سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته اخبار دادگستری؛

از تردد غیرقانونی اتباع بیگانه در جاده‌های استان کرمان تا نفع میلیاردی حاصل از این تردد به جیب مافیا

بسته اخبار دادگستری امروز دوشنبه ۷تیر ۱۴۰۰ سایت استانی باشگاه خبرنگاران جوان کرمان را اینجا ببینید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بسته اخبار امروز دوشنبه ۷تیر ۱۴۰۰ سایت استانی باشگاه خبرنگاران جوان کرمان  به شرح زیر است:

خدمات نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام قوه قضاییه شایسته تقدیر است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: خدمات نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام قوه قضاییه و به منظور حفظ و ارتقای آسایش عمومی در جامعه شایسته تقدیر است.

دادخدا سالاری در نشست تعاملی شورای قضایی استان با فرماندهی انتظامی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: تامین و ارتقای امنیت و آرامش عمومی در استان کرمان به دلیل گستردگی جغرافیایی و ویژگی‌های خاص این استان با پیچیدگی‌ها و شرایط خاصی روبرو است که این مهم با تعامل بین نهاد‌های قضایی و اجرایی محقق خواهد شد.

او موضوع حضور اتباع بیگانه در استان کرمان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: لازم است که در سطح حاکمیتی به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

دادستان کرمان با اشاره به این مطلب که حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان کرمان موجب بروز جرایم خشنی از جمله افغانی کشی، افغانی ربایی و. شده و بخش‌هایی از امنیت استان را درگیر کرده است، تصریح کرد: طرح ساماندهی اتباع بیگانه سال‌ها قبل در استان کرمان تدوین و به مرکز کشور ارسال شده، اما تاکنون اقدام اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است.

سالاری با اشاره به وضعیت تردد خودرو‌های افغانی کش در محور‌های مواصلاتی استان کرمان افزود: این خودرو‌ها با سوار کردن تعداد زیاد مسافر و بدون توجه به رعایت سرعت مطمئنه و قوانین راهنمایی و رانندگی حوادث هولناک جاده‌ای را در استان رقم می‌زنند که وقوع این حوادث ضمن آنکه شمار کشته شدگان و مجروحان حوادث رانندگی استان را افزایش می‌دهد، در حوزه بهداشت و درمان نیز هزینه‌های زیادی را به بیت المال تحمیل می‌کند.

او تاکید کرد: تردد خودرو‌های حامل افاغنه غیرمجاز همچنین باعث کشته شدن و مجروحیت شهروندان بی گناهی در جاده‌های استان می‌شود که هیچ نقشی در مافیای حمل و انتقال اتباع بیگانه نداشته اند ..

مدعی العموم در کرمان گفت: متاسفانه نفع میلیاردی حاصل از تردد و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز به جیب مافیا رفته و صدمات و هزینه‌های آن به مردم استان کرمان و بیت المال تحمیل می‌شود.

سالاری تصریح کرد: چرا درکشور ما نیز نباید به مانند سایر کشور‌های همسایه به سمت ساماندهی اتباع بیگانه حرکت کرده و هزینه‌ها و تلفات این حوزه را کاهش دهیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز به افتتاح اَبَر پروژه ارتباط الکترونیک بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با حضور ویدئو کنفرانس با ریاست قوه قضاییه اشاره و بیان کرد: با افتتاح این پروژه در استان کرمان ضمن تسهیل خدمات رسانی به مردم بسیاری از نقایص موجود در انتقال پرونده‌های فیزیکی رفع می‌شود و در نهایت منجر به رضایت مندی مردم خواهد شد.

سردار عبدالرضا ناظری با اشاره به این مطلب که بالاترین دستاورد ارتباط الکترونیکی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، جلب رضایت عمومی است، تاکیدکرد: باید در حوزه خدمات رسانی ویژه به محرومان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا ضمن تسریع در رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها از ایجاد هزینه‌های غیرضرور برای آن‌ها جلوگیری شود.

او ضمن بیان این مطلب که اجرای طرح ارتباط الکترونیک بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی باید با استفاده بهینه از امکانات موجود دنبال شود، بیان کرد: استان کرمان از استان‌های پیشرو در اجرای این طرح به شمار می‌رود ودر این زمینه باید ارائه آموزش‌های لازم به نیرو‌ها اقدام شود.

فرمانده انتظامی استان کرمان عنوان کرد: بازجویی آنلاین از متهمان نیز از دیگر مواردی است که می‌توان در استان کرمان پیگیری کرد.

سردار ناظری بر تامین اعتبارات لازم برای جمع آوری معتادان متجاهر تاکید کرد و افزود: کارگاه‌های ضایعاتی پتانسیل‌های قوی برای سارقان هستند و باید در زمینه ساماندهی این واحد‌ها اقدامات لازم انجام شود.

او  اظهارداشت: برخی از دستگاه‌ها به منظور فرار رو به جلو در زمینه ترک فعل‌ها و قصور خود در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه زمین خواری بار کار‌ها را بر دوش نیروی انتظامی می‌اندازند و دراین در حالی است که براساس قانون در این حوزه‌ها وظیفه مستقیم دارند.

فرمانده انتظامی استان کرمان عنوان کرد: با وجود بستر‌های متعدد وقوع جرایم، وضعیت خوبی را بر اساس تعاملات موجود بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در استان کرمان وجود دارد.

سردار ناظری با اشاره به موضوع تردد غیرقانونی اتباع بیگانه در جاده‌های استان کرمان، خاطرنشان باید کارگروهی در استان کرمان به منظور ساماندهی موضوع اتباع خارجی تشکیل شود، زیرا عبور غیرمجاز این افراد مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به این مطلب در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری از جرم متناسب با نیاز‌های موجود توجه و برنامه ریزی نشده است، گفت: کارشناسانِ توانمندی در مجموعه‌های قضایی و انتظامی حضور دارند که می‌توانند با استفاده از نتایج تحلیل‌ها و ارزیابی ها، اقدامات پیشگیرانه را براساس علل وقوع جرایم، شناسایی خلاء‌های قانونی تدوین کنند.

سید مهدی قویدل تصریح کرد: با شناسایی خلاء‌های قانونی، علل وقوع جرم و قصور احتمالی دستگاه‌های اجرایی، دستگاه قضایی در ادامه به موضوع مطالبه گری از دستگاه‌ها وارد می‌شود.

او عنوان کرد: وقوع بسیاری از آسیب‌ها و جرایم ناشی از قصور دستگاه‌های اجرایی است که در تعامل بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی می‌توان این موارد را شناسایی کرده و به صورت تخصصی با آن‌ها برخورد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که در راستای جلب مشارکت‌های مردمی و باز اجتماعی معتادان، متهمان و مجرمان؛ تجارب و پتانسیل‌های زیادی در نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وجود دارد که باید استفاده بهینه از آن‌ها صورت گیرد، گفت: تفاهم نامه مشترک بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به منظور اجرای طرح اورژانس قضایی منعقد شده است و می‌تواند اثرات ویژه‌ای در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.

قویدل تصریح کرد: سامانه سجام ظرفیت گسترده مردمی است که می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها به نیروی انتظامی کمک کند.

فعالسازی ۸۰ سامانه الکترونیکی به منظور توسعه خدمات رسانی قضایی به مردم

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان گفت: توسعه استفاده از روش‌های نوین در ارائه خدمات قضایی زمینه لازم برای خدمات رسانی بهتر به مردم را فراهم کرده است.

محمدباقر اسلامی در جریان بازدید اعضای شورای قضایی استان کرمان از سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: در حال حاضر قریب ۸۰ سامانه الکترونیکی به منظور خدمات رسانی بهتر به مردم در قوه قضاییه راه اندازی شده و مردم از مزایای آن‌ها بهره‌مند هستند.

او با اشاره به این مطلب که استان کرمان از استان پیشگام کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و به کارگیری روش‌های نوین و آنلاین خدمات رسانی قضایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: با ایجاد داشبورد‌های مدیریتی در سطح قوه قضاییه، حرکت‌های بسیار خوبی به سمت شفافیت آغاز شده و نظارت بر عملکرد مجموعه به خوبی دنبال شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز در سخنانی بر تنویر افکار عمومی مبتنی بر پاسخگویی مناسب و به موقع به شبهات تاکید کرد و گفت: برخی ترک فعل‌ها موجب کاهش اعتماد عمومی در جامعه شده است و در صورت برخورد قانونی و قاطع با این موارد، رضایت مندی عمومی از دستگاه قضایی ارتقاء می‌یابد.

دادخدا سالاری افزود: باید بر مبنای بازنگری در خدمات انجام شده نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف این کار‌ها اقدام کرده و با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، زمینه خدمات رسانی بهتر به مردم را فراهم کرد.

او بر تلاش در مسیر آرمان‌های شهدا، انقلاب اسلامی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد و ادامه داد: تسری نگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بین مدیران زمینه ارائه خدمات جهادی و حل مشکلات را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان کرمان نیز در این نشست گفت: شهید بهشتی قضای اسلامی توام با اخلاق اسلامی را محقق ساختند و با توجه به ابعاد این حوزه، قوه قضاییه درتراز انقلاب اسلامی محقق می‌شود.

حجت الاسلام حسین رضایی بر بازنگری در ویژگی‌های شخصیتی و نگاه شهید بهشتی به موضوع خدمت در نظام اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: تعبیر "یک ملت" برای شهید بهشتی نشان می‌دهد که امام راحل در وجود ایشان چه چیز‌هایی را دیده اند.

او با تاکید بر پرهیز از از تکبر در بین مدیران در نظام اسلامی، تصریح کرد: همه مدیران، وکیل و خادم مردم هستند و باید در مسیر خدمت هر چه بهتر به مردم گام بردارند.

حجت الاسلام رضایی با تاکید بر این مطلب که قضات و هر یک از کارکنان و مدیران قضایی باید در تراز انقلاب اسلامی باشند، گفت: مبانی اسلام باید در رفتار هر یک از مدیران عینیت یابد.

اهدای ۳۰ بسته کمک معیشتی به خانواده‌های زندانیان نیازمند عنبرآباد به مناسبت هفته قوه قضاییه

در آئینی با حضور ابوذر داوریان رئیس دادگستری و ابراهیم سلیمانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عنبرآباد، تعداد ۳۰ بسته کمک معیشتی و لوازم ضروری زندگی به خانواده‌های زندانیان غیر عمد به مناسبت هفته قوه قضاییه توزیع شد.

ابوذر داوریان رئیس دادگستری شهرستان عنبرآباد در حاشیه این مراسم با قدردانی از خیرین شریف و عملکرد جهادی انجمن حمایت از زندانیان جیرفت، افزود: این کمک‌ها با هدف حمایت و در راستای تامین حداقل‌های زندگی خانواده زندانیان صورت می‌گیرد و بصورت مستمر در طول سال ادامه خواهد داشت.

ابراهیم سلیمانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عنبرآباد نیز با تاکید بر نتایج این قبیل اقدامات خداپسندانه و کمک‌های مومنانه، اظهارداشت: در نظام عدالت کیفری کشور، اصلاح مجرمین از مهمترین اهداف بشمار می‌رود و در آموزه‌های دین مبین اسلام نیز به این امر توجه فراوانی شده است.

 او تصریح کرد: فرد مجرم و زندانی وقتی مشاهده می‌کند، همان دادگاهی که حکم حبس او را صادر و او را زندانی کرده است، حال خانواده او را رها نکرده و با سرکشی از خانواده اش، حداقل نیاز‌های زندگی آنان را تامین می‌کند؛ خود را در مسیر اصلاح می‌بیند و بازگشت به اجتماع برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

ورود ۴۷ هزار و ۷۰۰ پرونده به دادگستری رفسنجان طی پارسال

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: طی سال گذشته تعداد ۴۷ هزار و ۷۰۰ پرونده به این حوزه قضایی وارد و ۴۹ هزار و ۳۶۰ پرونده مختومه شده است.

حجت الاسلام مهدی پورمحمدی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان افزود: میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی شهرستان رفسنجان طی سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و از این رو در سال ۱۳۹۸تعداد ۵۰ هزار پرونده ورودی داشتیم که سال بعد حدود سه هزار پرونده کمتر شده است.

او به طرح مصلحین و حکمین قرآنی اشاره کرد و بیان داشت: طی دو سال دوره تحول قوه قضاییه در گام دوم انقلاب استفاده از معتمدین و افراد دلسوز که توسط حوزه‌های قضایی شناسایی شدند در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر ۲۵۰ نفر مصلحین و حکمین قرآنی در رفسنجان فعال هستند.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: بخش اتباع فعال‌تر است، ۱۰۰ درصد پرونده‌های اختلاف خانوادگی اتباع ارجاع می‌شود به حکمین قرآنی و آن‌ها در برقراری صلح و سازش اقدام می‌کنند که ۹۰ درصد پرونده‌های اتباع منجر به صلح و سازش و درصد مابقی را با گزارش به ما ارسال می‌کنند.

رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان در ادامه سخنان خود پاکدستی، عزت، غیرت و بابرنامه‌بودن را از خصوصیات آیت‌الله رئیسی برشمرد و تصریح کرد: او انسان مدیری‌ست که با شجاعت و صلابت در همه اموری که به او محول شده، مدیریتی انقلابی، جهادی و تحول‌گرا دارد.

او افزود: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همیشه در دسترس و جوابگوست و زمانی که مردم تظلم‌خواهی می‌کند به طرق مختلف امکان دسترسی به وی هست؛ در مدت کوتاهی که رئیس قوه قضاییه است به اکثر استان‌های کشور بدون تشریفات و مقدمات سفر کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه سخنان خود به بعضی برنامه‌های قوه قضاییه اشاره و ابراز کرد: قوه قضاییه به سمت قوه قضاییه الکترونیک پیش می‌رود، دولت الکترونیک هنوز کامل اجرایی نشده در بسیاری از بخش‌ها مردم مجبورند مستقیم به ادارات مراجعه کنند، اما سیستم جدید قوه قضاییه و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پاسخگوی مردم هستند و از طریق سامانه ثنا تمام ابلاغیه‌ها، آرا و رسیدگی‌ها صورت می‌گیرد و فرد می‌تواند بدون مراجعه به دادگستری کار‌های خود را اعم از تنظیم شکایت و…انجام دهد.

رئیس دادگستری رفسنجان به صدور گواهی عدم سوءپیشینیه به جای مراجعه شخص به آگاهی و پاسخ گرفتن پس از دو هفته اشاره و عنوان کرد: رفسنجان در این مسأله رتبه اول استان را داراست و گواهی کمتر از چند ساعت صادر می‌شود، همچنین امکان برقراری ارتباط با زندان‌ها و دادگستری‌های کل کشور از طریق ویدئوکنفرانس را داریم.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک ادامه داد: دادرسی الکترونیکی یکی دیگر از تحولاتی است که در قوه قضاییه صورت گرفته است و همه این‌ها برای کم‌شدن مراجعات مردم از دور و نزدیک و کاهش هزینه‌ها و خطرات است.

او تصریح کرد: مراجعه‌کنندگان به دادگستری کمتر از ۲۴ ساعت پیامک نظرسنجی دریافت می‌کند و در خصوص برخورد قاضی و کارمند باید اظهارنظر کنند؛ اینکه حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اعلام کردند ۷۰ درصد رضایتمندی وجود داشته بر اساس پاسخ‌هایی‌ست که مردم ارسال می‌کنند.

حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: امکان دسترسی به تمام خدماتی که در ارتباط با قوه قضاییه در فضای مجازی وجود دارد، در سایت adliran.ir وجود دارد.

رتبه اول شهرستان رفسنجان در کاهش آمار محکومان کیفری

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان ضمن اشاره به رتبه اول این شهرستان در خصوص کاهش آمار محکومین کیفری، گفت: طی سال گذشته تعداد دو هزار پرونده کاهش ورودی در دادسرای رفسنجان حاصل شده است و از این رو باید توجه داشت که هرچه ورودی پرونده به دادسرا و دادگستری کاهش پیدا کند، در بحث رضایتمندی ارباب رجوع و اجرای بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا مؤثر خواهد بود.

ایمان شهسواری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه افزود: در دادسرای رفسنجان در مورد دو جرم رانندگی بدون گواهینامه و غیبت از زندان پس از مرخصی، تمام پرونده‌ها الکترونیکی و کاغذ حذف شده است.

او با اشاره به اینکه ارتباط الکترونیک با سه کلانتری شهری برقرار شده، است، عنوان کرد: در بحث جلسات رسیدگی به‌صوت ویدئوکنفرانس نیز در استان کرمان علاوه بر ارتباط با زندان‌های کشور اولین جلسه الکترونیکی با خارج از کشور هم برگزار شده است.

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان تصریح کرد: در استان کرمان زیرساخت پابند الکترونیک فراهم شده و در شهرستان رفسنجان یک نفر محکوم مواد مخدر به‌صورت پابند الکترونیک در حال تحمل حبس است.

شهسواری به بازسازی زندان رفسنجان نیز اشاره و بیان کرد: زندان رفسنجان با توجه به اینکه ۳۰ سال از ساخت آن گذشته بود وضعیت ساختمان و فضای داخلی نامناسبی داشت که با همکاری که شرکت‌های صنعتی و تولیدی رفسنجان توانستیم عملیات بازسازی کامل زندان را شروع کنیم و کار به‌سرعت در حال انجام است و یک بند زندان ۱۰۰ درصد، بند دوم ۸۰ درصد و بند سوم هم به‌زودی بازسازی شروع می‌شود، همچنین بازسازی کامل سپتیک زندان هم به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

او اظهار داشت: در دادسرای رفسنجان با توجه به شیوع بیماری کرونا که نیاز بود مردم سریع کارشان در دادگستری انجام دهند دو شعبه با مساعدت مدیریت دادگستری کل استان اضافه کردیم و شعبه دیگر زندان که مستقر در زندان خواهد بود، برای کمک به مددجویان و راهنمایی و کمک به خانواده‌هایشان ظرف روز‌های آینده راه‌اندازی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان در ادامه عنوان کرد: سال ۱۳۹۸ ورودی به دادسرا ۲۲ هزار و ۸۹۹ پرونده بوده و سال ۱۳۹۹ ورودی ۲۰ هزار و ۷۹۰ پرونده کاهش پیدا کرده که تقریبا دو هزار پرونده کاهش ورودی داشتیم که امیدواریم این کاهش ورودی را طی امسال هم داشته باشیم.

شهسواری تصریح کرد: تمام تلاش ما در دادسرا کسب رضایت مردم است به همین دلیل ملاقات‌های مردمی مرتب برقرار است، درب اتاق‌های ما باز است، هر مشکل قضایی مردم داشته باشند پاسخگو هستیم و امیدواریم در سال قضایی جدید تا سال آینده خدمات شایسته‌ای به مردم محترم رفسنجان ارائه دهیم.

سند تحول قضایی به دنبال گسترش و ارتقای رضایتمندی عمومی از قوه قضاییه است

رئیس حوزه قضایی شهرستان رابُر گفت: سند تحول دستگاه قضایی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب با شناسایی و رفع نکات ضعف و توجه به راهبرد‌ها و راهکار‌های نوین با اصلاح رویه ها، فرآیند‌ها و ساختار‌ها به دنبال گسترش عدالت و ارتقای رضایتمندی عمومی است.

منصور بلاغی در دیدار با مردم شهرستان رابُر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا، به ویژه شهید بزرگوار آیت الله بهشتی و ۷۲تن از یاران ایشان افزود: طی پارسال جمعا تعداد ۶ هزار و ۱۸۳ پرونده در قالب پرونده‌های کیفری و حقوقی وارد دستگاه قضایی شهرستان شده که مورد رسیدگی و حل و فصل قرار گرفته اند.

او اظهاراشت: در قسمت دعاوی کیفری به ترتیب دعاوی توهین، ضرب و جرح، تهدید، سرقت‌های تعزیری در صدر دعاوی و تعداد پرونده تشکیل شده در دادگاه شهرستان بوده است.

بلاغی بیان کرد: در قسمت دعاوی حقوقی نیز به ترتیب دعاوی مطالبه طلب و خسارت، طلاق، مطالبه مهریه و نفقه در صدر دعاوی و تعداد پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه شهرستان بوده است.

او با اشاره به این مطلب که دادگاه عمومی شهرستان رابر در حال حاضر با سه نفر کادر قضایی و ۱۵ نفر کادر اداری در حال خدمت رسانی به مردم شریف است، عنوان کرد: بار سنگین میل به اهداف و مأموریت‌های تعیین شده بر عهده قضات رسیدگی کننده به دعاوی می‌باشد که البته نقش کارمندان و سازمان تابعه نیز نقش مهم و غیر قابل انکار است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان رابُر بیان کرد: به طور میانگین طی پارسال هر قاضی حدوداً دو هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار داده که حقیقتا کار بسیار سنگینی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختار‌های حاکمیتی یکی پس از دیگری شکل گرفته که از جمله آن‌ها قوه قضاییه است.

بلاغی بیان کرد: قوه قضاییه یکسری مأموریت‌های خطیری بر اساس قانون اساسی بر عهده دارد از جمله مهمترین آن‌ها پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، گسترش عدل، حفظ حقوق عمومی، اجرای حدود الهی، حل و فصل دعاوی و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

این مقام قضایی ادامه داد: قوه قضاییه در حال حاضر زیر نظر مستقیم ولایت فقیه قرار دارد و قضات با یک واسطه منصوب به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هستند، که توسط ریاست قوه قضاییه منصوب می‌شوند.

او گفت: قبل از انقلاب ساختار دستگاه قضایی به صورت وزارت دادگستری اداره می‌شد که زیر مجموعه دولت بود و استقلال به عنوان مهمترین خصیصه یک دستگاه قضایی مقتدر که در واقع بتواند به اهداف و مأموریت‌های تعیین شده برسد به صورت کامل وجود نداشت که با ساختار جدید بعد از انقلاب اسلامی این ویژگی مهم و کلیدی تأمین شد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان رابُر با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام که می‌فرماید؛ یک ساعت عدالت بهتر از ۶۰سال عبادت است که شب آن به شب زنده داری و روز آن به روزه داری بگذرد، گفت: یکی از موانع موجود در رسیدن دستگاه قضایی به توسعه قضایی مربوط به کثرت ورودی پرونده هاست که امیدواریم با فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ گذشت توسط متولیان فرهنگی شهرستان و همچنین بالا رفتن آستانه تحمل اشخاص این مشکلات نیز به نوعی مرتفع شود.

بلاغی اذعان کرد: یکی از تلاش‌های دستگاه قضایی بحث مهم قضا زدایی است که نقش شورای حل اختلاف در این زمینه نقش بسیار مهم، موثر و قابل تقدیری است.

او از زحمات اعضای شورای حل اختلاف و دبیران آن‌ها که در جهت صلح و سازش مردم تلاش دارند؛ تقدیر و قدردانی کرد.

رئیس حوزه قضایی شهرستان رابُر، یکی دیگر از برنامه‌های قوه قضاییه که در سند تحول دستگاه قضایی به آن اشاره شده است را کیفی سازی اقدامات دستگاه قضایی درجهت دادرسی الکترونیک و استفاده از فن آوری‌های نوین دانست.

بلاغی عنوان کرد: توجه به شعار‌های انقلاب و جاودانگی شعار‌ها در بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان عدالت، استقلال، برابری، عدم تبعیض و خروج از غفلت مسئولان نسبت به آرمان‌های انقلاب مهمترین راه برون رفت از مشکلات موجود جامعه است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان رابُر افزود: امید است در این شهرستان با کار میدانی و جهادی در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ریاست قوه قضاییه و سند تحول ابلاغی دستگاه قضایی و در عین حال با رعایت استقلال دستگاه قضایی با همدلی و هم افزایی با سایر ادارات و ارگان‌ها و با راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه شهرستان بتوانیم اقدامات موثری را در راستای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات و موانع آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با قاطعیت و حفظ کرامت انسانی انجام دهیم و موجب افزایش رضایتمندی مردم شریف شهرستان باشیم.

بهره گیری از ۶۰ سامانه نوین الکترونیک، رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی را افزایش داده است

معاون قضایی دادگستری کل استان و رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه در استان کرمان گفت: بهره گیری از بالغ بر ۶۰ سامانه الکترونیک در قوه قضاییه اقدام بسیار شایانی در زمینه فساد ستیزی و افزایش رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی بوده است.

محمد باقر اسلامی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان افزود: قوه قضاییه با توجه به سند تحول قضایی که در زمان زعامت حضرت آیت الله رئیسی تدوین و به مرحله اجرا درآمد، اصل را بر شفافیت گذاشته شده است و رئوس این برنامه تحولی بر مبنای جلب مشارکت عمومی، نوآوری‌های الکترونیکی، تاکید بر حفظ کرامت مردم و شفافیت شکل گرفته است.

او با اشاره به این مطلب که شفافیت از نتایج نوآوری‌های الکترونیک در دستگاه قضایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: بنا به گفته ریاست قوه قضاییه و براساس آمار موجود در سامانه‌های الکترونیک، در حال حاضر میزان رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی در کشور و استان کرمان به ۷۰ درصد رسیده است

معاون منابع انسانی و توسعه منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: در مقایسه آمار رضایت مندی مردم از دستگاه قضایی با سنوات گذشته می‌بینیم که ارتقای بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده و امید مردم به آینده افزایش یافته است.

قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه است

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان در پیامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان، گفت: قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه است وبه‌عنوان یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی نقش ارزنده‌ای در حراست از آرمان‌های اصیل اسلامی و ارزش‌های والای انقلاب شکوهمند دارد.

عباس دلفاردی ضمن گرامیداشت هفتم تیرماه روز قوه قضاییه افزود: صیانت از کرامت انسانی و تلاش در جهت برقراری عدالت، تحقق حقوق شهروندی و همچنین دفاع از مظلومان نیز از رسالت‌های مهم دستگاه قضایی است.

او با تاکید بر این مطلب که امنیت و عدالت به عنوان دو اصل از اصول گریزناپذیر و ضرورى در حیات بشر و دو وظیفه از مسؤولیت هاى اجتناب‏ناپذیر قدرت سیاسى است، تاکید کرد: بی شک بخش اعظمی از امنیت پایدار و برقراری نظم و تأمین آسایش و آرامش در جامعه مرهون کوشش و همت مسئولان قضایی و بخش‌های مختلف دستگاه قضا است که به‌صورت جدی به مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، قانون‌شکنی‌ها و جرائم مختلف بر خواسته و از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان تصریح کرد: هفتم تیر ماه یاد آور شهادت مردیست که نگاه ویژه‌ای به عدالت در موازین اسلامی داشت و بزرگترین هدف این دانشمند فرزانه احقاق حق و رسیدگی به مظلوم بود که این امر باعث شد کوردلان منافق تاب تحمل اقدامات بنیادی ایشان را نداشته باشند و این نکته حائز اهمیت است که کار و تلاش در جهت احقاق حق عملی ستودنی و بر گرفته از مکتب و موازین دینی ما بوده و هر مسئولی در هر مقام و جایگاه وظیفه دارد تا این امر مهم را سرلوحه کار خود قرار دهد.

دلفاردی ادامه اظهار داشت: جایگاه امروز دستگاه قضا مرهون تلاش بی وقفه تمام تشکیلات سازمانی و وابسته به دستگاه قضا است و کارشناسان رسمی نیز به عنوان مشاورانی خدوم جهت احقاق حق در کنار مجموعه قضایی قدم برمی دارند.

او افزود: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متعهد در رشته‌های مختلف در جهت عدالت خواهی و دست یابی به حقیقت آماده خدمت رسانی به محاکم قضائی، نهاد‌ها، ادارات دولتی و خصوصی و آحاد ملت عزیز ایران است.

رسیدگی به ۱۰ هزار و ۹۴۴ فقره پرونده در دادگستری منوجان

رئیس دادگستری شهرستان منوجان با اشاره به این مطلب که در سال گذشته ۱۰ هزار ۹۹۴ فقره پرونده در این حوزه قضایی رسیدگی شده است، گفت: از این تعداد دو هزار و ۶۸۸ فقره پرونده در دادگاه، چهار هزار و ۷۳۳ پرونده در دادسرا و ۳ هزار ۵۲۳ فقره پرونده در شورا‌های حل اختلاف این شهرستان مورد رسیدگی گرفته است.

سامان افشارمنش در دیدار با مردم منوجان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره معمار دستگاه قضایی شهید آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ یار با وفای ایشان گزارشی از مجموعه اقدامات دادگستری این شهرستان طی سال ۱۳۹۹ را ارائه کرد و افزود: کوتاه کردن فرآیند دادرسی، ارتقای سطح کیفی آرای قضایی، کاهش ورودی پرونده‌ها با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم، استفاده حداکثری از سامانه‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات، رسیدگی عادلانه به پرونده ها، برگزاری جلسات به صورت الکترونیک و تشکیل پرونده به صورت تمام الکترونیک از اولویت‌های دادگستری منوجان به شمار می‌رود.

 او تداوم حرکت در خط ولایت فقیه را خط و مشی دستگاه قضایی عنوان کرد و ادامه داد: حمایت مسئولین فرهنگی و روحانیت با ارشادات لازم و شناخت جرم و علل و عوامل ایجاد کننده آن در کاهش پرونده‌ها حائز اهمیت است.

 رئیس دادگستری منوجان همچنین برقراری ارتباط الکترونیک با ناجا، اراده جدی برای برخورد با مفسدین، ارتباط با نخبگان و اساتید، ارتباط با اصحاب رسانه و افزایش دانش حقوقی مردم از این طریق، توجه به تولید و رفع موانع رونق تولید، ارتقاء امنیت زمینه ساز رشد و توسعه جامعه، بازدید مستمر از زندان، رفع مشکلات زندانیان و خانواده‌هایشان، حفظ کرامت مردم و جلب رضایتمندی مراجعین را از اهداف و برنامه‌های در دست انجام حوزه قضایی این شهرستان دانست.

افشارمنش ضمن اشاره به این مطلب که در راستای احیای حقوق عامه، رفع تصرف ۱۷ هکتار از اراضی ملی در این شهرستان انجام شده است، تاکید کرد: در راستای تشکیل جلسات به صورت الکترونیک به ٢٠٩ فقره پرونده رسیدگی شده است.

افشارمنش همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کاهش آمار بزه و حمایت و تبلیغ زندگی اسلامی و با گذشت براساس آموزه‌های دینی را در گرو حمایت روحانیون و مبلغین دینی در مجالس و محافل دینی و نطق و موعظه و آموزش آیین زندگی اسلامی و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دانست.

رأفت با مظلومان و برخورد جدی و قاطع با مفسدان دو رویکرد مهم قوه قضاییه است

دادرس شعبه چهارم حوزه قضایی ماهان گفت: مهربانی با مردم و مظلومان و برخورد جدی و قاطع با مفسدان، مجرمان و بزهکاران دو رویکرد مهم قوه قضاییه به شمار می‌رود.

سینا جعفری در جمع مردم محی آباد به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: درب شعب دادگاه‌ها و دفاتر کارکنان همواره به روی مردم باز است تا رویکرد مثبت دستگاه قضایی در جهت خدمت رسانی به مردم محقق شود.

او ضمن کرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفای ایشان، اظهارداشت: فلسفه تشکیل قوه قضاییه در پاسداری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در جامعه تعریف شده است.

جعفری بر تعامل هر چه بیشتر مردم با دستگاه قضایی به منظور انتقال مشکلات و چالش‌های موجود شد و تصریح کرد: تمام تلاش خود را در جهت حل مشکلات شهروندان به صورت شبانه روزی به کار خواهیم گرفت تا امنیت مطلوب و پایدار در حوزه ماهان رقم بخورد.

رونمایی از تولیدات رسانه‌ای "بهای بهشت" در کرمان

مجموعه تولیدات رسانه‌ای با عنوان بهای بهشت به مناسبت هفته قوه قضاییه و با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، دادستان کرمان و جمعی از مسئولان قضایی استان کرمان رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در آئین رونمایی از تولیدات رسانه‌ای "بهای بهشت" به عنوان کار مشترک بین معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان و امام جمعه و دادسرای عمومی و انقلاب کرمان افزود: شهید بهشتی، شخصیت برجسته در قضای اسلامی است که بهره گیری از آموزه‌های مکتب این شهید والامقام از ارزش والایی برخوردار است.

او با اشاره به اهمیت و حساسیت کار در حوزه قضاوت، تصریح کرد: قوانین و مقررات در اختیار بشر یا مبتنی بر تجربه و علم بشر، یا مبتنی بر آداب و رسوم و یا مبتنی بر ادیان است که بحمدالله قوانین و مقررات کشور ما مبتنی بر مهمترین دین خداوند است.

امام جمعه کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که ماموریت قضات از آنجا که به انسان به عنوان بالاترین مخلوق خداوند ختم می‌شود، بالاترین ماموریت به شمار می‌رود، ادامه داد: دلیل تقدس کار قاضی این است که به کمک انسان‌های مظلوم و بحران زده‌ای می‌شتابد که پشتوانه‌ای جز دستگاه قضایی ندارند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی، تحقق عدالت بر مبنای دستورات الهی را از ماموریت‌های مهم قضات و کارکنان دستگاه قضایی برشمرد و ادامه داد: همه زحمت و تلاش یک قاضی این است که حکم خداوند را عملیاتی و واقعی و مطابق با عدل اجرا کند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان کرمان نیز در حاشیه این آئین گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال گذشته نسبت به کم کاری در حوزه شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی گلایه‌هایی داشتند و بر این اساس در مجموعه دادستانی استان کرمان با همکاری سازمان فضای مجازی سراج مرکز کرمان تصمیم گرفته شد که در راستای فرهنگ سازی و بازخوانی این روایت کار‌های ویژه‌ای را در حوزه نرم افزار و دیجیتال انجام شود

رحمان جلالی افزود: در قالب مجموعه تولیدات بهای بهشت آثاری در حوزه‌های موشن کمیک، موشن پوستر و نقاشی دیجیتال آماده شده است.

او با اشاره به اینکه این مجموعه با کمک دادستانی کرمان و مجموعه سازمان فضای مجازی سراج مرکز کرمان آماده شده و در حین انجام کار از ظرفیت جبهه مردمی و موسساتی که در این حوزه در استان کرمان فعال بودند هم استفاده شده است، عنوان کرد: ویژگی مثبت این اتفاق این است که تمام مجموعه توسط هنرمندان و مجموعه‌های کرمانی انجام شده است.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.