سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلامی در پاسخ به سوال نماینده ورزقان:

مسیر پروژه بزرگراهی ورزقان- خواجه بر اساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نماینده ورزقان در خصوص علت تغییر مسیر پروژه‌های عمرانی و بزرگراهی، گفت: مسیر پروژه بزرگراهی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم ورزقان پیرامون طرح‌های عمرانی و تغییر مسیر‌های بزرگراهی، گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول ۱۲۰ کیلومتر طرحی بزرگراهی است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن سال ۸۷ تصویب شده است.

وی افزود: بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات طی شده و برآورد بودجه‌ای موردنیاز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. در این دوره وزارت با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته مثل سنقر که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است، مذاکرات در سال ۹۶ انجام شد و توافقات صورت گرفت.

اسلامی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب ۵ قطعه، قطعات یک تا ۴ حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، قطعه ۵ که کنارگذر ورزقان محسوب می‌شود حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و مسیر طی شده قطعات یک تا ۴ به آسفالت و بهره برداری برسد و قطعه ۵ نیز با رفع موانع تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روز‌های آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالت‌هایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم، مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و مشخصا جمع بندی و ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب این بود که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینه‌های دیگر خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم و این گذرگاه بین المللی به سمت کشور ارمنستان که آمد و شد را تسهیل خواهد کرد را به بهره برداری برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نماینده ورزقان گفت: این مواردی که به آن اشاره کردید، دو پروژه متفاوت است که بخشی از آن به ۱۳ سال پیش باز می‌گردد و بخشی پیرامون ارتقای محور یک راه فرعی روستایی است و این بسیار مهم است که این دو از هم تفکیک شوند، چراکه ارتقای محور به معنای این است که وضع موجود از طریق اصلاح قوس انجام شده و عملیات به این صورت پیش برود.

وی اضافه کرد: بزرگراهی که به آن اشاره شد، قرار است یک مسیر بین المللی باشد و مسائل را حل کند و بار ترافیکی اعم از بار و مسافر را در خود جای دهد، بنابراین مسیر این بزرگراه ۹۷ درصد باری که در آن نقطه وجود دارد را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارشی که در رابطه با وضعیت پروژه احداث این بزرگراه به رئیس مجلس ارائه داده است، افزود: آنچه امروز براساس خواسته شما دنبال کردیم، همین گزارش بود و این در حالی است که شما به همه جا مراجعه کردید و دستور توقف این پروژه را گرفتید، کما اینکه ۱۰ ماه است که این پروژه تعطیل شده است، چه کسی هزینه‌های تمام شده برای آن را جبران می‌کند؟

اسلامی با اشاره به دستور دادستان برای لغو حکم توقف ادامه تکمیل این پروژه یادآور شد: دلیلی نداشت با یک تصور ناصواب یک پروژه بین المللی را تعطیل کنیم، ضمن اینکه من هرگز در خدمات رسانی به مردم ورزقان کوتاهی نمی‌کنم و اجازه تصرف نمی‌دهم. ما در کشور سلسله مراتبی برای مسائل فنی داریم، بنابراین من این مورد را به شورای فنی استان ارجاع دادم که آن را بررسی کرده و رأی دادند و بار دیگر برای آن مشاور مستقل گرفتم که در این زمینه رأی داد.

وی افزود: آنچه امروز برای ما مهم است آبادانی و پیشرفت و رفع مسائل و دغدغه‌های مردم است و اینکه در این زمینه راه حل ارائه دهیم. ما صورت مسئله را پاک نمی‌کنیم و مسئله آفرین نیستیم. اکثر پروژه‌های تاریخی سنوات گذشته در این دوره تکمیل و به بهره برداری رسید، کما اینکه روز گذشته در استان البرز پروژه‌ای به افتتاح رسید که ۸۰ درصد آن در عرض ۲ سال تکمیل شد و این در حالی است که در گذشته طی ۱۹ سال تنها ۲۰ درصد از آن تکمیل شده بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما با رویکرد محرومیت زدایی، پیشرفت آبادانی با استفاده از همین منابع موجود که پول نفت هم نبوده و در قالب اسناد خزانه ارائه شده، فعالیت و افتخار می‌کنیم که سرباز نظام هستیم و ادعایی هم نداریم، ضمن اینکه تقابلی نیز با شما نداریم. حرفمان رفع نیاز و موانع توسعه و تسهیل روند آن و پیشرفت ملی است و در این زمینه جانفشانی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تمام اقدامات انجام شده در این وزارتخانه براساس معادلات مهندسی بوده و احکام آن مشخص است و مهندسان خبره چندین بار بر روی آن مطالعه انجام داده اند، ضمن اینکه موضوعی که بیان کردید، برای ما شوخی نیست، بنابراین آبروی خود و اعتبار نظام را برای دیگران هزینه نمی‌کنیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهم با این وزارتخانه همراه شوند تا پروژه احداث بزرگراه بین المللی در این منطقه تعطیل نشده و به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.