سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نفربر‌های بومی ایران از حضور در مناطق جنگی تا حفاظت از مرزبانان در مرز‌ها + تصاویر

نفربر‌ها یکی از تجهیزات اصلی و راهبردی در میدان‌های نبرد زمینی هستند.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نفربر‌ها یا خودرو‌های حمل سربازان در میدان نبرد یکی از تجهیزاتی هستند که علاوه بر بالگرد‌ها نقش مهمی در انتقال سربازان و یا افسران نظامی در میدان‌های نبرد دارند. ارتش ایران از سال‌های قبل یکی از کاربران نفربر‌های روسی M ۱۱۳، BMP-۱ و BTR ۶۰ بود و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در دوران دفاع مقدس نیز علاوه بر این نفربرها، از نفربر روسی BMP-۲ نیز استفاده می‌شد. جنگ تحمیلی که تمام شد؛ صنایع دفاعی کشورمان همچون سایر حوزه‌ها به سوی استفاده از دانش بومی و خودکفایی در صنایع خود حرکت کرد تا بتواند با قطع وابستگی از خارج همه نیاز‌های خود را به صورت خودکفا تامین کند. در حوزه نفربر‌های بومی نیز چنین راهی طی شد تا به تولید و طراحی نفربر‌های بومی برسیم.

با رفع تحریم‌های تسلیحاتی و امکان ایران برای صادرات تسلیحات بومی خود به مشتریان خارجی، نفربر‌های ایرانی نیز همانند سایر تجهیزات و تسلیحات ایرانی در صف فروش به کشور‌های خارجی قرار دارند. نفربرها یکی از گزینه‌های صادرات تسلیحات در کنار حضور در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان  هستند. مهارت صنایع دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طراحی و ساخت انواع نفربرها به حدی از کیفیت ارتقا پیداکرده است که امروزه کشورمان در حوزه طراحی و ساخت نفربر‌های بومی یکی از کشور‌های مهم و موثر در جهان به شمار می‌رود که دستاورد‌های بسیاری را در این حوزه تولید و عرضه کرده است.

در این گزارش تعدادی از نفربرهای بومی و ساخت داخل ایران را بررسی می‌کنیم.

نفرهای بومی ایران را بیشتر بشناسید

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیروی زمینی ارتش از شاخص‌ترین سازمان‌های نیرو‌های مسلح در این حوزه هستند. پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه نفربرهای نظامی نیز در دستور کار قرار گرفت.

نفربر طوفان

نفربر طوفان یکی از آخرین دستاوردهای کشورمان در حوزه خودرو‌های زرهی است که ۲۹ آبان ماه سال ۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. این خودرو از انواع نفربرهای زرهی است که در دنیا به MRAP به معنای مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین معروف است.

جنس بدنه: آلیاژ فولاد.

وزن: ۱۴ تن.

ظرفیت: ۱۰ نفر سرباز + ۲ نفر هدایت کننده.

نوع حفاظت: انفجار ۸ کیلو تی ان تی در زیر بدنه، انفجار یک گلوله ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۶۰ متری، طراحی V شکل زیر بدنه مقاوم در برابر راکت‌های RPG.

نوع پیشران: یک موتور ۳۶۰ اسب بخار.

سرعت: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت.

برد عملیاتی: ۱۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت: ۳۶۰ لیتر سوخت دیزل.

توانایی خاص: قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱/۵ متر، عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر، مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی، سلاح‌های نیمه سنگین، تهدید گلوله‌ها تا کالیبر ۵۱*۷/۶۲، بهره مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین.

ویژگی خاص: ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری، چرخ‌های پنچر رو، خودروی ۴ * ۴.

نفربر رخش

نفربر رخش ساخت صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که سال ۱۳۸۵ از آن رونمایی و به یگان‌های کاربر آن در نیرو‌های مسلح تحویل شد. این نفربر با توجه به ویژگی‌های خود یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده از حفاظت مرز‌های کشورمان است.

جنس بدنه: آلیاژ فولاد.

نوع حفاظت: صفحات ضدگلوله از جنس کامپوزیت سرامیکی با توانایی مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲/۷ و ۱۴۵ میلیمتری.

ظرفیت: ۱۰ سرباز.

تعداد خروجی: درب‌هایی‌ در دو طرف بدنه و همچنین در‌ب‌های دوقلوی در قسمت عقب بدنه.

نوع پیشرانه: موتور دیزلی ۴ سیلندر با توان ۱۵۵ اسب بخار.

بیشینه سرعت: ۸۰ کیلومتر در ساعت.

تسلیحات: یک تیربار ۱۲/۷ میلی‌متری، یک توپ ضد هوایی ۲۳ میلی‌متری.

وزن کلی: ۹ تُن.

کاربرد: قابلیت استفاده از طیف گسترده‌ای از مأموریت‌های میدان نبرد و استفاده برای حفاظت از مرزها.

تجهیزات اضافی: قدرت تحرک بالا، سیستم تورم لاستیک مرکزی، لاستیک‌های مجهز به آپارتمان، قفل دیفرانسیل، وینچ، محفظه‌های پرتاب نارنجک دودزا، سیستم NBC، زره‌های سرامیکی اضافی و سامانه تهویه مطبوع پیشرفته.

نفربر طلائیه

نفربر طلائیه از دیگر نفربرهای ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که در صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تولید و در سال ۱۳۹۱ با حضور سردار احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع  رونمایی شد.

جنس بدنه: آلیاژ فولاد.

نوع حفاظت: زره قوی.

وزن: ۱۰ تن.

تسلیحات:تیربار ۱۴/۵ میلی‌متری.

ظرفیت: ۸ سرباز.

تعداد خروجی: تعبیه یک دریچه در قسمت عقب.

سامانه ارتباطی: سامانه‎های مخابراتی بومی و تجهیزات ناوبری پیشرفته.

نوع برجک: برجک متحرک.

نوع کاربری: یکی از ویژگی‌های این نفربر این است که علاوه بر استفاده نظامی قابلیت استفاده در امور غیرنظامی را نیز دارد.

ویژگی‌های خاص: تعبیه موتور نفربر در قسمت جلو که باعث می‌شود تا فضای بیشتری برای سربازان وجود داشته باشد. شیشه بزرگ با دید مستقیم وسیع برای راننده، تعبیه پنجره ‎ها و منافذ کوچک برای سربازان جهت مشاهده و شلیک به اطراف، قابلیت تحرک برای هر ۴ چرخ یا ۴ در ۴، قابلیت استقرار جنگ افزار و سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ، دریچه‌های تیربار در طرفین خودرو، سرعت و قدرت مناسب و سادگی طرح و سهولت اپراتوری.

نفربر براق

این نفربر نیز یکی از نفربر‌های ساخت صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که بر پایه نفربر BMP-۱ طراحی و ساخته شده و طبق شرایط سرزمینی ایران ارتقاء پیداکرده است.

جنس بدنه: آلیاژ فولاد با قطر ۵ تا ۱۹ میلی‌متری.

وزن: ۱۳ تن.

نوع حفاظت: صفحات چند لایه با مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲/۷ میلی‌متری.

نوع پیشرانه: یک موتور دیزلی وی-۸ با قدرت ۳۳۰ اسب بخار.

بیشینه سرعت: ۶۵ کیلومتر بر ساعت.

بیشینه برد: ۶۲۵ کیلومتر.

نوع کاربری: نفربر دوزیست.

ظرفیت: ۱۲ سرباز.

تسلیحات: در مدل پایه یک مسلسل ۱۲/۷ میلی‌متری (دوشکا). در مدل‌های دیگر قابلیت نصب موشک انداز ضد تانک، خمپاره انداز و تیربار ضد هوایی را نیز دارد.

نوع کاربری: فرماندهی، خمپاره‌انداز، موشک‌انداز ضدتانک طوفان، ضدهوایی و آمبولانس.

ویژگی‌های خاص: تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه‌های ناهموار در سرعت‌های بالا، قابلیت انجام مانور‌های سنگین در سرعت بالا.

نفربر کیا

این نفربر یکی از نفربر‌های بومی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که نخستین بار در نمایشگاه تجهیزات پلیس (ایپاس ۹۸) رونمایی شد.

جنس: آلیاژ فولاد.

وزن: ۱۰ تن.

نوع حفاظت: مقاوم در مقابل گلوله‌های ضد زره کالیبر ۷.۶۲*۵۴، 

نوع پیشرانه: ۲۴۰ اسب بخاری ۶ سیلندر.

بیشینه سرعت: ۹۰ کیلومتر در ساعت.

بیشینه برد: ۴۰۰ کیلومتری.

نوع کاربری: نفربر خاکی.

ظرفیت: ۶ سرنشین.

تسلیحات: تیربار‌های ۱۲.۷ میلی متری.

نوع کاربری: نفربر ویژه یگان‌های مرزبانی.

نفربر کاراکال

نفربر کاراکال نیز از جمله نفربر ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان است که برای کاربری در یگان‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد.

جنس: آلیاژ فولاد.

وزن: ۵ تن.

نوع حفاظت: سطح حفاظتی BR ۶ مقاوم در برابر گلوله‌های کالیبر ۵۱*۷.۶۲.

نوع پیشرانه: ۱۴۰ اسب بخاری ۴ سیلندری.

بیشینه سرعت: ۱۰۰ کیلومتر در ساعت.

بیشینه برد: ۵۰۰ کیلومتر.

نوع کاربری: نفربر خاکی.

ظرفیت: ۶ سرنشین.

تسلیحات: تیربار‌های ۱۲.۷ میلی متری.

نوع کاربری: نفربر ویژه یگان‌های مرزبانی.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
از ضعف و قوت هاشون بگذریم به ضرس قاطع میشه گفت هیچکدوم تولید انبوه نشدن
مسعودجعفرى
۱۶:۳۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
https://www.yjc.news/00XwuL
محسن
۱۵:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
شیشه جلولازم نداره فوت سربازمیده پریسکوپ میخواهند.نفربربایدپریسکوپ داشته باشه.
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ما درجنگ 8ساله بادست خالیم به دنیا نشان دادیم چه جنگ جویانی هستیم،،،پوشک بچه 150هزارتومان اقایون
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
پوشک بچه را باید از کسان دیگری خواست
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
دست خالیه خالی هم که نبودیم انبارای تسلیحات نظامی شاه رو در اختیار داشتیم.
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
پس چرا هنوز از تیوتا لب مرز استفاده میشه بخصوص شرق کشور
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
من به دونه از اون که اسمش طوفان هست رو میخوام.
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کجان اینا 2 سال خدمت کردیم ماشین افسر سر پادگان پیکان سال 77 بود
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کجان اینا 2 سال خدمت کردیم ماشین افسر سر پادگان پیکان سال 77 بود
حمیدرضا فانی
۱۲:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
من یه سوال خیلی بزرگ دارم،و خاهشن شما از یه مسئول نظامی بپرسین،و اینه که؛این همه عکس نفر برای خوشگل و جور واجور مننتشر میکنید ولی هنوزم مرزبانای ما تو سیستان بلوچستان پشت تویوتا وانت میشینن و میرن و میان،بعدم عینه هولو گروهکا میزننشون،تو یه تپه چالم بیوفتن دیگه به گروهکا نمیرسه خود همون تویوتا وانت کارشونو میسازه....!!!!!
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
خودروی ۱۳، ۱۴ تنی، یعنی عملا عملیاتی نیست، چون مصرف سوخت بالایی داره و سرعت پایین
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ما چرا تو پادگانا ندیدیم پس کجان؟
ما میتوانیم
۱۲:۱۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ما میتوانیم
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مطمئن هستی اینا ایرانی هست؟ احتمالا غنیمت هست از جنگ با ذاعش
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
برای مرزبانی بهتره از کنترل پهپادی مکمل تجهیزات کنترل از راه دور استفاده بشه مثل مسلسل های کنترل از دور
علی
۱۰:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بعید بدونم تو هیچ مرزی باشه ،ظاهرا منظور اقایان این بود که میشه از اینا استفاده کرد ،بهترین خودرو برای مرز فعلا تویوتا ۴.۵هست
حمیدرضا فانی
۱۲:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
ببینم تو که تز میدی تویوتا عالیه،جرات و وجودشو داری یه روز بشینی عقبش تو منطقه سیستان اینور اونور بری@!!!؟؟؟؟؟
کامبیز
۱۰:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
خداقوت مردان میدان
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اگه زره هاشو دربیارن و سبکش کنن برا آفرود عالیه و میتونن بفروشن به مردم
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اینها اگه از مرزبانها حفاظت میکنند چرا اینقدر شهید میدیم؟ کدوم مرزها اینها رو فرستادن؟
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
چیزی خوبه که تولید انبوه بشه و در اختيار همه‌ی نیرو ها قرار بگیره، که کارایی اش هم مشخص بشه. نه اینکه فقط نمایشی باشه!