سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف خمیر خام خطرناک است؟

برخی افراد در فرآیند تهیه خمیر اقدام به خوردن خمیر خام می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از به سی دی سی، بسیاری از مردم دوست دارند در اوقات فراغتشان همراه با خانواده اقدام به پختن غذا‌هایی با خمیر مانند کیک، پیتزا و نان کنند. گرچه این موضوع بسیار لذت بخش است، اما توجه به نکات بهداشتی در این زمینه ضروری است.

در حقیقت خمیر خام مستعد فساد و رشد میکروب هاست. از این رو، توجه به فرآیند استفاده از خمیر در تهیه مواد غذایی بسیار ضروری است. همچنین برخی افراد و به ویژه کودکان در فرآیند تهیه خمیر اقدام به خوردن خمیر خام می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود.

ممکن است آرد یک ماده غذایی خام به نظر نرسد، اما در حقیقت این گونه است. این بدان معناست که خمیر می‌تواند دارای باکتری‌هایی مانند‌ ای‌کولی (E. coli) باشد که می‌تواند آن را فاسد کند. همچنین فرآیند آلوده شدن گندم می‌تواند در مزرعه و یا در فرآیند تولید آرد رخ دهد. واقعیت این است که در فرآیند آرد شدن گندم، باکتری‌ها و عوامل بیماری زا مانند قارچ‌ها از بین نمی‌روند.

همچنین مورد دیگری که درباره خمیر خام می‌تواند سبب بیماری انسان می‌شود، تخم مرغ خام است. تخم مرغی که به آرد در فرآیند تولید خمیر برای درست کردن کیک افزوده می‌شود می‌تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد که یکی از عوامل مسمومیت در انسان است. با این حال، اگر تخم مرغ به طور کامل پخته شود مشکلی برای سلامت انسان ندارد.

توصیه می‌شود در روند تهیه خمیر و پختن آن موارد ذیل را رعایت کنید:

۱- به هیچ عنوان در روند تهیه خمیر، اقدام به خوردن و مزه کردن آن نکنید.

۲- به کودکان اجازه بازی با خمیر و خوردن آن را ندهید.

۳- از دمای مناسب برای پخت خمیر استفاده کنید.

۴- از آرد برای درست کردن میلک شیک و مواد غذایی که پخته نمی‌شوند، استفاده نکنید.

۵- آرد را از مواد غذایی که آماده خوردن هستند دور کنید، زیرا آرد به دلیل آنکه حالت پودری دارد می‌تواند به راحتی باعث آلوده شدن مواد غذایی دیگر شود.

۶- پس از کار با آرد و خمیر دستان خود را به طور کامل با آب و صابون شسته و خشک کنید. به هیچ عنوان با دستان آغشته به آرد اقدام به دست زدن به مواد غذایی دیگر در آشپزخانه نکنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۰ تير ۱۴۰۰
چه قدر زندگی و شغل کارمندی ودانشگاهی مسخره است!!!!! به خاطر این شغلها عمر وجوانی بدی و زندگی گران و سگی و آلوده وشلوغ وقفسی شهرنشینی و جنگ اعصاب دانشگاه و کارمندی روتحمل کنی بعد هم بیمار شی نتونی کارکنی که چی بشه پول دربیاری نصف حقوقت رو بری بازار شهری لبنیات و سبزیجات وگوشت و....ناسالم اون بخری!!!! نصف دیگه اشو هم بدی به درمان بیماریهای این زندگی ، خب آدم عاقل!!!! این همه راه رو چرا بره لقمه دور سر بچرخونه بعد ببره توی دهن ، از همون اول به یک روستایی توی ایران که آب داشته باشه بره چوپانی دامداری وکشاورزی‌وباغداری کنه دیگه ،حداقل سالم میمونه که ،لذت از زندگیش میبره که .