کارشناس بازار سرمایه گفت: مدیریت متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ ارز و نرخ سود سپرده بانکی اثر مطلوبی بر بازار سرمایه می گذارد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص راهکارهای دولت آینده برای بهبود بازار سرمایه تصریح کرد : متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارند که مهمترین آن ها نرخ ارز است و مدیریت آن امری مهم برای بازار سرمایه و سایر بازارها به شمار می رود.

او ادامه داد: همچنین نرخ سود سپرده بانکی هم باید مدیریت شود تا بازار سرمایه تعادل داشته باشد.

اشتیاقی بامحکوم کردن سیاست سرکوب نرخ ارز و اینکه بازار ارز نیاز به مدیریت بیشتری دارد، گفت: طی سال‌های ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۰ و در زمان دولت‌های نهم و دهم قیمت ارز به طور مشخص دلار از ۸۸۰ تومان به ۱۰۲۰ تومان رسید یعنی حدود ۱۴ درصد افزایش یافت، این درحالی است که طی مدت ذکر شده تورم کشور بالغ بر ۹۰ درصد و رشد حجم نقدینگی در کشور حدود ۱۵۰ درصد بود.

او ادامه داد: این سیاست در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز ادامه پیدا کرد و دوباره در این دولت نیز از سال ۹۲ تا سال ۹۶ قیمت دلار  در محدوده ۳۳۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان نگه داشته شد و به همین دلیل میزان تورم و نقدینگی در سال‌های گذشته و سیاست سرکوب نرخ ارز از سوی دولت‌ها باعث شده شرکت‌ها سود آوری مناسبی نداشته باشند.

این کارشناس بورس بیان کرد: باید دولت آینده سهم بازار سرمایه را از تامین مالی بیشتر کند و بی اعتمادی که به واسطه برخی سیاست های اشتباه ایجاد شده را از بین ببرد.

او ادامه داد: دولت آینده با تصمیمات مناسب باید متغیر های کلان اقتصادی را مدیریت کند تا ضرر به وجود آمده را جبران کند، در این صورت ضرر و زیان سهامداران تا ۵ سال آتی جبران می شود.

دولت از قیمت گذاری در کوتاه مدت خودداری کند

در ادامه خدارحمی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در این خصوص تصریح کرد: دولت باید از هرگونه مداخله کوتاه مدت در بازار سرمایه اجتناب کند و از قیمت گذاری های متناقضی که بازار سرمایه را سر در گم می کند، خودداری کند.

او  ادامه داد: باید تکلیف کسری بودجه های دولت در سال های آینده مشخص شود و  دولت در این زمینه برنامه ریزی شده و هدفمند عمل کند در  غیر این صورت باز برای جبران کسری بودجه به بازار سرمایه می رود و باعث بی اعتمادی سهامداران به این بخش خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت  آینده باید نگاه  خود به بازار سرمایه را اعلام و سیاست های خود در این بخش را به صورت شفاف بیان کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازار سرمایه ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار