سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زهیر: مردم نگذارند که قاچاقبران با استفاده از وضعیت آثار باستانی را دست‎برد بزنند

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از مردم می‌خواهد که در حفظ آبدات تاریخی، میراث‌های فرهنگی و آثار باستانی، این وزارت را یاری رسانند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری جمهور، طاهر زهیر امروز چهارشنبه (۲ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت، مشکلات و ناامنی‌های اخیر نگرانی‌های را مبنی بر تخریب آبدات تاریخی و قاچاق میراث‌های فرهنگی کشور بوجود آروده است.

او افزود: این نگرانی وزارت اطلاعات و فرهنگ ناشی از جنگ ۴۰ ساله در افغانستان است که خیلی از آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی ما در این مدت زمان تخریب و قاچاق شدند.

آقای زهیر گفت: درست است که ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ و قطعات ۰۱۲ در ولایات مسوولیت اداری و امنیتی حفظ آبدات تاریخی دارند، اما مسوولیت وجدانی و اخلاقی را همه مردم افغانستان در قبال حفظ میراث‌های فرهنگی دارند و ایجاب می‌کند که در شرایط پیش آمده نگذاریم ذره‌ای آسیب به آبدات تاریخی و میراث‎های فرهنگی ما وارد شود.

او افزود: به تاکید از مردم افغانستان تقاضا داریم که در قسمت حفظ آبدات تاریخی که تاریخ، عزت و هویت شان است کوشا بوده ما را یاری کنند و این مسوولیت وجدانی و ملی‌شان است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: ما نباید اجازه دهیم که قاچاقبران از فضای پیش آمده استفاده کرده و به آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی ما دست‌برد بزنند.

این نگرانی و تقاضای وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی مطرح است که در چهل سال گذشته به دلیل جنگ‌ها در افغانستان، آثار باستانی زیادی از کشور به بیرون قاچاق شده است.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.