سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در بام ایران

امسال، ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال، ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در سطح استان اجرا می‌شود.

او افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت یک میلیون و ۶۴۳ هزار هکتاری استان را مورد مطالعه آبخیزداری قرار داده است که این میزان ۴۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: از این سطح ۲۲۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بند‌های خاکی و رسوب‌گیر ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری اجرا شده است.

او اظهار داشت: در راستای شعار سال، ۱۴ طرح شاخص و ۴۳ زیرپروژه با اعتبار پیشنهادی حدود ۹۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص در حوزه تولید است.

صالحی تصریح کرد: برای اجرای ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در استان حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، که با تامین این میزان اعتبار این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.

او گفت: مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از طریق سرمایه‌گذاری خیران در ۷۳۰ هکتار هدف‌گذاری شده که با کمک خیران برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در تقویت آبخوان‌ها و تقویت سفر‌های زیرزمینی گام موثری برداشته شود.

صالحی بیان کرد: با اجرای طرح‌ها در حوزه آبخیزداری اثربخشی کار‌های آبخیزدار شامل افزایش نفوذ سالانه در مناطق کوهستانی و پرشیب بیش از ۵۳۰ مترمکعب در سال، افزایش خواهد یافت و نفود سالانه آب در دشت‌ها و اراضی کم شیب نیز یک‌هزار متر مکعب در هکتار افزایش خواهد داشت.

او افزود: تاکنون دو هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده است.

صالحی اضافه کرد: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار هر کشور است که در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی پی در پی و کاهش ۴۰ درصدی بارش در استان این عرصه‌ها با مشکل مواجه شده است.

او  گفت: خشکسالی به عنوان یک تهدید برای منابع آب از جمله آب شرب، کشاورزی، زیرزمینی و صنعت است که با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آبخیرداری اطمینان بخشی برای تامین آب پایدار در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی فراهم خواهد شد.

صالحی اظهار داشت: کشور ما در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارندگی سالانه ۲۵۰ میلیمتر معادل یک سوم متوسط جهانی است و سه برابر بودن میزان تبخیر آب در کشور از میانگین جهانی و نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی بارش از عواملی است که باعث شده کشور در ردیف کشور‌های دارای بحران آبی و یا تنش آبی قرارگیرد.

او ادامه داد: ۷۵ درصد بارش‌ها در کشور در زمان غیرکشاورزی و نبود نیاز آبی اتفاق می‌افتد که این امر باعث بروز سیلاب در کشور و استان می‌شود و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بهترین و عملی‌ترین روش مدیریت پایدار منابع آب است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.