سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای ۳۷۰ برنامه برای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در فارس

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از تدوین ۳۷۰ برنامه برای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احد فتوحی با بیان اینکه امسال عارضه یابی و رفع مشکلات ۱۰۰ واحد صنعتی نیز در دستور کار قرار دارد، از تدوین ۳۷۰ برنامه برای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

او افزود: این راهبرد‌ها در قالب برنامه‌های آموزشی، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالا، رفع موانع در کارگروه رفع موانع تولید، رایزنی برای جذب سرمایه گذار و تأمین سرمایه در گردش و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز عملیاتی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به فعالیت ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اظهارداشت: خوشبختانه همه این واحد‌ها آمادگی پذیرش سرمایه گذار و صنعت گران متقاضی را دارند مگر انکه زمین‌های شان تمام شده باشد. در همین راستا تلاش برای راه اندازی شهرک‌های خصوصی نیز در د ستور کار است.

فتوحی با بیان اینکه برخی از این شهرک‌ها در قالب‌های تعاونی یا صنفی در حال راه اندازی هستند، اظهارداشت: مجوز ساخت شهرک‌های خصوصی نیز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی صادر می‌شود و این شهرک‌ها باید مانند شهرک‌های دولتی کار کنند؛ چرا که همه قوانین و شیوه فعالیت شهرک‌های دولتی و خصوصی براساس قوانین مجلس یکسان است.

او با تاکید بر اینکه مشکلات زیرساختی و کمبود‌های این حوزه یک مسئله کشوری است و تنها مختص فارس نیست، گفت: علی رغم همه مشکلات موجود، قرارداد‌های خوبی در زمینه واگذاری زمین و انجام سرمایه گذاری در سال گذشته منعقد شد که تقریباً ۴ برابر سنوات قبل بود و از ۱۵۰ قرارداد به حدود ۵۸۰ قرارداد رسیدیم.

فتوحی گفت: در حال حاضر اکثر کسانی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حضور پیدا می‌کنند برای یک شیفت کاری می‌آیند و در این حد زیرساخت‌های کافی وجود دارد، اما واحد‌های تولید‌ی زمانی که می‌خواهند شیفت دوم و سوم خود را فعال کنند با چالش صادرات مواجه می‌شوند؛ در واقع آن‌ها با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای صادرات و یا واردات مواد اولیه، عملاً چندان امکان توسعه ظرفیت‌های تولید‌ی خود را ندارند.

به گفته او، در حال حاضر ظرفیت و زیرساخت برای توسعه فعالیت‌ها وجود دارد، اما مشکلات دیگری مانند کمبود سرمایه در گردش و حمایت نکردن بانک‌ها برای تأمین این سرمایه و سود بالای تسهیلات بانکی باعث شده عملاً تولید کنندگان نتوانند ظرفیت‌های تولید‌ی خود را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: در عین حال باید به کشش بازار هم توجه کرد که چقدر بازار متقاضی این تولیدات هستند؛ چراکه در حال حاضر بخش بسیار زیاد‌ی از مایحتاج و محصولات مورد نیاز مردم از طریق واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی تأمین می‌شود و مازاد تولید آن‌ها باید صرف صادرات شود در حالی که عملاً صادراتی وجود ندارد این واحد‌ها عملاً نمی‌توانند شیفت دوم و سوم خود را راه اندازی کنند.

فتوحی گفت: اگر تحریم‌ها برطرف شود و یا کاهش یابد می‌توان امیدوار بود که شیفت‌های دوم و سوم کارخانه‌ها نیز فعال شوند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.