سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاخ سفید: آمریکا پیروز جنگ نظامی افغانستان نبود

سخنگوی کاخ سفید اذعان کرد آمریکا در ۲۰ سال حضور نظامی خود در خاک افغانستان نتوانست پیروزی نظامی در این کشور به دست آورد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشستی توجیهی در مورد اتمام ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان که در میان خبرنگاران برگزار شد، گفت: آمریکا دیگر هیچ ماموریت نظامی تعریف شده‌ای در افغانستان نخواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه افزود: آمریکا نتوانست پیروز نبرد نظامی افغانستان باشد. حضور ما در افغانستان یک جنگ ۲۰ ساله نظامی بود که نتوانست پیروزی برای ما به همراه بیاورد. با این حال ما به مردان و زنانی که در این مدت در خدمت ارتش آمریکا بودند افتخار می‌کنیم.

او تصریح کرد: دولت بایدن به دنبال راه حلی سریع برای انتقال زنان و مردان افغانستانی است که در مدت حضور نیرو‌های نظامی آمریکا به عنوان مترجم، خبرنگار و کارکنان سفارت‌ها فعالیت می‌کردند.

جن ساکی ادامه داد: آمریکا همچنین قصد دارد با تحت فشار قرار دادن طرفین درگیری در افغانستان راه حلی عملی و سیاسی برای پایان دادن به اختلافات در این کشور پیدا کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود با محوریت موضوع افغانستان گفته بود ماندن بیشتر نیرو‌های آمریکایی در این کشور به معنای تحمیل خسارت‌های بیشتر است و برای همین باید هر چه سریعتر نیرو‌های آمریکایی خاک افغانستان را ترک کنند.


بیشتر بخوانید:

بایدن: رهبران افغانستان باید برای آینده کشورشان به اجماع برسند / ماندن در افغانستان یعنی تلفات بیشتر نظامیان آمریکا


با پیشروی نیرو‌های طالبان در افغانستان و در دست گرفتن برخی استان‌ها و مناطق استراتژیک از جمله گذرگاه‌های مرزی، بسیاری معتقدند این کشور ممکن است پس از خروج کامل نیرو‌های خارجی این کشور برای مدتی شاهد درگیری‌های داخلی شدیدی باشد.

نمایندگان طالبان در روز‌های اخیر، آمادگی خود را برای رسیدن به توافق نامه‌ای جامع در زمینه صلح همه جانبه با دولت افغانستان اعلام کرده‌اند. با این حال، دولت افغانستان اعلام کرده است گروه طالبان به دنبال رسیدن به توافق صلح نیست و تنها می خواهد با کمک کشورهای خارجی قدرت را دوباره در کشور بدست بگیرد. 

روز گذشته در بیانیه طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی که در تهران برگزار شد بر لزوم توقف فوری جنگ داخلی و برقراری صلح و ادامه رایزنی‌های سیاسی تاکید شد.

در بیانیه نشست تهران آمده بود: ادامه جنگ به آینده افغانستان لطمه می‌زند و راه حل بحران، گفتگو است. بنا شد از مرحله جنگ به صلح منتقل شویم. نوع نظام سیاسی افغانستان نیازمند رایزنی‌های بیشتر است.

نخستین دور گفتگو‌های بین الافغانی تهران با سخنرانی وزیر امور خارجه، روسای هیئت‌های طرفین جمهوریت و طالبان و صدور یک اعلامیه ۶ ماده‌ای پایان یافت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
امریکا ملت مظلوم افقانستان رو به نابودی کشاند میخوای پیروز میدانم باش
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
کاخ سفید داره مظلوم نمایی میکنه معلومه که برنده بود
چون به اهدافش رسید اهدافی همچون ایجاد تصویری غلط از اسلام چپاول اموال ملت افغانستان حمایت از طالبان و قدرت دادن به ان
و ................. مرگ بر امریکا
حالا که دیده طالبان بدون کمک امریکا میتونه این اهداف رو ادامه بده در رفته و فرار کرده
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدا رو شکر که امریکا از این کشور مسلمان رفت انشاالله در عراق این امریکایی ها خارج شوند. چرا که دغدغه مسئولان ما اشغالگری کشورهای همسایه بود. الان مسئولان نباید نگران وضعیت افغانستان باشند چراکه امریکا رفت.
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
حتی آمریکا هم از جنگ خسته میشود

وافعا جنگ راه خوب و موثری نیست
مریم
۱۶:۵۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بایدن میخواد راه حلی برای حل اختلاف بین طرفین بده!?خودشون اصل اختلاف وفتنه وغارت وقتل وچپاول در افغانستان وخاورمیانه هستن واقعا خنده ام گرفت برید بابا
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
آمریکا سیاستش اینه طالبان باقی بمانند چطوریه ایران و کره شمالی و ونزوئلا و کوبا کلا تحریم هستند هیچ تحریمی علیه طالبان نیست سلاحهای آمریکایی دستشونه.از طالبان و داعش در جهت منافعش استفاده میکنه تهدید همسایگان افغانستان از جمله چین هند روسیه و ایران بوسیله طالبان از جمله انهاست. چندین میلیون افغانی تو ایرانن این خودش تهدید ایرانه
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
غلط کردی تروریست. همه منابع و آثار باستانی افغانستان رو بردی حالا میگی ما برنده نبودیم؟