سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان نیازمند اورژانس هوایی مستقل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن مناطق سخت گذر و کوهستانی مختلف ، از اورژانس هوایی مستقل بی بهره است.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مطالبات حوزه علوم پزشکی و امداد رسانی این خطه را اورژانس هوایی مستقل دانست و گفت: شهرستان فریدون‌شهر در غرب، خوروبیابانک در شرق و نطنز در شمال، پادنا در جنوب سمیرم از دورترین و سخت گذرین نقاط استان محسوب می‌شوند، اما از اورژانس هوایی مستقل بی بهره هستند.

او  افزود: ما از طریق یک بالگرد هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) و با در نظر گرفتن و مراعات ضوابط نظامی عملیات هوایی خود را انجام می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان معین بسیاری از استان‌ها از جمله استان تهران در حوادث است، حداقل سه فروند اورژانس هوایی با این حجم ارائه خدمات نیاز دارد.

چنگیز اضافه کرد: صنایع متنوعی در استان اصفهان به‌خصوص صنایع هسته‌ای و راهبردی وجود دارد که می‌طلبد ارائه خدمات ویژه به استان اصفهان در خصوص امداد هوایی بیشتر توجه و پشتیبانی تجهیزات و خدماتی ویژه ارائه شود.

۲۴ نقطه اصفهان پد نشستن بالگرد جانمایی شده است

 غفور راستین رییس مرکز اورژانس استان اصفهان در باره اقدامات این مدیریت در خصوص مطالبات اورژانس هوایی گفت: ما برای راه اندازی آشیانه بالگرد در شاهین شهر حدود ۴ سال است تلاش می‌کنیم و امسال توانستیم ۲۴ هزار متر مربع زمین در مجاورت پلیس راه مورچه خورت تحویل بگیریم؛ همچنین برای آشیانه غرب و شرق استان در نایین و فریدن نیز اقداماتی انجام شده است.

او  افزود: استان اصفهان به علت گستردگی جغرافیایی و وجود مناطق کوهستانی نیازمند اورژانس هوایی برای حوادث پر تلفات طیبعی و غیر طبیعی است.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه برای داشتن اورژانس هوایی باید پایگاه هوایی نیز وجود داشته باشد، تصریح کرد: اصفهان در سه نقطه شاهین شهر، نایین و فریدن اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

او در خصوص پد‌های فرود و پرواز بالگرد اورژانس و تامین سوخت آن‌ها و مسیر‌های مورد نظر گفت: برای نشست و برخاست ایمن بالگرد ۵۸ نقطه در استان جانمایی شده،۱۷ پد بالگرد تا این لحظه افتتاح و ۱۸ مورد در سراسر استان دست ساخت است.


هر ساعت پرواز بالگرد هوایی ۳۲ میلیون هزینه دارد

راستین معتقد است: استان اصفهان نیازمند ۳ پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش کامل منطقه است.

او با اشاره به هزینه بالگرد برای عملیات اورژانس هوایی بیان داشت: طرف قرداد ما نیرو‌های مسلح است و هر ساعت پرواز ۳۲ میلیون تومان و با استفاده از شرکت‌های خصوصی ماهیانه حدود ۱ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان مهمترین مانع و محدودیت سر راه داشتن اورژانس هوایی مستقل در اصفهان را ساخت آشیانه و تامین زمین مورد نظر در محل مناسب دانست و گفت: استان‌هایی که بالگرد نظامی ندارند در اولویت داشتن اورژانس هوایی هستند.

او اضافه کرد: هم اینک عملیات هوایی اورژانس اصفهان با هوانیروز ارتش قراداد دارد، اما بالگرد اورژانس مختص عملیات امدادرسانی نیست و نظامی است که برای مقاصد اورژانس استفاده می‌شود.

راستین در خصوص ضرورت اورژانس هوایی اصفهان گفت:به علت وسعت جغرافیایی استان و شاهراه ارتباطی کشور و مناطق سخت گذر وجود اورژانس هوایی اصفهان ضروری است، زیرا انتقال مادران باردار در مناطق دور افتاده، رسیدگی فوری و حیاتی مانند قطع عضو و زمان محدود و نیز حوادث پرتلفات تامین این نیاز را اجتناب ناپذیر کرده است.

 


او همچنین در خصوص اینکه در چه درجه‌ای از حادثه که قرار بگیریم اورژانس هوایی لازم می‌شود، گفت: در سوانح پر تلفات، حوادث غیرمترقبه، حادثه در مناطق دور افتاده و کوهستانی و مسافت زیاد تا بیمارستان، زمان تاثیر قابل توجهی در رسیدن بیمار یا مصدوم از محل حادثه تا درمانگاه دارد.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان اضافه کرد:در حوادث ناگوار در این رده هیچ استان دیگری اصفهان را پوشش نمی‌دهد، اما استان‌های اطراف دارای بالگرد اورژانس هستند و پیش از این چهار محال و بختیاری، یزد و شهر کاشان به یک پایگاه و کلان شهر تهران به ۳ پایگاه اورژانس هوایی مجهز شده‌اند.

زیر ساخت پد (نشستن) بالگرد در نقاط مختلف فراهم شده است

شایگان مقدم مسوول اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی اصفهان نیز در خصوص جزییات پد بالگرد در استان اصفهان گفت: تاکنون پد بالگرد اورژانس دهاقان، پد لای بید ایجاد شده است و طبق استاندارد تعریف شده اطراف هر پد بالگرد باید محوطه ۲۰۰ در ۲۰۰ مترمربع فضای باز وجود داشته باشد.

او  افزود:پد بالگرد ورزنه در ورودی این شهر جنب مسکن مهر در نزدیکی بیمارستان نیمه ساز این شهر، پد کوهپایه در جاده اصفهان به نایین و پد رامشه در ورودی شهر واقع شده است.

مسوول اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: پد دهاقان با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان، لای بید با هزینه ۳۰۰ میلیون و پد‌های ورزنه و کوهپایه و رامشه نیز با اعتبار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به همت شهرداری‌های این مناطق احداث شده اند.

او ادامه داد:در این مدت پد‌های بالگرد بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان ۹ دی خمینی شهر، حسن آباد جرقویه، مجتمع فولاد مبارکه، هلال احمر ابیازن نطنز، بیمارستان میمه، هرند، منظریه شهرضا، کمربندی زیار، زواره و کهرویه شهرضا به طور کامل به بهره برداری رسیده اند، ولی قدر مسلم اینکه نیاز به بالگرد مستقل همچنان محسوس است و باید برای استان پهناور اصفهان تامین شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.