سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالله: هیچ برنده‌ای از راه ادامه جنگ وجود ندارد

رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور با اعلام اینکه طالبان تلاش دارند به پیشرفت‌های نظامی دست یابند، تاکید کرد ادامه جنگ برنده ای ندارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری جمهور، داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور، می‌گوید که با تکمیل شدن روند خروج سربازان خارجی از افغانستان، گروه طالبان علاقه و میلی به توافق سیاسی با حکومت افغانستان نخواهند داشت.

او در مصاحبه‌ای با آسوشیتد پرس گفته است: خروج [سربازان خارجی از افغانستان] یک تاثیری بر مذاکرات با طالبان خواهد داشت. آن‌ها ممکن جسورتر شوند و فکر کنند، کم از کم برخی از آنها، که با خروج نظامیان خارجی می‌توانند از راه نظامی از این وضع سود ببرند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور بیان داشته که نشانه‌ها و علامات وجود دارد که طالبان تلاش دارند قبل از فرارسیدن موعد خروج کامل نیرو‌های امریکایی در ۱۱ سپتمبر، به پیشرفت‌های نظامی دست یابند.

اما عبدالله هشدار داد که اگر چنین باشد، این گروه با یک «سؤ محاسبۀ بزرگ» مواجه است و «اگر فکر کنند که از راه نظامی پیروز می‌شوند، من تکرار می‌کنم، که هیچ برنده‌ای از راه ادامه جنگ، وجود ندارد.»

بر اساس برنامهٔ قصر سفید و ناتو، روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷ هزار سرباز ناتو در افغانستان به تاریخ اول ماه می‌آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که روند خروج نیرو‌ها از افغانستان در حدود ۵۰ در صد تکمیل شده است.

 عبدالله گفت که همسایه‌های افغانستان بایست از مداخله در مسایل این کشور بپرهیزند و در عوض به دنبال همکاری با کابل باشند تا یک ثبات دراز مدت در افغانستان به دست آید.

او افزود که مذاکرات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، که قرار بود قبل از تکمیل خروج سربازان امریکایی و ناتو در ماه سپتمبر، در ترکیه برگزار شود، هنوز کاملاً از میز خارج نشده است. آقای عبدالله گفت که موقف ترکیه اینست که وقتی هر دو جانب برای مذاکرات جدی اماده باشند، انقره نیز آمادهٔ میزبانی این مذاکرات است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.