سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

مَرغزار دشت شهرکرد به کانون ایجاد ریزگرد و گرد خاک محلی تبدیل شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مَرغزار دشت شهرکرد به عنوان مهمترین اکوسیستم مَرغزاری استان با خشکی روبرو شده و این مَرغزار به کانون ایجاد ریزگرد و گرد خاک محلی تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کاهش میزان بارش‌ها و برداشت بیش از حد از منابع آبی از مَرغزار دشت شهرکرد باعث بحرانی شدن این دشت شده است اظهار داشت: احیای دوباره اکوسیستم مَرغزار دشت شهرکرد ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه این دشت بیش از ۱۲۴هزار هکتار وسعت دارد، افزود: ۴۰ هزار هکتار از وسعت این دشت از اراضی کشاورزی است که این اراضی از گذشته زیر کشت محصولات کشاورزی بود و نقش اساسی در ایجاد اشتغال و تولید محصولات کشاورزی داشته است.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد:۶۰۰ هکتار اکوسیستم این دشت مَرغزار است که به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، باعث افت سطح این آبخوان شده است.

او با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت در بحث تامین آب شرب شهری ۱۰ حلقه چاه کشاورزی توسط شرکت آب و فاضلاب در این دشت برای تامین آب شرب شهری احداث شده است، ادامه داد: برداشت آب شُرب و کشاورزی در این دشت باعث کاهش سطح آب زیرمینی و خالی شدن آبخوان‌های این دشت شده است.

صالحی گفت: هم‌اکنون مَرغزار دشت شهرکرد به عنوان مهمترین اکوسیستم مَرغزاری استان با خشکی روبرو شده و این مَرغزار به کانون ایجاد ریزگرد و گرد خاک محلی تبدیل شده است.

او افزود: برای رفع مشکل این دشت ۲ طرح قُرق کامل دشت و همچنین اجرای طرح تغذیه مصنوعی با استفاده از روان‌آب‌های جاری در سطح شهر در فصل بارندگی پیش‌بینی شده است.

صالحی اضافه کرد: براساس برآورد کارشناسان دِبی خروجی این آب‌ها ۲.۸ مترمکعب برثانیه است که با هدایت این آب‌ها از طریق احداث یک کانال به طول سه هزار متر، آب‌های سطحی به سمت این دشت و اکوسیستم مَرغزار هدایت خواهد شد تا آبخوان‌های دشت تقویت شود.

او ادامه داد: برای اجرای طرح قُرق کامل دشت نیز اعتبار لازم است که حقوق عرفی دامداران و بهره‌برداران این دشت پرداخت شود تا از این اکوسیستم خارج شوند و زمینه زادآوری و بالا رفتن پوشش گیاهی مرغزار افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.