سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی وعده های انتخاباتی/۸

قیمت خودرو در دولت سیزدهم به کدام سمت رانده می شود؟

در مناظره های انتخاباتی هر کدام از نامزدها از برنامه هایی گفتند که سرو سامان دادن به صنعت خودرو یکی از آنها بود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو را می توان دومین صنعت بزرگ در کشور دانست که طی روز‌های اخیر سرفصل بسیاری از اظهارنظر‌ها و مناظرات کاندیدا‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.

در این بین هر یک از کاندیدها برای بهبود صنعت و بازار خودرو به ارائه پیشنهاد‌هایی پرداخته اند که هر کدام باعث می شود نسبت به این صنعت در آینده ای نزدیک خوشبین باشیم.

در مناظره های انتخاباتی هر کدام از نامزدها از برنامه هایی گفتند که سرو سامان دادن به صنعت خودرو یکی از آنهاست، به طور مثال سید ابراهیم رئیسی بر نحوه صحیح قیمت‌گذاری خودرو تاکید داشت و در کنار آن محسن رضایی آزادسازی واردات را راه‌ حل مناسبی در این زمینه خوانده است. اما موضوعی که مطرح است این است که صنعت خودرو پس از انتخابات با چالش هایی رو به رو خواهد بود که اگر به آنها رسیدگی نشود در دولت جدید این صنعت نیز رشد نخواهد یافت. 

دولت جدید باید به فکر تغییر صنعت خودرو باشد

کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های صنعت خودرو در دولت جدید، گفت: شرایط خودروسازی به خصوص در اواخر دولت فعلی، دچار اتفاقاتی شد که از حالت ایده آل فاصله زیادی گرفت. دولت جدید باید به فکر این باشد که صنعت خودرو را تغییر دهد. 

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: یکی از اقدامات این است که در کوتاه مدت به برخی از موارد توجه کند و در کنار این موضوع به مسائل بلند مدت توجه کند. یکی از برنامه ریزی ها در کوتاه مدت، تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری دستوری است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

کریمی سنجری بیان کرد: در کنار بحث رسیدگی به قیمت گذاری دستوری باید به بحث آزادسازی واردات توجه کرد که تاثیر زیادی بر بازار خودرو می گذارد. دولت باید برنامه ضربتی برای قیمت گذاری دستوری داشته باشد و شرکت های خودروساز را از این تحمیل زیاد نجات دهد و چاره ای بی اندیشد. 

او با بیان اینکه شروع دولت با یک خوشبینی از جهت لغو تحریم ها آغاز می شود ،گفت: و برداشتن تحریم ها کار دولت را راحت تر خواهد کرد چرا که ظرفیت تولید افزایش پیدا می کند و قیمت ها به تعادل می رسد و مشکل قیمت گذاری دستوری حل خواهد شد. 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دولت جدید در طولانی مدت باید به بحث توسعه صنعت خودرو رسیدگی کند. طراحی برای پلتفرم خودرو نداریم  و صاحب پلتفرمی نیستیم و هر لحظه که چین بازار ایران را ترک می کند صنعت خودرو دچار ضعف زیادی می شود. دولت جدید باید در طولانی مدت و کوتاه مدت برنامه های جامعی برای صنعت خودرو داشته باشد تا این صنعت نجات پیدا کند.

فقط ۱۰ درصد از مشکلات ما مربوط به تحریم است

 مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های صنعت خودرو در دولت جدید، گفت: در قطعه سازی و خودروسازی، دو تناسب به هم ریخته و مردم را ناراحت می کند. اول این که قیمت خودرو بر اساس ارز است اما درآمد مردم بر اساس ریال به دست می آید و دوم این که بازار کنترل نمی شود.

او با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو بالغ بر ۸۰ درصد به قطعه و مواد اولیه ارتباط دارد و ۲۰ درصد دیگر مربوط به دستمزد می‌شود، گفت: یعنی ۵۰ درصد قیمت خودرو شامل آلومینیوم، آهن، مس و محصولات پتروشیمی است. قیمت مواد اولیه به طور میانگین، هشت برابر شده یعنی بر اساس قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۹۱، کشف قیمت مواد اولیه بر اساس FOB جهانی صورت می‌گیرد در حالی که نرخ ارز از سال ۹۱ تا کنون، بسیار تغییر کرده است.

بیگلو در ادامه بیان کرد: اتفاقاتی که در خودرو رخ می‌دهد کاملاً سیاسی است. خودروسازها از سال ۹۱ به بعد زیان کردند اما تولیدکنندگان مواد اولیه، یک سود مطلق چندین برابری به دست آورده اند، یعنی دو قشر خودروسازان و مردم ضرر کردند.

او ادامه داد: موضوع جالب دیگر در زمان قرعه کشی خودروها بود که به طور مثال دیدیم، ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای یک دوره از قرعه کشی ثبت نام کردند، یعنی در حالی که نیاز واقعی کشور چنین چیزی نیست و این مسئله نشان دهنده ثبت نام دلالانی است که به دنبال حاشیه سود خود بودند.

این فعال صنعت خودرو گفت: البته قطعه سازان نیز سوءاستفاده هایی داشته اند که باید نهادهای نظارتی به آن ورود کنند. سود و زیان خودروسازی به دولت بر می‌گردد اما سود و زیان قطعه‌سازی به بخش خصوصی که وقتی انحصار ایجاد شود، این اتفاقات رخ می دهد. با ورود شورای رقابت نیز فقط حاشیه بازار را حفظ کرده است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: قیمت مواد اولیه به صورت آزاد در بورس مشخص می‌شود اما قیمت خودرو را به صورت دستوری در شورای رقابت اعلام می کنند. مشکل ما صرفاً انحصار نیست زیرا در صنایع دیگر نیز خیلی رقابتی مطرح نیست اما این اتفاقات رخ نمی دهد.

او اظهار کرد: صنعت خودروسازی مانند نانوایی است که مردم آسیابان را نمی‌شناسند و اگر قیمت نان اضافه شود فقط با نانوا درگیر می شوند. عقیده دارم نباید ۸۰ درصد مشکل را رها کنیم و به ۲۰ درصد مابقی بپردازیم.

بیگلو گفت: برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس عقیده دارند که تعداد پرسنل در خودرو سازهای داخلی خیلی زیاد است و روی قیمت خودرو اثر می گذارد. در حالی که نهایتاً ۱۱ درصد تاثیر گذار است که حتی اگر تعداد نیرو را کاهش دهیم و تاثیرگذاری را به ۲ درصد نیز برسانیم، باز هم مشکل حل نمی‌شود چون مشکل اصلی در جای دیگری است و نباید آدرس غلط بدهیم.

بیگلو نیز بیان کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در دست کسانی است که مانع از برطرف شدن انحصار می شوند. ۲۵ خودروساز ثبت شده در انجمن خودروسازان کشور داریم که باید پرسید چرا فقط خودروساز های دولتی می توانند خوب کار کنند؟

او گفت: نیاز به ورود شرکت‌های خارجی برای حل مشکلات صنعت خودرو نیست، چرا به خودروسازان داخلی وام داده نمی‌شود و از آنها حمایت های لازم صورت نمی گیرد؟

بیگلو دبیر انجمن خودروسازان نیز در ادامه گفت: فقط ۱۰ درصد از مشکلات ما مربوط به تحریم است و ۹۰ درصد مابقی کاملاً مربوط به سوء مدیریت داخلی است که حجم عمده آن عمدی است نه سهوی!

صنعت خودرو ایران با مشکلات ساختاری پیچیده ای مواجه است

علیلو رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های صنعت خودرو در دولت جدید، گفت:  بسیاری از مشکلاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود را همگی به آن واقف هستند اما اصل موضوع چیزی است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس به آن رسیدیم.

او گفت: در یکی از گزارش‌های ارائه شده به کنگره آمریکا توسط معاون وقت خزانه داری این کشور بیان شده که با تعلیق موقت تحریم های ایالات متحده بر صادرات محصولات خودرو برای کشورهای ثالث به ایران، تخمین زده می شود که ایران بتواند با استفاده از این شرایط، حدود ۵۰۰ میلیون دلار کسب درآمد کند.

این فعال صنعت خودرو ادامه داد: در ادامه گفته شده که این به شرطی است که تولید، مجدد به سطوح قبلی خود بازگشته و قادر به احیا صادرات گردد. ما واقف هستیم که صنعت خودرو ایران با مشکلات ساختاری پیچیده ای مواجه بوده و در شیب تند نزولی قرار دارد و حتی قبل از اعمال تحریم‌ها نیز دچار این وضع بوده است یعنی خود تحریم کننده متوجه بوده که مشکل اصلی ما تحریم نیست!

صنعت خودرو زمان زیادی است که در گیر و دار بحث خصوصی سازی گیر کرده است و انتظار می رود دولت جدید نه تنها به بحث قیمت گذاری دستوری رسیدگی کند بلکه به بحث خصوصی سازی و آزادسازی واردات توجه کند. 

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ابراهیم پهلو
۰۷:۲۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
مواد اولیه به نرخ بازار جهانی خودرو هم به نرخ بازار جهانی است ولی دستمزد به نرخ افریقا به جای روزی صد دلار روزی 3 دلار به همین علت به ملت فشار میاد چه در بخش خودرو وچه مسکن ومعیشت
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
پراید میشه 500 میلیون مردم هم با لذت می خرن فک می کنن بوگاتیه
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
واردات خودرو رو آزاد كنه كيا موافق هستند
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
کیه که موافق نباشه
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مملکت دست چند تا دلال هست و دولت کاره ایی نیست!!!!!!!!!!!!!!
عمار
۱۵:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
به سمت پایین رانده می شود تا به قیمتهای واقیش برسند نه مثل الان که قیمتها غیر واقعی نجومی و دلالی و نزول خوران انحصار طلبانه بالا رفته . افتاد .
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
با دولت جدیدم ن تنها در خودرو بلکه درهیچ یک از مشکلات مردم تعییری داده نخواهد ش
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
به سمت سقوط
زینب
۱۳:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
پراید نوم پارسال 6 م قاپیدن امسال شد 120 م حالا مجبورم با قیمتا کرایه ده برابر شده ثانیه ای افزایش داره با خر یا پیاده برم خر هم چند روز قبل قیمت پراید شدهکاهش هم شورای رقابت بخشنامه افزایش چند برابری تصویب هبری داده آپارتمانم را مفت دوت بالا کشید کفن و قبر و مردن هم نمیصرفه سر به فلک
علی
۱۳:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مردم چی می خواستن و چی شد بدجوری ثبت میشه تو تاریخ شاید درس عبرتی باشه برای ملتهای دیگه
ایزانلو
۱۳:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
صنعت خودرو باید دست سپاه باشد نه یک عده دزد و بی غیرت
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بدون ترديد خودرو كه سهل است تورم شديدا صعودى ميشود چون تو ایران هیچی ارزان نمیشود و فقط گران میشود
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
علی برکت فریدون خان
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مشکل اصلی صنعت خودرو وجود مدیران بدون علم خودرو در سطح بالای خودرو سازهاست .
مهدی
۱۱:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
این دولت مدیرانی داشت که پول مردم روازجیبشون محترمانه خالی کردن وبه ریش مردم خندیدن بابرنامه برای خودشون کارکردن نه مردم.
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مرحوم رجایی گفته بود که ما به تعهد نیاز داریم نه به تخصص!؟! اگرزنده بود، نتیجه ی این حرفش راامروز میدید!؟!
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
قیمت خودرو در این دولت به سمتی رفت که فقط اشراف حق استفاده از خودرو را داشته باشند.
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
با روی کار آمدن دولت جدید نه تنها خودرو بلکه تمام کالاهای اساسی قیمت هاشون سر به فلک میکشه باز هم تورم روندی صعودی به خودش میگیره
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بستگی داره که کی بیاد
اگه همتی و مهرعلیزاده بیان شک نکنید قیمت خودرو میره بالای یک میلیارد.
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
واقعا خجالت باره چهل و دوسال تورم و فشار به همه مردم خجالت اوره
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مشکل اصلی درصنعت خودرو ایران گرانی سرسام آن است که، بخش مهم آن مربوط به سهمیه های اعطایی به نهادها است!!؟ که باعث گرانتر شدن قیمتها شده!!! این نهادها راحذف کنید تا قیمتها افت کند!!
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
بدترم میره بالا
بسیجی
۱۰:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اگر رئیسی به ریاست جمهوری رسید و در راس قوه قضاییه ماند احتمال هزار شدن دلار و کاهش ۷۵ تا ۹۰ در صد کل کالا و اجناس و خودرو و خانه وجود دارد ، با انتخاب درست کارگران قدرت خرید پراید با حقوق دو تا سه ماهه پیدا میکنن
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
هنودنه گذاشتی زیر بغل رییسی، نه!!؟؟
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
آره به همین خیال باشین
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
نه تنها رئیسی بلکه بقیه کسانی که کاندید شدن نمیتونند به نفع مردم کاری کنند ، چون همه انها از قبل در ایران سمتی داشتند و کاری نکردند
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اره داداش همینجوریه ک شما میفرماین خودت ب نظرت خودت اطمینان داری؟؟؟؟؟تو خواب دیدی اینارو ؟؟؟
محسن
۰۹:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
هنر کنن ثابت نگهشدارن
ارزون که نمیشه
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
واقعا چرا همه جا مشکل داریم و حل نمیشه تو همه کشورها مشکل هست چرا حل میشه واقعا چرا ------خوش به حال گنجشک ها ای کاش یه گنجشک بودم نه خودرو میخاستم نه مسکن نه ارزانی نه دغدغه ...هی هی
مهدی
۰۹:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
قیمتها به یکی دو سال پیش برگردد وگرنه وجوه اولیه پرداختی ما درگروخودروسازان است وچیزی عایدمان نشده؟!
بختیاری
۰۹:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اگر محسن رضایی بتواند واردات خودرو در حد بیست یا سی ملیون داشته باشد این کار بر روی صنعت و رفاه خانواده های ایرانی تاثیر مستقیم دارد.البته با حمایت از صنعت خودرو ملی.
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
محسن رضایی یک حرف جالبی زد و اون هم خودروی برقی بود، اگه ما کارخانه خودروی برقی بزنیم، ایران خودرو و سایپا لگن هاشونو باید جمع کنند، چون کسی نمی خره.
از اون طرف در سامانه نخبگان که ایشون گفتند، تمام ایرادات خودروسازان دست مردم میافته تا حل کنند و اینبار خودرو واقعی می سازیم نه مشتی آهن پاره دست مشتی بی سواد که با رانت شدن مدیر.
حسن
۰۹:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
به سمت خدا
hoo
۰۹:۴۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
خوب معلومه سمت چپ
Bakhtiyari
۰۹:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
دولت سیزدهم اگر بتواند تولید خودرو را به ده ملیون در سال برساند در بیشتر صنعتها، موفق است.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
قیمت خودرو همچنان رو به جلو خواهد رفت هزینه اش هم یه دنا پلاسه . یه دناپلاس میده دیگه ‌کسی کارش نداره هر جور بخواد قیمت میزنه
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
زرشک
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اینها همه خالی بدیه هیچ کاری نممیتونید بکنید.............شما بیاین ضرر کنید خخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اميد وارم ورداتو آزاد كنه تا قيمت ها واقعي واقعي بشه.ديگه اين ظلم انحصارو به اسم حمايت از توليد و اشتغال از سر مردم كم كنه.
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
تصمیم گیری در صنعت خودرو بسپارید به ملت و
بهترین راه حل اینه که صنعت خودرو سازی رو باید از آتش بزنید