سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه آهن مشهد -زاهدان تنها ۱۰ درصد پیشرفت پس از ۴ سال!

پروژه ریلی مشهد- زاهدان با اعتبارات قطره چکانی و افزایش هزینه‌های سالانه بعد از ۴ سال، فقط ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حدود چهار سال از کلنگ زنی ابَر پروژه ملی راه آهن مشهد – زاهدان می‌گذرد، پروژه‌ای که در چهار سال گذشته با اعتبارات قطره چکانی در مجموع تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، طول کل پروژه حدود ۹۰۰ کیلومتر است و قطعه اول آن در خراسان رضوی در شهر‌های یونسی و گناباد قرار گرفته است که در صورت اتمام این پروژه و بهره برداری می‌تواند تحول بزرگی در جابه جایی مسافر، کالا و کاهش هزینه داشته باشد و از همه مهم‌تر خراسان رضوی را به آب‌های بین المللی در منطقه چابهار متصل خواهد کرد.

با آن که به گفته مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور، ساخت راه آهن در مسیر یونسی به گناباد ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما زمانی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد که کل پروژه به اتمام برسد و با اعتبارات قطره چکانی که سالیانه برای این پروژه اختصاص می‌یابد و با احتساب افزایش هزینه‌های سالیانه، این پروژه به این زودی‌ها به نتیجه نخواهد رسید.


بیشتر بخوانید


ایستگاه راه آهن یونسی در بجستان یکی از نقاط خط ریلی ۹۰۰ کیلومتری مشهد - زاهدان است که ساخت آن از آذر ۹۶ آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، مسیر ریلی که زاهدان را از طریق راه آهن به مشهد متصل خواهد کرد در مجموع ۵۸ ایستگاه دارد که شهر‌های یونسی و گناباد دو ایستگاه آن در قالب قطعه نخست طرح هستند.

جزئیات قطعه اول

جزئیات ساخت راه آهن یونسی - گناباد را به عنوان قطعه نخست طرح بزرگ راه آهن مشهد- زاهدان، از مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور جویا شدیم.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور با بیان این که خاک برداری مسیر راه آهن یونسی – گناباد به اتمام رسیده و خاکریزی آن نیز ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: بتن ریزی این پروژه نیز با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و هم اکنون تکمیل این پروژه در قطعه اول به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او در ادامه به اهمیت ساخت پروژه راه آهن مشهد- زاهدان اشاره کرد و افزود: با ساخت این راه آهن در سال اول بهره برداری که شاید سال ۱۴۰۴ باشد حدود ۳ میلیون تن بار جابه جا خواهد شد، همچنین یک میلیون مسافر نیز از این طریق جابه جا می‌شوند و برای سال بیستم بهره برداری نیز میزان جابه جایی بار به ۸ میلیون تن و جابه جایی مسافر تا ۲.۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

پیش بینی تکمیل ایستگاه (یونسی -گناباد) تا یک سال و نیم آینده

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور ادامه داد: این طرح برای خراسان رضوی از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که صادرات استان می‌تواند از این طریق به آب‌های آزاد و تمامی کشور‌ها انجام شود، همچنین اگر این طرح به اتمام برسد محصولات معادن به بندر چابهار منتقل و از طریق اقیانوس به کل دنیا و آب‌های آزاد متصل خواهد شد، ما سعی می‌کنیم اعتبارات عمومی را بیشتر روی این ایستگاه (یونسی -گناباد) متمرکز کنیم، پیش بینی ما این است که یک سال تا یک سال و نیم آینده این ایستگاه تکمیل شود.

اسد فامیان بیان کرد: تکمیل راه آهن مشهد- زاهدان تحولات بزرگی در اقتصاد سواحل مکران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت به همراه دارد و می‌تواند جابه جایی کالا را از بندر چابهار صد‌ها برابر افزایش دهد.

۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه

او از اختصاص قطره چکانی برای اجرای این پروژه انتقاد و تصریح کرد: هم اکنون تکمیل این طرح به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، با این وضع اعتباری که سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر می‌گیرند هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید، باید بپذیریم که هزینه طرح‌ها سالیانه افزایش می‌یابد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور تاکید کرد: ابر پروژه ملی راه آهن مشهد – زاهدان در چهار سال گذشته با اعتبارات قطره چکانی در مجموع تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اسد فامیان با اشاره به این که الان قیمت لوازم، دستمزد، کرایه، خرید ماشین آلات و مصالح سه تا چهار برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: پیش بینی که در دو سال گذشته انجام شد این بود که این پروژه با ۱۰ هزار میلیارد تومان به اتمام خواهد رسید.

برای سال اول بهره برداری ۱۴۰۴ سالیانه به ۳ هزار میلیارد اعتبار نیاز است

او  یکی از اولویت‌ها را تامین اعتبار پروژه‌ها دانست و افزود: اگر بخواهیم با ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه در افق ۱۴۰۴ به اتمام برسد باید سالیانه ۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه بودجه در نظر گرفته شود و در سال گذشته برای راه آهن یونسی -گناباد ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که این میزان به ۶۱ میلیارد تومان افزایش یافت، این اقدام نشان می‌دهد که مسئولان و نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبار تلاش می‌کنند و این نوید خوبی است، در سال جدید نیز ۵۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۵۰ میلیارد تومان آن را اول سال دریافت کردیم.

حامد قربانی فرماندار گناباد نیز با بیان این که این پروژه در قطعه اول با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست گفت: با توجه به این که این پروژه جزو پروژه‌های ملی است باید اقدامات تسهیلگری از سوی ما صورت گیرد، هم اکنون پل سازی این مسیر انجام شده و قسمت زیادی از اجرای پل نیز صورت گرفته است و ریل گذاری نیز در مرحله بعدی قرار دارد.

 مهم‌ترین مزیت‌های تکمیل پروژه راه آهن مشهد- زاهدان

او در خصوص اهمیت پروژه برای خراسان رضوی نیز افزود: این پروژه از دو جهت برای ما اهمیت دارد، یکی این که قیمت حمل و نقل تمام شده محصولات تولیدی و معدنی کاهش می‌یابد، همواره یکی از مشکلات قیمت تمام شده محصولات افزایش کرایه حمل و نقل است و اگر این پروژه تکمیل شود هزینه حمل و نقل به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

فرماندار گناباد توسعه گردشگری را یکی از مزیت‌های این طرح دانست و ادامه داد: این شهرستان یکی از قطب‌های گردشگری است که این پروژه می‌تواند به رونق گردشگری و ماندگاری جمعیت و کاهش مهاجرت کمک کند.

منبع: خراسان

انتهای پیام//ف.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ده درصدپیشرفت تاچه سالی بوده است
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
چطور کلنگ شروع یک طرح را می زنند در صورتی که اعتبار کافی برای راه اندازی آن ندارند