مقامات و قانونگذاران افغانستانی اعلام کردند ده‌ها رئیس قبیله به دلیل تشویق سربازان دولت برای پیوستن به گروه طالبان، بازداشت شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، برخی مقامات و قانونگذاران افغانستان اعلام کردند ده‌ها رئیس قبیله در سراسر افغانستان به اتهام تشویق سربازان دولت برای تسلیم در برابر طالبان و پیوستن به این گروه، بازداشت شدند.

وزارت داخلی افغانستان اعلام کرد: مشارکت بزرگان روستا در ترغیب سربازان کابل برای ترک پایگاه‌های خود، همکاری مستقیم با دشمن است.

طارق آریان، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: ده‌ها نفر از روسای قبایل دستگیر شدند و پرونده‌های آن‌ها به مراجع قانونی و قضایی ارجاع  داده شده است.

عقل شاه خلواتی، فرمانده پلیس ولایت نورستان گفت: در این استان ۱۹ رئیس قبیله پس از تصرف دو ولسوالی از سوی طالبان در اوایل ماه جاری دستگیر شدند. وی اضافه کرد: برخی از روسای قبایل بازداشت شده اعلام کردند که از سوی گروه طالبان مجبور به واسطه گری بین آنها و سربازان شدند.

 ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز در این باره گفت: ما هیئت‌هایی متشکل از سران قبایل را به برخی مناطق فرستادیم اما آنها را مجبور به همکاری با خود نکردیم.

برخی از قانونگذاران افغانستان این دستگیری‌ها را تأیید کردند و از دولت خواستند مانع تسلیم سربازان خود به گروه طالبان شود.

طالبان ادعا کرده است از اوایل ماه مه و با شروع خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، بیش از ۲۰ منطقه در این کشور را به تصرف خود درآورده است. دولت نیز اشغال مناطقی از افغانستان از سوی طالبان را تایید اما جزئیاتی در این باره اعلام نکرد.

با اعلام آمریکا مبنی بر خروج نظامیان خود از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، در هفته‌های گذشته تنش‌ها در افغانستان شدت یافته است. گفته شده طالبان این نگرانی را در کابل ایجاد کرده که احتمال دارد قدرت را با زور دوباره بدست گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.