سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش آمریکا برای به صحنه آوردن مجدد «سلام فیاض» جهت مهار کردن مقاومت

سفر سلام فیاض به نوار غزه با مخالفت گروه‌های فلسطینی روبرو شد که معتقدند این سفر با حمایت غرب و برای به صحنه آوردن مجدد وی انجام شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین در مناطق اشغالی با بحران سیاسی اخلاقی روبرو شده و محبوبیت آن به شدت سقوط کرده است، دولت آمریکا می‌کوشد راهی برای نجات آن پیدا کند که آخرین حلقه آن، در تلاش برای مطرح کردن مجدد «سلام فیاض» نخست‌وزیر سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در چارچوب تلاش‌های کنونی برای تشکیل دولت جدید فلسطین که مورد قبول گروه‌های فلسطینی باشد، متجلی می‌شود.

فیاض هفته گذشته قبل از سفر به نوار غزه برای ارائه طرح سیاسی جدید جهت تشکیل دولت فن‌سالار که مسئولیت بازسازی نوار غزه را بر عهده بگیرد و به دودستگی‌ها پایان دهد، مأموریت خود را با دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کرد.

بر اساس اطلاعات دریافتی الاخبار، فیاض به عباس گفته است طرحی برای تشکیل کابینه به ریاست خود ارائه می‌کند که مورد قبول آمریکا و جامعه بین المللی باشد و حماس نیز آن را بپذیرد و با دیدگاه ابومازن درباره تشکیل دولت وحدت ملی که به توافقنامه‌های تشکیلات خودگردان و تعهدات آن پایبند باشد تعارضی نداشته باشد.

بر خلاف اظهارات سران فتح که می‌گویند این دیدار صرفا دیدار ساده بین فیاض و عباس بوده است، منابع فتح به الاخبار گفتند فیاض طرح خود را که مورد حمایت آمریکاست به عباس ارائه کرده و وی نیز از آن استقبال کرده است مشروط به آن که دولت مواضع سیاسی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را در پیش بگیرد، این در حالیست که طرح با مخالفت اعضای فتح روبرو شده است، زیرا برخی طرف‌های داخل جنبش فتح تمایل دارند یکی از اعضای فتح ریاست کابینه آینده را در اختیار داشته باشد.

فیاض در سفر به غزه و دیدار با سران حماس، طرح تشکیل وزارتخانه‌ای جدید را مطرح کرد که مسئول ایجاد نهاد حکومتی یکپارچه بین نوار غزه و کرانه باختری است و این مسئله جزء اولین تصمیمات آن خواهد بود. فیاض همچنین به سران حماس گفت این دولت مورد قبول جامعه بین المللی و بخصوص دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم خواهد بود. دولت آمریکا می‌کوشد طی مراحل آینده آرامشی در مناطق فلسطینی برقرار کند. فیاض به حماس گفته این وزارتخانه همه موانعی را که رژیم اشغالگر پیش روی اوضاع انسانی و اقتصادی غزه قرار می‌دهد بر می‌دارد و عملیات بازسازی غزه را آغاز می‌کند و مسئولیت انتقال کمک‌های قطر و کمک‌ها برای بازسازی را بدون آن که کسی به این کار اعتراض کند، بر عهده خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید:

تجمع کنندگان در رام الله انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار شدند


به گفته همان منابع، یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه از دیدار با سلام فیاض خودداری کرد و غازی حمد عضو دفتر سیاسی را مأمور دیدار با وی و شنیدن طرح جدید وی کرد. فیاض در این دیدار این نکته را که از طرف دولت آمریکا برای ارائه این طرح آمده است، تکذیب کرد، اما گفت با توجه به پیچیدگی‌های کنونی اوضاع در مناطق فلسطینی، آمریکا با ریاست وی بر دولت جدید موافق است. مقامات حماس چند سوال از فیاض پرسیدند که به آن‌ها پاسخ داده نشد. این که آیا دولت وی به منزله جایگزینی برای ساماندهی اوضاع داخلی فلسطین و برگزاری انتخابات شورای ملی، شورای قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین است؟ چه ضمانت‌هایی می‌تواند بدهد؟ آیا فتح و محمود عباس طرح وی را پذیرفته اند؟ برنامه سیاسی کابینه چیست و نظر آن درباره مسائل مربوط به نوار غزه چه خواهد بود؟ از جمله سوالاتی است که از فیاض پرسیده شد و وی قول داد در سفر بعدی به آن‌ها پاسخ بدهد. به گفته منابع حماس، این جنبش هیچ موضعی اعم از مثبت یا منفی در قبال این طرح اتخاذ نکرد.

در همین حال سفر فیاض با مخالفت بسیاری از گروه‌های فلسطینی در نوار غزه روبرو شد. بر همین اساس جنبش جهاد اسلامی فلسطین وی را هدف حمله قرار داد و او را عامل محاصره نوار غزه دانست. خضر حبیب از رهبران جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد ”سفر فیاض به درخواست غرب و برای صحبت درباره گروه‌ها و کسب دیدگاه‌های آن‌ها و به منظور تلاش برای بازگشت به عرصه فلسطین در این برهه حساس انجام شده است.“ حبیب افرود اوضاع تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه باعث نگرانی محافل غربی و صهیونیستی شده است ”و این محافل به دنبال جایگزین هستند و شاید سلام فیاض یکی از گزینه‌های غرب برای مرحله آینده باشد.“ وی ضمن رد هرگونه مطلبی که از جانب غرب دیکته شود، خواستار واگذاری ریاست دولت به افرادی شد که امانتدار گزینه مقاومت باشند و برای لغو محاصره بر اساس اصول ملی تلاش کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.