سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف اصفهان:

اولویت اوقاف اصفهان، تعامل با تصرف‌کنندگان موقوفات است

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: اولویت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برای رسیدگی به مسائل حقوقی، تعامل با تصرف‌کنندگان حقیقی و حقوقی موقوفات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر توسلی معاون امور ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در  زمینه تعامل با تصرف‌کنندگان موقوفات تفاهمنامه‌هایی با آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها در زمینه مسائل حقوقی منعقد شده است و تا پایان سال بخش عمده‌ای از چالش‌های مربوطه برطرف خواهد شد.

او با اشاره به دو موقوفه خاص استان شامل "ورنامخواست" و "حَصِه" گفت: در راستای برقراری تعامل حقوقی در باره موقوفه ورنامخواست با توجه به پیگیری وزیر راه و شهرسازی و جلساتی که با حضور استاندار و مسئولان مربوطه در اداره کل ثبت اسناد برگزار شده، مقرر است این موضوع بصورت ویژه رسیدگی شود.

موقوفه "ورنامخواست" یکی از شهر‌های تابعه شهرستان لنجان در ۵۰ کیلومتری غرب اصفهان است، کل مساحت این شهر و اراضی اطراف آن ۱۸ هزار هکتار برآورد شده که بخشی از این میزان، موقوفه است، اما بدلیل مشاع بودن اسناد این زمین‌ها باید املاک موقوفه و ملکی از یکدیگر تفکیک شود تا شهروندان بتوانند اسناد مالکیتی خود را دریافت کنند.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: اداره اوقاف در زمینه تبدیل به احسن و انعقاد قرارداد با مستاجران این موقوفه اعلام آمادگی کرده و مقدمات آن را به انجام رسانده است، اما باید دیگر نهاد‌ها نیزدر این زمینه وارد عمل شوند.

او با اشاره به آخرین وضعیت موقوفه حَصِه نیز گفت: بر اساس پیگیری سال گذشته و اهمیت وضعیت اقشار آسیب‌پذیر ساکن در این موقوفه که نمی‌توانند اقدام به پرداخت اجاره بهای موقوفات کنند جلساتی با استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر برگزار و اعلام شد که اداره اوقاف آمادگی تبدیل به احسن یا پذیره‌نویسی در این موقوفه را دارد.

"پذیره" وجهی است که هنگام ایجاد اراضی موقوفه با اعطای تملک اعیان به مستاجر بعنوان پذیره ابتدایی یا هنگام انتقال رقبات به عنوان پذیره انتقالی حسب مورد به نفع موقوفه با رعایت آیین نامه مربوطه دریافت خواهد شد.

موقوفه حصه با مساحت ۱۳۴هکتار در محدوده شمال و شمال شرق اصفهان و در محدوده شهرداری منطقه ۱۴ و ۱۰ شهرداری و یکی از نقاط کم برخوردار و حاشیه‌ایست که به دو منطقه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و وقف‌نامه آن ۲۰۰ سال پیش بر اساس نیت واقف مرحوم "محمدحسین خان امین‌الدوله" به‌منظور روشنایی عتبات عالیات و کمک به فقرا و محتاجان زوار در اصفهان نوشته شده است.

حجت‌الاسلام توسلی با بیان اینکه کسانی که از سال ۶۳ به قبل در این منطقه ساکن بوده‌اند نباید پذیره بپردازند و می‌توانند سند اعیانی بگیرند، افزود: به افرادی که تحت پوشش نهاد‌های خدماتی هستند نیز تخفیف‌هایی با اجازه ولی فقیه داده می‌شود.

او با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان اوقاف و امور خیریه، دریافت اسناد مالکیتی برای موقوفات فاقد سند استان در دستور کار قرار دارد، گفت: در سه ماه نخست امسال ۳۰۰ سند جدید برای موقوفات استان صادر شد.

معاون امور ثبتی و حقوقی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: به این منظور صدور سند مالکیت برای مساجد استان تا پایان امسال  مُصوب و به همه ادارات ثبت اسناد استان ابلاغ شده است.

او در ادامه با بیان‌اینکه در سه ماه امسال ۵۰ پرونده از سوی اوقاف به دستگاه قضایی استان ارجاع داده شده است، گفت: تاکنون آراء ۷۰ درصد از این پرونده‌ها صادر شده که نتایج آن به نفع اوقاف بوده است.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر در مجموع ۵۰۰ پرونده از سوی اوقاف در مراجع قضایی وجود دارد که خیلی از این پرونده‌ها رسوب شده است.

در استان اصفهان ۷۱۸ باب امامزاده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۸۰ حسینه، حدود ۱۵۰ حوزه علمیه و مابقی موقوفات منفعتی است که این موقوفات حدود ۴۵ هزار رقبه را شامل می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.