سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهار ۶۰۰ میلیون متر مکعب نزولات جوی در یکسال اخیر

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از خسارت و مدیریت خشکسالی اعلام کرد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از موثرترین راهکارهای پیشگیری از خسارت و مدیریت خشکسالی اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از جمله اقدامات زیربنایی در راستای حفظ منابع آب و خاک، مدیریت بارش و افزایش توان محیطی سرزمین است‌.

وی آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از موثرتربن راهکارها برای افزایش توان سرزمین در برابر مخاطره خشکسالی دانست و افزود: اثر بخشی اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری گواه این ادعاست، چرا که در شرایط حاد خشکسالی با تقویت منابع آبی در زمان ترسالی بواسطه زیرساخت آبخیزداری و آبخوانداری کمتر تحت تاثیر تبعات خشکسالی قرار می گیرند.

حسین پور ادامه داد: تقویت آبخوان های زیرزمینی از طریق افزایش نفوذ باران به درون زمین، آبدهی چاه ها، چشمه و قنوات می تواند مشکلات خشکسالی و کم آبی در مناطق مختلف را کاهش دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدامات یکسال گذشته در سطح حوزه های آبخیز منجر به مهار ۶۰۰ میلیون متر مکعب از نزولات جوی شد، بیان کرد: زیرساخت هایی که طی یکسال گذشته به توان زیرساخت های قبلی اضافه شد، توان مقابله با خشکسالی را بالا برد که نمونه موثر آن در بارش های اردیبهشت اتفاق افتاد‌.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه استان های خشک با کمترین آسیب بحران اخیر را پشت سرگذراندند، گفت: در شرایط سخت خشکسالی استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با تقویت قنوات توانستند با کمترین آسیب شرایط خشک را پشت سربگذرانند چرا که در راستای ارتقای بهره وری نزولات آسمانی و کاهش مخاطرات سیل چند اقدام کم هزینه در ارتباط با مقابله به خشکسالی بکار رفت.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و ابخوانداری بارش های زمان ترسالی را مدیریت می کند، افزود: با اجرای عملیات ابخیزداری و آبخوانداری و مدیریت زمان ترسالی، خسارت ها به حداقل می رسد.

حسین پور ادامه داد: در سالی که خشکسالی حاکم است، با مدیریت ریزش های جوی و مهار توسط زیرساخت های آبخیزداری و ابخوانداری، منابع حداقلی بارش در راستای کاهش مشکلات خشکسالی و کم آبی هدایت می کند که با این وجود اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی در ارتباط با پدیده خشکسالی است.

مدیرکل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری در پایان تصریح کرد: سازمان جنگل ها به عنوان یک اقدام اساسی و محوری، امسال در قالب برنامه ۱۴ گانه پدیده مقابله با خشکسالی را در دستور کار عملیاتی خود قرار داده است که یکی از محورهای اصلی در راستای تقویت تولید، پشتیبانی تولید و مدیریت مخاطره سیل و خشکسالی است که به صورت توامان باید مدیریت شود تا با اختصاص منابع پیش بینی شده این کار در سطح کشور عملیاتی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.