سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشور هندوستان مبدا صادرات بادام از چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخش عمده صادرات بادام از استان به کشور هندوستان صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: جایگاه اول تولید بادام آبی در ایران متعق به استان است و بخش عمده صادرات بادام از چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان صورت می‌گیرد.

او افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار از مساحت استان زیر کشت بادام آبی و همچنین یک هزار هکتار زیر کشت بادام دیم قرار دارد که عمده باغات بادام در شهرستان سامان واقع شده است.


بیشتر بخوانید


شیرانی اضافه کرد: عمده ارقام تولیدی بادام در استان رقم‌های مامایی، ربیع، سفید، سنگی و شاهرودی بوده که به دلیل پررونق بودن بازار فروش و همچنین باتوجه به موضوع صادرات رقم مامایی، بخش عمده‌ای از تولیدات بادام استان را به خود اختصاص داده و حدود پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از سطح زیر کشت بادام متعلق به رقم مامایی است.

او تصریح کرد: بخش عمده صادرات بادام از استان به کشور هندوستان صورت می‌گیرد و رقم مامایی سهم بیشتری در میزان صادرات بادام دارد همچنین مقدار محدودی از بادام صادراتی چهارمحال و بختیاری نیز رقم ربیع است.

شیرانی گفت: در سال‌های اخیر برای مقابله با سرمازدگی از سوی جهادکشاورزی استان، رقم‌های شاهرودی که جزو ارقام دیرگل بادام محسوب می‌شود در بین باغداران توزیع شد، اما کشاورزان به دلیل قیمت بالاتر رقم مامایی، بازار فروش بهتر و امکان صادرات این محصول تمایل بیشتری به کاشت رقم مامایی دارند.

او ادامه داد: با احداث شهرک تخصصی بادام در سامان و ایجاد صنایع جانبی امکان تولید انواع مختلف محصولات بادام مانند خلال بادام، کره بادام، شیر بادام و سایر موارد نیز در چهارمحال و بختیاری به وجود خواهد آمد و همچنین این موضوعات باعث افزایش درآمد برای منطقه و کشاورزان می‌شود و افزایش صادرات و اشتغال‌زایی را نیز به دنبال دارد.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.