سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

‌اهدای ۲۶۵ پلاکت آفرزیس در استان همدان

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت:اهدای پلاکت آفرزیس از ابتدای امسال تا کنون به ۲۶۵واحد رسیده است.

فاطمه یاد گاری مسئول واحد جذب اداره کل انتقال خون استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت:از ابتدای امسال تا کنون ۷هزارو ۵۴۶واحد خون در استان همدان اهدا شده است.

او در ادامه افزود: بخشی از مراجعان به مرکز انتقال خون در استان را اهدا کنندگان پلاکت آفرزیس تشکیل می‌دهند که به منظور تامین سریع نیاز بیمار این نوع اهدا با شیوه جداسازی پلاکت از خون است .

یادگاری بیان کرد: پلاکت آفرزیس برای بیماران  خاص پیوند مغز استخوان، بیماران سرطانی و زنان پس از زایمان که با مشکل انعقادی مواجه هستند استفاده می شود.

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: در این شیوه خون وارد دستگاه شده سپس دستگاه پلاکت فرزیس را براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلتر‌های خاص، سلول‌های خونی از هم تفکیک می‌کند و با برداشتن پلاکت خون، بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می‌گرداند.

او عنوان کرد: برای دریافت «پلاکت آفرزیس» ابتدا باید درخواست از سوی پزشک و بیمارستان به مرکز انتقال خون ارائه شود چرا که کیسه‌های آن بسیار گران قیمت و تاریخ انقضا پلاکت کم بوده بنابراین باید بعد از خونگیری بلافاصله به بیمارستان برای استفاده منتقل شود.

او یادآور شد: فرایند دریافت پلاکت آفرزیس حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد بنابراین در صورت دریافت درخواست نیاز بیماری به پلاکت از بیمارستان، با اهدا کنندگان خون برای دریافت پلاکت صحبت شده یا افراد داوطلب که لیست آن در مرکز انتقال خون موجود است فراخوان می‌شوند.

مسئول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: در صورت نیاز فوری بیمار به پلاکت با گروه خونی مشخص و کمیاب، با خانواده بیمار برای اهدای پلاکت صحبت می‌کند.

یادگاری گفت: هر فرد در شرایط عادی می‌تواند سالانه ۲۴ بار پلاکت اهدا کند هر چند پلاکت بعد از گذشت ۴۸ ساعت از اهدا جایگزین شده در شرایط اضطرار می‌توان از اهدا کننده دوباره پلاکت گرفت.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.