سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی:

۶۷ درصد اراضی مشهد متعلق به آستان قدس است

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی گفت: ۶۷ درصد اراضی مشهد متعلق به آستان قدس است که افراد مختلف در زمان‌های متعدد و با نیات مختلف وقف کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن سرباز زاده مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی گفت: مشهد از سال ۲۳۰ هجری قمری که امام رضا (ع) در این مکان به شهادت رسیدند، حول محور این امام بزرگوار می‌چرخد.

او افزود: از سال ۶۷ تا سال ۷۱ قانون ابطال اسناد موقوفه در حوزه اصلاحات ارضی صادر و توسط مجلس تصویب و در سال ۷۱ توسط شورای نگهبان تایید شد.

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: به همین دلیل اسناد اصلاحات ارضی باطل شد و دیگر آن سند‌ها اعتباری ندارد، ولی بعضی از آن افراد ممکن است مبلغی را بابت اسنادی که برای اصلاحات ارضی واگذار شده پرداخت کرده باشند، لذا در زمان تولیت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مصوبه مساعدتی بدین منظور صادر شد که ۷۰ درصد حقوق اراضی در قالب اصلاحات ارضی برای منازل مسکونی بخشیده و هویت دار شوند و ۳۰ درصد مابقی در اقساط بلند مدت اخذ گردند.

سرباز زاده بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد ۳۰ درصد مردم توانایی پرداخت مبلغی که اول باید بدهند را ندارند که مابقی را در اقساط ۵ ساله پرداخت نمایند؛ لذا با مکاتباتی که با مسئولین مربوطه انجام شد موافقت گردید، ۳۰ درصد مابقی درحین زمان انتقال گرفته شود و تولیت آستان قدس درحال حاضر نیز با این موضوع موافقت کرد و آستان قدس با این حرکت از کلیه حقوقات خود گذشت وتقریبا منزل این افراد رایگان سنددار شد.

او با بیان اینکه آستان قدس به عنوان یک نهاد حاکمیتی نمی‌تواند تنها پای کار بیاید و حضور دیگر دستگاه‌ها ازجمله شهرداری و اداره ثبت در این امر مهم احساس می‌شود تصریح کرد: دراین راستا اداره ثبت موافقت کرده است تا بدون نوبت نسبت به اعمال صدور اسناد اقدام کند.

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی تاکید کرد: آستان قدس سند عرصه را می‌دهد، اما فرد برای گرفتن اعیان با کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مواجه می‌شود که باید پول زیادی برای جرایم پرداخت نماید؛ لذا مدیریت شهری باید تاسالی مشخص این را ببخشد چرا که این در دراز مدت برای مدیریت شهری، مردم و آستان قدس سود می‌رساند.

سرباز زاده در خصوص اینکه ما نمی‌توانیم خود را ازحرم و آستان قدس رضوی جدا بدانیم، اظهار کرد: ۶۷ درصد اراضی مشهد متعلق به آستان قدس است که افراد دربرهه‌ها و زمان‌های مختلف با نیات مختلف وقف کردند و افرادی که در آستان قدس خدمت می‌کنند یکی از وظایف آن‌ها اجرای نیت واقف است.

او افزود: طرح تفصیلی تاش اجرا شد و یک جایی متوقف شد و بعد از ۲۵ سال با همان نگاه حاکمیتی طرح تفصیلی طراحی شد و دانشگاه تهران را پای کار آورد و دوباره بدون اینکه نظر مدیریت شهری به عنوان سازمان مجری در اجرای آن طرح گرفته شود، در شورای عالی شهرسازی تصویب و به شهرداری دیکته شده است. درحالی که شهرداری می‌گوید حقوق مکتسبه که من ایجاد کردم چه می‌شود.

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: تصمیمات قائم به فرداست و ما باید با طرح‌های راهبردی عملیاتی این تصمیمات را حذف کنیم. ما بافت اطراف حرم را تخریب کردیم که در دوره خود خوانا بود و زائر در همان تنیدگی، محل اقامت خود را انتخاب می‌کرد. ولی اکنون دشتی از آسفالت است و چیزی به عنوان خوانایی در این مسیر نمی‌بینیم.


انتهای پیام//ف. ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.