سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایوان طرق پیشانی آثار ملی و اسلامی خراسان رضوی

ایوان طرق مظهر تمدن و فرهنگ ایرانی _ اسلامی در خراسان رضوی جانی دوباره می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با تصویب سند توسعه محله طرق در خرداد ماه سال گذشته که در آن مرمت بنای ایوان و مصلای ششصدساله طرق و سامان دهی اراضی اطراف ایوان به عنوان یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این محله پیش بینی شده است، بعد از کش وقوس‌های فراوان توانست میراث فرهنگی و آستان قدس رضوی را پای یک میز بنشاند تا برای مرمت وسامان دهی این بنا به یک توافق مشترک برسند.

پیوستی که بند مرمت آن اجرا نشد

۸۲سال پیش،در سال ۱۳۱۸ هجری خورشیدی، «اداره عتیقات» دولت وقت ایران، ایوان طرق را در فهرست آثار ملی ثبت کرد، اما کاری برای مرمت آن انجام نداد و این بنای ششصدساله تا حوالی دهه ۶۰ به حال خودش رها بود و روزبه روز بر ویرانی‌های آن افزوده شد. سال ۱۳۶۴ با شدت گرفتن تخریب ایوان طرق، این بنا با اعتباری ۲۵ میلیون تومانی به شکلی تقریبا اساسی مرمت شد تا بنا تخریب نشود. ۲۶ سال بعد از این ترمیم و مرمت، میراث فرهنگی ۵۰ میلیون تومان صرف بازسازی خرابی‌های جدید ایوان طرق کرد و حسین عباس زاده، معاون وقت اداره کل میراث فرهنگی استان، اعلام کرد ؛ قرار گرفتن ایوان طرق در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی و هماهنگی با این سازمان برای اجرای اقدامات و بازسازی بنیادی کار را دشوار می‌کند. این ناهماهنگی و نبود اجازه ورود میراث به اراضی آستان برای مرمت جدی ایوان و مصلای طرق تا سال گذشته همچنان ادامه داشت. با اینکه در پیوست فرهنگی تصویب شده زائرشهر رضوی، که حدود ۵‌سال پیش و در ۲۰۰ متری این بنای تاریخی افتتاح شد، به تبدیل محیط ایوان طرق به موزه مردم شناسی با استفاده از ظرفیت‌های منطقه طرق، احیا و نوسازی ایوان طرق با استفاده از ظرفیت‌های صندوق احیای اماکن تاریخی اشاره شده بود، اختلافات میان این دو سازمان پابرجا بود و این بند از پیوست فرهنگی زائرشهر از سال ۱۳۹۵ تا امروز به مرحله اجرا نرسیده است.

ضرورت آزادسازی برخی اراضی اطراف ایوان

گامِ مهم مرمت ایوان طرق که خواسته چندده ساله مردم طرق است سازمان بازآفرینی و دفتر توسعه محله طرق برداشت. براساس سند توسعه محله طرق که خردادماه سال گذشته به تصویب فرمانداری و شورای شهرستان رسید، ایوان طرق باید احیا و محیط پیرامون آن باید به فضای سبز تبدیل شود.

امیر حیدر پور مدیردفتر توسعه محله طرق با بیان اینکه آستان قدس برای مرمت ایوان طرق و سامان دهی فضای آن  باید بخشی از زمین‌های اطراف این بنای تاریخی را آزاد کند، گفت: آستان قدس باید ۵‌هکتار از اراضی ایوان را در حریم درجه سه آزاد کند و برای ساخت فضای سبز به شهرداری تحویل دهد و خود بنای ایوان هم در حریم درجه ۲ برای مرمت به میراث فرهنگی واگذار شود؛ ضمن اینکه قرار است این کار با هزینه آستان قدس رضوی انجام شود.

او افزود: شهرداری قول ایجاد فضای سبز در صورت تحویل زمین را داده است و از طرف دیگر میراث فرهنگی نیز باید از آستان قدس پیگیر اختصاص یک راه دسترسی برای مرمت ایوان و کاوش در محوطه این بنای تاریخی باشد که فعلا هیچ اتفاقی در این زمینه برای مرمت ایوان طرق نیفتاده است.


چهار ماه بعد از تصویب سند توسعه محله طرق، در تیرماه سال ۱۳۹۹ میان سازمان بازآفرینی، شهرداری منطقه ۷ و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای تعیین تکلیف و سامان دهی ایوان طرق و بافت اطراف آن توافق انجام شد که به دلیل حضور نیافتن نماینده آستان قدس رضوی بی نتیجه ماند تا سامان دهی این بنای تاریخی در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.


بیشتر بخوانید



به تعهداتمان عمل می‌کنیم

آستان قدس رضوی یک سال بعد از تصویب سند توسعه محله طرق، از اجرای تعهدات خودش در این ماجرا خبر داد و به ابهامات این ماجرا به نوعی خاتمه داد. مرتضی حقیقی، معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی ۴ خردادماه امسال در نشستی خبری اعلام کرد که برای موضوع ایوان طرق کارگروه مشترکی با شهرداری مشهد تشکیل داده ایم که یک جلسه از این کارگروه هم برگزار شده است و ما اعلام کرده ایم که هرگونه تعهدی را که قبلا آستان قدس رضوی در این زمینه داشته است انجام می‌دهد.

آستان قدس پای کار آمده است

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، آبان ماه سال گذشته درجریان بازدید از این بنای تاریخی وعده داد که به زودی با آستان قدس رضوی برای تغییر وضعیت فعلی ایوان طرق و احیای آن به توافق خواهیم رسید و حالا ۷ ماه بعد از این بازدید، وعده مدیرکل میراث استان عملی شد و آستان قدس رضوی و میراث برای احیای ایوان طرق بالاخره سر یک میز نشستند.

در همین زمینه مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی، با بیان اینکه برای مرمت بنای ایوان طرق با آستان قدس رضوی رایزنی‌های زیادی داشتیم، گفت: از آنجایی که برای احیای طرق ردیف اعتباری نداشتیم، این مسئله جزو پروژه‌های درجریان میراث استان تعریف نشده بود، اما در چارچوب بند الف ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، مرمت این بنای ششصدساله را در دستورکار قرار دادیم.

او افزود: از آنجایی که این بنا در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی قرار دارد، با این مجموعه وارد مذاکره شدیم و در هفته آینده جلسه نهایی مرمت ایوان طرق با آستان برگزار خواهد شد و امیدواریم که کار احیای این بنای ارزشمند به زودی آغاز شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط ایوان طرق با بافت و کالبد شهر ادامه داد: باوجوداینکه بنا دچار ویرانی‌هایی شده است، اما پایدار و مستحکم است و ظاهر آن نیاز به بازسازی و آراستگی اساسی دارد؛ ضمن اینکه با حذف دیوار‌های اطراف این اثر، باید ارتباط این اثر با شهر دوباره برقرار شود. برای احیای این اثر، از نظر میراث فرهنگی برنامه‌ای قابلیت اجرا دارد که به حفاظت از اثر کمک کند و اگر نظرات مشاور آستان قدس به میراث نزدیک باشد، بی شک مورد حمایت میراث خواهد بود.

منبع؛ شهرآرا

انتهای پیام//م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
این بنا خیلی زیبا هست و بنا تاریخی باید ثبت ملی شود و بازدید داشته باشد
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
چقدر بنای زیبایی هست واقعا باید حفظ شود