سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز ازدواج؛

برای ازدواج چقدر پول‌ می‌خواهید؟

ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر شخصی محسوب می‌شود اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های این امر خیر روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به میمنت یک اتفاق نو و جدید، هزینه ها یکی پس از دیگری صف می کشند. این اتفاق خوب تشکیل خانواده است که البته مخارج قابل توجهی به همراه دارد.

ازدواج هزینه هایی دارد که هرروز، با تورم هم مسیر بوده و طی سال های گذشته شرایط را هم سخت تر کرده است. مسکن، هزینه مراسم ازدواج، هزینه خرید جهیزیه، زیورآلات و طلا به ویژه حلقه ازدواج، لباس عروس و داماد و .... یک دیوار بلندی از مخارج که دامن گیر زوج ها می شود.

کم نیستند زوج های جوانی که در اطراف هر یک از ما، قصد تشکیل زندگی دارند اما دست آنها برای مخارج کلان کوتاه است. البته با ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا بسیاری از این زوج های جوان بدون برگزاری مراسم عروسی راهی خانه بخت شدند.اما همین خانه بخت چه قدر هزینه بر است؟

نگاهی به جدول اجاره مسکن در برخی از مناطق تهران که به عنوان گران ترین شهر در کشور می توان از  آن نام برد، می اندازیم.

آنطور که جدول زیر نشان می دهد برای اجاره مسکن از مناطق پایین تا بالای شهر کمتر از ۴۰۰ میلیون رهن و ۲ میلیون اجاره خانه ای پیدا نمی شود. در جدول زیر به اجاره در یکی از مناطق اشاره می کنیم.

آدرس  متراژ عمر بنا (سال)

قیمت اجاره
(تومان)

قیمت ودیعه (تومان)
محله نیروی هوایی، خیابان دوم  94 30 ---- 300.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان ششم  55 15 3.000.000 50.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان سوم  103 18 4.500.000 200.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان پنجم  100 10 4.500.000 300.000.000
محله نیروی هوایی، خیابان اول   67 15 3.600.000 80.000.000

 

حال گشتی در بازار لوازم خانگی بزنید و قیمت اقلامی که ملزومات زندگی است و با نو عروس به عنوان جهیزیه وارد خانه جدیدشان می شود، را بررسی کنید.

 

اگر این جهیزیه ساده و جمع و جور و بدون تجملات و خرید برندهای معروف خارجی، تهیه شود چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان را بر خانواده زوجه تحمیل می کند.

تا اینجای کار عروس و داماد به ۵۰۰ میلیون تومان منابع مالی برای تشکیل زندگی نیاز دارند حالا در کنار این ملزومات شما باید به مخارجی همچون مراسم عروسی، رزرو آرایشگاه و مخارج ریز و درشت نظیر طلا و حلقه ازدواج نیز توجه کنید و سرجمع، کلید زدن یک ازدواج را تقریبا ۶۰۰ میلیون تومان تخمین بزنید.

تا اینجا، دیدگاه عامیانه و مخارج را مورد بررسی قرار دادیم حال نگاهی به عملکرد مسئولان برای حمایت از زوج ها در سال های اخیر که تورم دو رقمی بوده و در سال گذشته به ۵۰ درصد هم رسید، داشته باشیم.

با تصویب مجلس شورای اسلامی سقف وام ازدواج برای جوانان با در نظر گرفتن شرایطی، امسال  100 میلیون تومان برای هر زوج تعیین شد.  مشوق جدیدی در این قانون اضافه شده است که شاید امیدوار کننده باشد البته نه از نظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و کاهش سن ازدواج در جوانان!

عروس و داماد زیر ۲۵ سال، وام بیشتری می گیرند!

رضاخواه، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در این باره توضیح داد:‌ در صورتی که مرد زیر سن 25 سال و دختر زیر سن 23 سال باشد، به هر نفر 100 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد، در غیر اینصورت اگر سن هر کدام از زوجین بالاتر از این میزان باشد، وام 70 میلیونی دریافت خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: البته امکان دارد، یکی از زوجین دارای سنی پایین تر از این شرط باشد و دیگری بالاتر که این موضوع ایرادی ندارد و هر زوج متناسب با سن تعیین شده، وام ازدواج را دریافت می‌کند.

حالا این رقم وام ازدواج تغییر کرده و تقریبا دو برابر سال گذشته شده است، سوالی که برای بسیاری از زوج های جوان مطرح می شود این است که آیا باید در صف های طولانی مجازی(صف نوبت دریافت وام در سایت)  دریافت وام ازدواج قرار بگیرند.

در این میان یکی از موضوعاتی که همزمان با تلاش برای افزایش وام ازدواج مطرح شد، ناتوانی شبکه بانکی برای پرداخت وام 70 میلیون تومانی بود. 

همتی رئیس سابق بانک مرکزی که در زمان تصویب رقم وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی شاکی بود،  گفت: اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند و با این حساب ممکن است منجر به ایجاد صف شود.

 بررسی‌های اندیشکده اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که با حساب حدود 70 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و همچنین حدود 130 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، مجموع منابع قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که منابع لازم برای پرداخت وام ازدواج تنها 103 هزار میلیارد تومان از آن را استفاده خواهد کرد.

پول برای اعطای وام ازدواج کم نیست

ناصر شاه ولی زاده، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، به این موضوع اشاره کرده و می گوید: این که مدعی می شوند منابع بانکی برای اعطای وام ازدواج کم است، صحت ندارد چرا که محاسبات نشان می دهد سهم قرض الحسنه بانک ها برای پرداخت وام ازدواج مکفی است. اما به علت پول‌پاشی های برخی از بانک ها برای اعطای تسهیلات به مابقی حوزه ها، بعضا منابع آن ها در اعطای وام ازدواج مشکل پیدا می کند.

وی افزود: البته که ذائقه تمام خانواده ها خرید کالاهای لوکس، شیک و با کیفیت است اما نباید از امر اعطای کارت های اعتباری خرید جهیزیه ایرانی هم غافل ماند. البته این موضوع در اعطای تسهیلات مسکن جوانان به نام  مسکن یکمی ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی به افزایش ازدواج ها در سال گذشته اشاره ای می کند و می گوید: خوشبختانه افزایش ۳ درصدی ازدواج در سال گذشته خوشایندترین خبری است که در این باره باید گفت. اما کم نیستند افرادی که از شدت سختی دریافت آن، از گرفتن این تسهیلات منصرف می شوند.

 رشد ۴.۴ درصدی ازدواج در سال گذشته

کریمی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار ازدواج درسال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد بود که روندی افزایشی داشت.

اما بد نیست در خاتمه بحث وام ازدواج چند نمونه از مشکلاتی که مردم در دریافت این وام با آن مواجه شدند نیز را باهم ببینیم. شاید با بیان این مطالب بیشتر متوجه این شویم که وام ازدواج تنها خمسی از نیازهای یک زوج برای ازدواج را بر طرف می کند و حمایت از زوج های جوان بیش از این ها باید در دستور کار مسئولان دولتی باشد. 

ازدواج و تشکیل خانواده، علاوه بر اینکه عوامل مثبت اجتماعی را به همراه دارد، نیازمند حمایت همه جانبه از  زوجین است. حمایت های مالی که به دنبال آن آسودگی خاطر و رفع معضلات و ناهنجاری های اجتماعی خواهد آمد.

گزارش از نرگس معززی حور

انتهای پیام/

برچسب ها: وام ازدواج ، وام مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۲
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۸:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اگه پونصد میلیون داشتم از کشور فرار میکردم
چیاکو دلاوری
۰۱:۱۲ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
سلام من ۳۱ سالمه میخوام ازدواج کنم ولی با این شرایت سخت وتورم بالا نمیشه تازشم خودم تنهام کسیم نیست کمکم کنه خودم وخودمم این وامم زامن میخواد تازه اگرم بدن با این پول حتی نمیتونی یه خونه هم بگیریی فقط خدا مگر به داد ما جوانها برسه همین
محسن
۱۳:۰۶ ۲۳ تير ۱۴۰۰
بابابزرگم باحصیربافی صاحب همه چیزشد.الان حصیربافی هم کسی بلدنیست هم ازمدافتاده.
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
قبلا ملت زندگی شون یا صفر شروع می کردن یا بالای صفر، امروزه شروع زندگی از زیر صفر هست، تا طرف یر به یر بشه موقع مرگش رشیده، لعنت خدا بر مسیولین بی غیرت، بی وجدان، و...
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۳ تير ۱۴۰۰
ما کار میخوایم...مگه گدا هستیم که چقد پول میخوایم
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
شغل و مسکن دو معضل جدی جوانان است.
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
200 میلیون وام قرض الپَس نَده لازم داریم میدین
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام واقعا دلتون به چی خوشه به وام ۱۰۰ملیلیونی باشرایط سخت سه ماه هست دنبال ضامن هستم جوان های ما باید چیکار کنن یکم شرایط رو آسونتر کنین والا از شما کم نمیش
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ازدواج دیگه تموم کسی نمیتونه ازدواج کنه مگه پولداراش
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ما براي ازدواج پول نميخواييم بلكه پايداري شرايط اقتصادي ميخوايم نه اين كه امروز يك جا رو اجاره كرديم سال ديگه شش برابر بشه
ناشناس
۰۴:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید رحیم پور هستم از استان خراسان رضوی عزیزان دل اون کسایی ک واقعا میتونن به داد ما جووونای بدبخت برسه من سال قبل وام ازدواجم برداشتم ۳۰ ملیون تومن و خانومم برداشت ۳۰ ملیون تومن کلن من ک دوتا وسایل بیشتر نتونستم بخرم چون گرون بود خانومم با ۳۰ تومنش چند تیکه گرفت خدایی الان ۲ سالی هست و ازدواج کردیم و هنوز عروسی نگرفتیم خونه نگرفتیم از همه مهم تر وسایل نگرفتیم خدایی نمیدونیم چیکار کنیم هرچی کار میکنم چیز زیادی در نمیشه خرج همون روز مون میشه لطفا تورو خدا رسیدگی کنید وام ازدواج پارسال ۳۰ بود امسال ۱۰۰ تومن حالا ک برداشتیم نمیشه دوباره وام برداشت اصلا نمیدونم بخدا چیکار کنیم نمیدونم به کجا خواهش کنم ک بتونه برامون کاری کنه ....
سانازمصیبی
۰۲:۲۴ ۲۲ تير ۱۴۰۰
100میلیون شایدم بیشتر منی که ازدواج کردم بچه دارشدم بااین اوضاع اومدم خونه پدرمادرم زندگی میکنم نتونستم وام ازدواجمم بگیر با زامنایی که می‌خوان بعد چ فرقی داره چقدرباشه وام ازدواج یکم شرایطشو آسون ترکنین
علیرضا قربانزاده
۲۲:۰۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ضامن شرایط جدیدیه که واسه وام ازدواج گذاشتند؟ آخه قبلا فقط ضامن می‌خواست
حامدزندی
۰۱:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
من‌الان یک‌ماه‌میخوام‌ثبت‌نام‌کنم‌میگن‌سایت‌بانک‌کشاورزی‌بسته‌هر‌بانکی‌هم‌میرم‌میگن ۴‌تا‌ضامن‌رسمی‌که‌حقوق‌بگیر‌همین‌بانک‌باشه‌قبول‌میکنیم‌لطفا پیگیری‌کنید ممنون زندی از ایذه
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خیلی کم هزینه باشه از فامیل بگیری مهریه کم باشه حداقل 500 میلیون
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
ازدواج پول نمی خواهد ثروت می خواهد تا خرج کنی این روز ها ازدواج هم لاکچری شده هرکسی قادر نیست از پس هزینه ها بربیاید ودرموردبانکها بانکهای ما همگی به مرکزی برای ربا خواری تبدیل شدندپول مردم را بایک کاغذ پاره می گیرند وهمان پول را با هزارتا وثیقه وام می دهند با فرمول های من درآوردی که اگه جلوی انیشتین هم بگذاری هنگ می کنه وسیستمی طراحی کردند که که ساعتی جریمه می اندازه مثل کنتور آب وبرق کارمی کنه واگه بخواهی قسط وام بدی اول جریمه رو کسر می کنه وبعد مبلغ قسط وام را هم کسر ی می زنه تا قسط بعدی همان کسری میشه بلای جان وتا آخرین قسط باید جریمه بدی جالب اینجاست جریمه ها هم سود براش میزنند اما بخواهی همان مقدار پول رو سپرده کنی تو بانک تا یک ماه کامل نشه سودی تعلق نمی گیره واگه سهوا ریالی از پولو برداری سود اون ماه دود میشه اما وامها ساعتی سود میده جریمه اندر جریمه این بانکداری اسلامی نیست حتی شیطانی هم نیست چون اینها دست شیطان رو هم از پشت بستند.
ازدواج از رویا تا واقعیت
۲۳:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ازدواج شده یک آرزو ؛، یعنی مسئولین مربوطه کار را بجایی رساندن که ازدواج شده یک آرزو برای جوانان ، چرا؟
وقتی یک نفر میشود مسئول اجرایی امورات یک کشور ایشان وظیفه اش چیست؟
اصلا اگر قرار بود با این طرز روش و عمل کار به اینجا برسه ، مدیر میخواستیم چیکار؟
پیشنهاد میدهم کسانی را که به عنوان مدیر تا الان بوده اند ، اما نتوانسته کاری کنند یا مشکلات را زیادتر کرده اند، تمام اموالش را مصادره کنند ، بعد با حاصل آن به جوانان کمک کنند تا از این وضع عبور کنند.
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اول ازدواج بعد دادگاه خانواده الا برکت االه
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دومیلیارد
س
۲۰:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تواین گرونی کسی ازدواج نکن بعدازدواج کردم نه عروسی نه وسیله هیچی نتونستیم بگیریم
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نظام حاکم بر ایران قصد دارد نسل ایرانیان را منقرض کند
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نظام حاکم بر کشور نمی داند که پول بی پشتوانه است که کشور ایران را بیچاره کرده است
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بله
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکل من سربازیه
هادی
۲۰:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مبل جزء ملزومات زندگیست واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاوه
۱۹:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نمیدونم حرفمو باور میکنید یا نه،قدم تو راه ازدواج بذارید خدا وحشتناک کمکتون میکنه من سال ۹۸هیچی نداشتم الان بالای ۳میلیارد سرمایه دارم
سمیرا
۲۰:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من که ازدواج کردم ۱سال خونه دارم جزاجاره وخوردوخوراک جوابمون نمیده چطورپولدارشدی اونوقت بنویس بقیه هم بدونن راهش
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
راستش رو بگم، باور نمی‌کنم.
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اتفاقا من خیلی ها رو دیدم که بعد ازدواج شبیه اسب تکشاخ توی گِل گیر اُفتاده‌اند !!!
علی
۰۴:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
شما حتما کسی داشتید ک کمک تون کنه این حرفا چیه من ۳ ساله ازدواج کردم الان هیچی ندارم چرا مردم رو به راه گمراهی می‌کشونی اون کسی ک کارگر باشه و کسی نداشته باشه ک کمک کنه
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۲ تير ۱۴۰۰
جان عزیزت به منم بگو چیجوری
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من خودم ۳۴ سالمه تک پسرم خانواده سنتی هم دارم و همش ازمن میخوان ازدواج کنم میگن خدابزرگه قربون بزرگی خدا برمنکرش لعنت ولی اینا ازخداهم پیشی گرفتن دیگه نمیشه کاری کرد الآنم ازدواج کنم بچم بشه بیست سالش باید بجا اینکه بگه جان بابام بگه ارواح خاک بابام دیوانم مگه بخوام ازدواج کنم دیگه دوتابچه هم بدبخت کنم ول کنید بابا فقط دعا کنید خدا باعث و بانیش بدبخت کنه اعصابم خورد شد هرچی بگم کمه بایدتا صبح حرف بزنم انشاالله همه جوان ها عاقبت بخیر شن ازما که دیگه گذشت
همدرد
۲۳:۳۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
این دولت هر چه امید داشتیم را پمبه کرد. خدا ازشون نگذره.
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
دوستان گرامی کل بحث ازدواج از دو حالت خارج نیست.یا باید با همین شرایط نداری ازدواج کرد و امیدوار بود که بعدا شرایط بهتر بشه و راه دوم اینه که باید منتظر موند تا شرایط بهتر بشه بعد ازدواج کرد.به نظرم به جای ناامیدی و غصه خوردن که یه عده زیاد در موردش نظر دادن باید با امیدواری یکی از این دوتا راه رو انتخاب کرد و از زندگی لذت برد.دنیایی که معلوم نیست فردا توش باشی یا نه ارزش غصه خوردن نداره.
دهه شصتی
۱۵:۵۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ما دهه شصتی ها که به فنا رفتیم و عمرمون تباه شد خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه که امید به آینده و زندگی رو ازمون گرفتن
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگه ازدواج کنیم با این گرانی نصف ایمانمان را از دست می‌دهیم
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکل این است که از پدرها و مادرها گرفته تا خود دختر و پسرها ، میخواهند متناسب با حرف همه مردم زندگی کنند و نه خواست و نظر خودشان از زندگی.
برای همین هم در هر موضوعی که مربوط به ازدواج می شود به سراغ سنتها و چشم هم چشمی ها و حرف این و آن میروند.
کی گفته پسر در دوران عقد باید هزارتا کادو ببره برای دختر و خانواده اش؟
کی گفته که عقد و عروسی فقط باید در تالار و باغهای مخصوص باشد؟
کی گفته که جواب درد تنهایی جوانان (دختر و پسر) را باید با خانه شخصی و ماشین و عروسی و جهیزیه و مهریه خاص داده شود؟
کی گفته که عروسی و جهیزیه و مهریه باید حتما طبق عرف کمرشکن جامعه باشد؟
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بدبختا چطو قسطشو بدن ؟؟؟؟؟ فقط میگن ازدواج کنید
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام
۳۵ سالمه فوق لیسانسم
ولی سرمایه در حد صفر و خونه و ماشینیم ندارم
دولت اگه بنای تشویق ب ازدواج داره حداقل ۵۰۰ ملیون وام بدون بهره بده با ماهی یک میلیون قسط
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدا از مسئولین نگذره که زندگی را برای جوانان سخت کردند که نمیتوانند از ترس مخارج زندگی ازدواج کنند ولی اگه خود طرفین ادمهای قانعی باشند میتونند با زندگی کنار بیابند
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نهایتا با 350 میلیون میشه زندگی متوسط را آغاز کرد.
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مطمنی داداش ؟؟؟
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگر بخواهی واقعا زندگی کنی بلههههههه
امید
۱۳:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خاک تو سرتون به خاک سیاه نشوندید مارا
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
چرا توهین میکنی.
امین دست مزد
۱۳:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سلام متاسفم از سیاه نمایی هایتان اول اینکه شما سیاه نمایی میکنید و لباسشویی ده میلیونی و خوب راحت گیر میاد و اینکه خونه هم در شهرهای مختلف قیمت متفاوته و در همه مباحث قیمت های نجومی عمدا میگید که جوون ها ناامید کنید.
دوم اینکه برای ما انسان ها نیاز سازی میکنند در حالی که خیلی چیزا نیاز نیست.
برای مثال ماشین ظرف شویی و مبل نیاز نیست و خیلی چیزهای دیگه.
در ضمن خدا خودش میگه ازدواج کن برکت زندگی با من! کو ایمانتون؟ فقط در حد حرف؟
چرا دختر ها و خانواده دختر رسم و رسوم جاهلی را تغییر نمیدهند و در خانه نشستند تا یکی بیاد بگیرتشون و برن توی رفاه زندگی کنند.
خیر زندگی را باید ازکم ساخت نه اینکه اولش همه چی داشت.
دست از خرافات و جهل ها و سن های غلط بردارید و سنت شکن باشید.
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اقا حتما که نباید تهران باشه
ما شهرستانیم خونه با اجاره 400 تومن و پیش پرداخت 4تومن هم پیدا میشه جهاز هم لازم نیست دختر گیر بده به وسایل لوکس و برند
خواهر خودم اجناس خیلیم جنس های خوب و عالی و ارزون گرفته
شما فقط بهانه دارید
دوست دارید زتدگی اماده چن میلیاردی بدن تحویلتون و هیچ زحمتی که پاش نکشید
اگه بهانه نداشته باشید میتونید با سفره کوچیک و خونه کوچیک تر هم بسازید
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
پس اینهمه ادم که ازدواج‌کردن و از پس هزینه ها برنیومدن خدا نداشتن؟؟؟؟
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مشکل جوانان پسر نداشتن روحیه کاری و عدم انسجام در یکی کار و در کل این است که حاضر به کار کردن و پذیرفتن سختی های یک کار و شغل نیستند و بدون ایجاد سابقه و تجربه کاری به دنبال شغل های مدیریتی با کار کم و درآمد فضایی هستند.
مشکل جوانان دختر هم این است که همه نداشته های خانه پدری را از شوهر طلب میکنند و به جای داشتن نگاهی که خود را همیار و کمک کار و شریک زندگی و همسر شوهر ببینند، او را نوکر خود و عابر بانک و بنگاه حل مشکلات شخصی خود میبینند.
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خداییش اون مسئولی که میگه سخت نگیرید حاضره به تحصیل کرده بیکار یا کسی درآمدش کمه دخترشو بده!!! آدرس اون مسئول رو بدید تا ما بریم خواستگاری!!!
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اون ازدواجی که مسولین مد نظرشونه که دست دختره رو بگیری بکشی امضاء بده ببریش توی یک اتاق یک یخچالی هم باشه ودودست رختخواب ویک توالت هیچی همین الان برو ازدواج کن هزینه ای نداره اصلا زیر زمین مسولین خالیه هر کدوم یو زوج رو پوشش بدن مشکل ازدواج حل شد بریم برای استخدام
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برای ازدواج حداقل یک میلیارد تومن معادل ده هزار میلیون ریال پول لازم است تا فقط زنده بمانی نه زندگی کنی.
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خدا شفات بده.. برو اول اون را اصلاح کن و بعد دنبال ازدواج باش.
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
منظروم اصلاح مغزت بود
وحید
۱۱:۰۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
با 30 سال سنی که دارم 10 میلیون فقط تونستم جمع کنم.میشه ازدواج کرد؟؟ کار هم ندارم
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من شرمنده ات شدم به خدا
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کار نداری ۱۰ تومن پس انداز کردی ببین بری سر کار چیکار میکنی؟
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بله میشه در شعب ابوطالب
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ب نظر شما ازداوج نکردن بهتر نیست...توصیه میکینم ب هیج وجه ازدواج نکنید بعد ازدواج هم مشکلات هم هزینه چن ده برابر میشود نه با ۱۰۰میلیون وام ازدواج نه با بیشتر نمیتونین زندگیتونو جلو ببرین
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
واقعا چطور میشه ازدواج کرد با این قیمتا
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودتون توی خبر اوردید ۶۰۰ میلیون نیازه بعد ادامه مطلب حرف از عدم وصول وام ۷۰ میلیونی و صف بسته شدن صحبت میکنید؟ بهتر نیست فکر کنید چرا ۶۰۰ میلیون هزینه رو نمیشه با ۷۰ م وام پر کرد؟ خودمون رو گول نزنیم. همین وام که ۲ برابر شده هم هیچ مشوقی نیست برای جوانان. چون مجموع دو وام نهایتا ۲۵ درصد خرج ازدواج رو پوشش میده.
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تورم افسار گسیخته و رسم و رسوم ها هر دو لبه یک قیچی هستند که مانع ازدواج میشوند
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
در روز ازدواج برای جوانان مجرد تنها و ناکامی که در آرزو و حسرت ازدواج پیر شدند و روزگار در تنهایی و افسردگی می گذرانند و هیچکس هم به فکرشان نیست و کاری برایشان نمی کند دعا کنید
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
در روز ازدواج برای جوانان مجرد تنها و ناکامی که در آرزو و حسرت ازدواج پیر شدند و روزگار در تنهایی و افسردگی می گذرانند و هیچکس هم به فکرشان نیست و کاری برایشان نمی کند دعا کنید
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نگران نباش همان هایی که ازدواج کرده اند پشیمان هستند
حامی
۰۹:۳۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
تکلیف زوج بالای 25 سال برای وام چی میشه چرا کمتر تعلق میگیره این عقل کل ها چه کسی اند که تصمیم می گیرند !!!قطعا بی خبر از مردم ومرفهین بی درد !!!!!!خدایا به فریاد رس
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
طرف بعد از سی سالگی تازه میفهمه کجای این دنیاس کجای این اجتماعه تازه میتونه بعد از کلی درس خوندن شاغل بشه
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
سربازی عامل اصلی ازدواج نکردن است.
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مرد مومن من سربازی رفتم لیسانس هستم شغل دارم میترسم بهانه الکی نیار لطفا
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به پسری که سربازی نرفته جواب منفی میدن حتی اگه مومن باشه، خوش اخلاق باشه و کار و درآمد داشته باشه
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
جناب ناشناس ۱۴:۰۶
مشکل شما با بقیه خیلی فرق می‌کنه تو که میگی شغل و پول داری، سربازی و درس هم تموم کردی ولی می‌ترسی به نظرم به روانشناس مراجعه کن. منظور من افرادیه که نمی‌ترسند؛ اما مشکلشون شغل و پوله و سربازی که مانع کار و زندگی‌شون هست.
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
وام ازدواج را کالا بدهند پول بدرد نمی خورد
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خب با این گرونی و تورم فکر کردی چند قلم کالا میشه
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من دیروز رفتم بانک ... . ی دونه ضامن بردم مدارک تکمیل شد گفتدی ضامن دیگه نیازه !!!!
اخه من نمیدونم اینا چجور حساب کتاب میکنن میگن ۲ ضامن ۳ ضامن .
وقتی حقوق ضامن ۳۵۰۰بالا باشه نیازی نیست ی ضامن دیگه بخوان
قسط وام ۸۶۰تومن هست . یعنی اگر زمانی ما پرداخت نکنیم . و بانک بخواد از حقوق ضامن کسر کنه از ۳۵۰۰ نمیتونه ۸۶۰ برداشت کنه این مبلغ قسط رو سه برابر هم کنیم میشه ۳۲۰۰ باز هم میشه در ماه ۳ قسط از حقوق ضامن کسر کنن . اخه این چه معادله ای هست ک میگن ۲ یا ۳ ضامن باید بیارید . ی ضامن هم به زور این دوره زمونه پیدا میشه چ برسه به ۲ الی۳ تا . ۱۰ملیون دادم به ی ضامن که بیاد برام امضا کنه رفتم بانک گفت ن باید یکی دیگه بیاریین .
شما که مبلغ وام بالا میبرین در کنارش فکر نوع ضامن رو هم بکنید اون بنده خدا از کجاش ضامن بیاره
گفتم خب یارانه رو بزن گفت یارانت ۹۰ تومن بیشار نیست و در ضمن ما همچینی چیزی بنام یارانه که بزنیم واسه ضامن نداریم. ما هم دست خالی زدیم بیرون هر وقت حضرت مهدی اومد ضامن دومی هم پیدا میشه.
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من که نزدیک به ۲۰ سال کارمندام هنوز مستاجرم با اینکه بیماری حاص دارم بعد چطور یک جوان امروزی فقط متکی به وام میتواند زندگیشو بچرخانه الان برای یک جوان وام ۲۰۰ میلیونی هم‌کمه چون با این همه گرانی
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
خودتون نوشتید 600 میلیون حداقل هزینه ازدواجه بعد انتظار دارید کسی ازدواج کنه ؟ این رشد افزایشی هم دهه هفتادی و هشتادیا هستن و گرنه دهه 60 که اگه میتونست ازدواج کنه تا حالا ازدواج کرده بود
خدا قوت که جونای مملکت رو به روز سیاه نشوندید
سانسور نکنی این دوتا خط رو .
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
به خاطر کمبود سرباز چنین میکنید
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
رشد افزایشی
معلومه مردم دارن
بعد میگن ما بدبختیم
همه خوشبختن
و گرنه ازدواج نمیکردند
مطمئن شدم، مردم از نظر مالی تامین هستن
همشم میگن آخ گرونی
آخ فلان چیز گرون شد؛ این حرفا فقط بخاطر که تو چشم نرن
الان شده عادت؛ که آقا همه چیز گرونه، اصلا سوپر میلیاردر هم باشی باید اینو بگی
خب خوبه مردم پولدارن
خداروشکر
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ازدواج مقوله ساده ای هست که ما پیچیده اش کردیم هر که یه روشی برا خودش درست کرده هر که یه چیزی میگه .... چون فکر کردن کار سختی هست به همین خاطر اکثر مردم قضاوت میکنن .....
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اگر پونصد میلیون سی ساله وام بدن شاید بشه باهاش کاری کرد
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
همون بلایی سر میارن همچین بی ارزشش میکنن که همیشه 8گرو 9باشه
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اقتصاد پایدار و شغل ایجاد نکنن

مشکل ما همین مسئولین کوته فکر هستن
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داشتن درآمد مکفی،ودائمی از پول اولیه ازدواج خیللللی مهمتره،این درست بشه عاشقم هم زیاد داریم هم زیاد تر میشه
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
فکر کردین به این راحتی وام میدن؟دوتا ضامن کارمند و سفته ۱۰۰ میلیونی غیرقانونیه ولی کسی نیست به اینا تذکر بده...مملکتو هرکسی داره واسه خودش اداره میکنه و این همه مشکلات اقتصادی داریم اونوقت با آمریکا هم میخواییم مبارزه کنیم...
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
کسی نیس بگه نامردا اون 70 تومن ک دادین خودش کمه چرا 3/5 از روش برمیدارین آخه :/ از طرفی جوان زیر ۲۵ سال چطور ازدواج کنه؟ حداقل حداقل باید ۲۰۰ ت تو جیبش باشه تا بتونه بگه زن میخوام! والا من ب شخصه ک جوون ۲۳ سالم فک نکنم تا ۳۰یا۳۵ سالگیم بتونم اصلا به ازدواج فکر کنم!
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
هرچه قدر صفر جلوی عدد بگذاریم بازهم کمه با این تورم مسکن و نبود شغل وگرانی ... فقط جهادی فاطمی نیاز دارد و اصلاح تفکر و اخلاق با اسلام تا مردم مراسم ازدواج غربی وچشم و هم چشمی آن رو کنار بگذارند و در مورد کار آفرینی و مسکن جوانان ، مردم و والدین در حق آنان نیکوکاری و یاری کنند. والسلام
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ازدواج غربی؟! تا جایی که ما میدونیم تو غرب ازدواج خیلی خیلی ساده تر از اینجاس
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
داداش داری اشتباه میزنی. تو غرب کل مراسم عروسی از ساعت 6 شروع می شه تا 9 شب. با مهمونا میرن یک مک دونالد میزنن و میرن سر خونه زندگیشون. اینجا تازه میری خواستگاری بابای دختر ماشین حساب در میاره واست! کلا به داماد به دید فردی نگاه می کنن که نه تنها باید زندگی دختر رو زیر رو کنه بلکه باید زندگی پدر زن رو هم زیر و رو کنه.
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
با سیاست های نسنجیده و دیمی زندگی و امید رو از مردم ایران بردید دیگه کی میتونه با این مخارج ازدواج کنه
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برای ازدواج علاوه بر داشتن خونه و ماشین باید حداقل بالاتر از ده دوازده میلیون حقوق داشته باشی وگرنه بنظرم ازدواج کردن اشتباه خواهد بود
محمد
۲۳:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
اول ازدواج بعد دادگاه خانواده الا برکت االه
Amir
۰۲:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۰
ازدواج همش پول نیست مسائل و تنگنا های خودش رو داره خلاصه که توو این مملکت شغل مطمئن و با سطح درآمد متوسط رو به بالا نداشته باشی نمیتونی سالگرد ازدواجت رو جشن بگیری و حتما تووو ازدواج خودت سرخورده میشی اون توو این مملکت که هیچ گونه ثباتی در هیچ چیزی نداریم.