سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام بیماری IQ را از بین می‌برد؟

کودکان مبتلا به فنیل کتونوری در آغاز تولد طبیعی به نظر می‌آیند، اما در صورتی که درمان نشوند، IQ خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر فریبا مرادی رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: «فنیل آلانین» یک اسید آمینه ضروری برای بدن انسان است، کمبود آنزیم «فنیل آلانین هیدورکسیلاز» یا «کوفاکتور» آن در بیماران مبتلا به «فنیل کتونوری»، موجب تجمع «فنیل آلانین» و «متابولیت»‌های آن در بدن می شود.

او با بیان اینکه این متابولیت ها، متابولیسم بدن را مختل کرده و موجب صدمه مغزی می شوند، افزود: کودکان مبتلا به فنیل کتونوری در آغاز تولد طبیعی به نظر می‌آیند، اما در صورتی که درمان نشوند، به ازای هر ماه ۴ نمره از IQ آنان کم می‌شود و تا پایان سال نخست پس از تولد،۵۰ نمره از IQ را از دست خواهند داد.

مرادی تصریح کرد: در کشور ما غربالگری بیماری فنیل کتونوری در برنامه غربالگری نوزادان در حال انجام است و کودکان مبتلا، به موقع شناسایی و درمان می شوند.

او افزود: برای غربالگری این بیماری در بدو تولد در ۳ تا ۵ روزگی، چند قطره خون مویرگی از پاشنه پای نوزاد گرفته می‌شود و به آزمایشگاه منتخب ارسال و آزمایش لازم انجام می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در صورتی که این تست مقدماتی افزایش فنیل آلانین را نشان دهد، فنیل آلانین و تیروزین سرم با روش HPLC اندازه گیری و تشخیص PKU تائید می شود.

او گفت: اقدامات درمانی این بیماری متمرکز بر کاهش فنیل آلانین و متابولیت های آن در خون است و هدف آن جلوگیری یا کاهش صدمه مغزی است.

مرادی بیان کرد: رژیم این بیماران را باید محدود کرد و این رژیم باید تحت نظر یک متخصص تغذیه تنظیم شده و با آزمایش خون مداوم، از سطح مناسب فنیل آلانین خون اطمینان حاصل شود.

او تصریح کرد: در کلینیک بیماری پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور اساتید و کارشناسان مجرب، خدمات درمانی، مشاوره ای، تغذیه‌ای و سلامت روان به بیماران و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.