سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتمر: اکثریت ولسوالی‌ها به ‌صورت برنامه ریزی‌شده تخلیه شده ‌است

وزیر خارجه افغانستان دلیل کنترل ولسوالی‌ها توسط طالبان را تخلیه برنامه ریزی شده آن‌ها اعلام کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری افق، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، امروز (سه‌شنبه، ۱۵ سرطان) در نشستی با سفیران کشور‌های همسایه و منطقه اعلام کرد حدود ۸۰ ولسوالی سقوط کرده و اکثریت این ولسوالی‌ها به دلیل «تخلیه برنامه‌ریزی‌شده» نیرو‌های امنیتی به دست طالبان افتاده است.

اتمر گفت میزان حملات طالبان و جنگجویان وابسته به آنان اخیراً دو برابر شده است و گروه طالبان حدود ۷۰ تا ۱۰۰ حمله در روز انجام می‌دهند.

او در ادامه اظهار داشت خروج نیرو‌های بین‌المللی فرصت مناسبی برای افزایش حمله طالبان به وجود آورده و آنان رویای تشکیل امارت اسلامی را در سر دارند.

این دیپلمات ارشد با اشاره به گسترش قلمروی طالبان، گفت حدود ۸۰ ولسوالی به دست طالبان افتاده؛ اما بیشتر این تحولات به دلیل جنگ نبوده بلکه نیرو‌های امنیتی به صورت برنامه‌ریزی‌شده این مناطق را تخلیه کرده‌اند.

اتمر تصریح کرد حکومت از مناطق دورافتاده نیرو‌ها را تخلیه می‌کند و تمرکز آن روی حفظ امنیت شهر‌های پرجمعیت، بنادر و میدان‌های هوایی است.

گفتنی است روزانه چندین ولسوالی به دست گروه طالبان می‌افتد. در شماری از موارد، نیرو‌های امنیتی به طور پرسش‌برانگیزی بدون هیچ‌گونه مقاومت، ولسوالی‌ها و پایگاه‌های نظامی را با تجهیزات کامل در اختیار طالبان قرار می‌دهند.

گروه طالبان در حال حاضر ادعا دارد ۱۴۳ ولسوالی را تحت کنترل دارد. اکثریت ولسوالی‌هایی که به دست طالبان افتاده است، در ولایت‌های شمالی و شمال شرقی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.