سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سَندباکس‌ها را بهتر بشناسید/ توسعه نوآوری مالی‌ در فرابورس با جعبه شنی مالی

کارشناس بازار سرمایه گفت: سندباکس محیط آزمایشی بسته، برای توسعه و آزمایش ابزار‌ها، پیش از به کارگیری گسترده آن در بازار‌ها است.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگاربورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سندباکس‌ها اظهار کرد: سندباکس بیشتر در علوم کامپیوتری، توسعه و استفاده از نرم افزار‌های جدید به صورت آزمایشی یا کنترل شده از نظر ریسک‌های عملیاتی یا امنیتی کاربرد دارد. در حوزه مالی، برای توسعه نوآوری‌های مالی، تکنولوژی‌های مالی یا فین تک و مدل‌های کسب و کار جدید مالی تحت رگولاتوری و سرپرستی نهاد ناظر عمدتا با آزمون و خطا و با توجه به نقطه نظرات کمیته فقهی استفاده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به عبارت ساده سندباکس یا جعبه شنی مالی، یک محیط آزمایشی بسته، برای توسعه و آزمایش ابزار‌ها یا نرم افزار‌های جدید مالی پیش از به کارگیری گسترده آن در بازار‌ها و نهاد‌های مالی است. در این محیط بسته آزمایشی، تعداد محدودی از مشارکت کنندگان و تعامل کنندگان آن‌ها با شبیه سازی شرایط بازار واقعی فرآیند توسعه، به کارگیری و تدوین ضوابط و مقررات را پیگیری می‌کنند.

فرابورس مجوز ایجاد سندباکس را اخذ کرد

قلی پور در رابطه با این پرسش که قرار است سندباکس در کدام بازار ایجاد شود؟ اظهار کرد: سندباکس با مجوز سازمان بورس ایجاد می‌شود و در حال حاضر فرابورس ایران مجوز ایجاد محیط سندباکس را اخذ کرده است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که سندباکس‌ها چه کاربردهایی دارند؟ گفت: سندباکس‌ها برای توسعه ابزار‌های جدید مالی، تکنولوژی‌ها و نرم افزار‌های جدید، مشخص کردن باگ‌های عملیاتی و مقرراتی ابزار‌ها و محصولات جدید، توسعه کسب و کار‌های جدید و در کل عمدتا برای مباحث رگولاتوری یا نوآوری کاربرد دارند.

قلی پور در پایان در رابطه با مبحث شناسایی تخلفات بیان کرد: در حقیقت یکی از اهداف اصلی سندباکس، بررسی و کنترل باگ‌های امنیتی، عملیاتی است و می‌توان در محیط سندباکس این موارد احتمالی تخلف را تجربه، تجزیه و تحلیل و با تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها کنترل کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.