا به جایی و تخلیه و بارگیری در این بندر در مقایسه با سایر بنادر در رتبه بالاتری قرار دارد.

طبق آمار به دست آماده میزان جا به جایی کالا در این بندر تا پایان خرداد ماه ۱۰ میلیون و ۸۳۱ هزار تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی بوده و از این میزان ۶ میلیون و ۶۸۱ هزار تن کالای غیرنفتی و بیش از ۴ میلیون تن کالای نفتی بوده است.

با توجه به امکانات مساعد و تجهیزات توانمند در پایانه‌های نفتی در این مجتمع بزرگ بندری و صنایع نفتی و به دنبال ورود ۱۲۳ فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی و تخلیه و بارگیری بیش از ۴ میلیون انواع فرآورده‌های نفتی، ۷۰ درصد رشد در این زمینه به دست آمده است.

بیش از ۱۱۹ هزار تن انواع کالا در سه ماهه نخست امسال ترانزیت داشته‌ایم که رشد ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است. بندر امام خمینی (ره) با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و پرقدرت و با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن نقشی مهمی در زنجیره تأمین کالا و امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

در همین رابطه با توجه به ترافیک تخلیه و بارگیری کالا در این بنادر بسیاری از مسئولان از جمله منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر از تکمیل شدن ظرفیت انبار‌ها در این بندر خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا و اقلام اساسی در بندر امام خمینی (ره) موجود است.

به گفته این مقام مسئول بیشترین میزان موجودی کالا مربوط به بندر امام خمینی (ره) است که دارای ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا و اقلام اساسی است.

معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه بعد از بندر امام خمینی (ره) بیشترین میزان موجودی مربوط به بندر شهید رجایی است که حدود ۳۶۴ هزار تن کالا است و بعد از آن ۳۴۴ هزار تن کالا مربوط به بندر امیر آباد است، افزود: در بندر نوشهر ۱۹۵ هزار تن و در بندر انزلی هم ۶۳ هزار تن کالا قرار دارد.

او اظهار کرد: بیشترین فراوانی کالا هم مربوط به کالای ذرت است که حدود یک میلیون و ۸۱۱ هزار تن کالا است و رتبه دوم فراوانی کالا هم مربوط به سویا است که حدود ۷۶۹ هزار تن است. در بنادر کشور هم ۴۷۶ هزار تن دانه‌های روغنی موجود است.

منتصر کوهساری با بیان اینکه جمع کل کالا موجود در انبار‌ها، اسکله و لنگرگاه‌ها ۶ میلیون و ۳۶ هزار تن است، افزود: در حال حاضر ۱۸ فروند کشتی در پای اسکله بنادر کشور قرار دارند که کالا‌های موجود در این کشتی‌ها ۳۲۸ هزار تن است و همچنین ۲۶ فروند کشتی هم در لنگر گاه‌ها قرار دارند که شامل یک میلیون و ۳۰۸ هزار تن کالا است. در همین راستا اوج فعالیت ما در بندر امام خمینی (ره) سه ماه پایانی سال و نیمه دوم سال است.

این مقام مسئول گفت: در سال گذشته با وجود آنکه باید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون اقدام به حمل کالا و جابه‌جایی می‌کردند، اما به دلیل مشکلاتی که گمرک در ترخیص کالا انجام داد، تنها ۱۴۰۰ دستگاه کامیون اقدام به جابه‌جایی کالا کردند و کامیون‌داران ما حدود ۷ تا ۱۰ روز خواب و معطلی برای بارگیری کالا داشتند، اما با این حال ما همچنان فعالیت خود را در جابه‌جایی و حمل کالا به ویژه کالا‌های اساسی ادامه می‌دهیم.

همچنین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: از ابتدای سال با توجه به مشکلاتی ویژه‌ای که در این حوزه وجود داشت، اما حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای کشاورزی تنها از استان خوزستان حمل کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است که این کالا‌ها شامل چغندر، گندم، جو و ذرت و بخش عمده‌ای از آن‌ها کالای اساسی بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این بار‌ها به طور معمول جابه‌جا می‌شود.

جا به جایی ۲ هزار و ۱۰۹ دستگاه کامیون از بندر امام خمینی (ره)

او توضیح داد: حدود ۲ هزار و ۱۰۹ دستگاه کامیون تنها روز گذشته از بندر امام خمینی (ره) کالا را جابه‌جا کرده این در حالی است که میزان جا به جایی کالا به طور معمول در روز جمعه ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، اما ما ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون را جابه‌جا کرده‌ایم و در روز پنجشنبه هم ۲هزار و ۸۳ دستگاه کامیون در بنادر اقدام به جابه‌جایی و حمل کالا کرده‌اند.

براساس این گزارش حال باید با توجه به حجم گسترده کالا در این بنادر تمامی دستگاه‌ها اقدامات لازم در جهت ترخیص و تخلیه کالا در این بنادر انجام دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.