سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونق تولید قارچ در استان مرکزی با وجود کرونا

آنچه کارآفرینان و تولید کنندگان قارچ را در این مسیر ماندگار کرده ارزش افزوده فرآوان این محصول است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها، بازار محصولات مختلف تولیدی در صنعت و کشاورزی را کساد کرده و تقاضای بازار برای محصولات تولیدی کاهش یافته است.

از جمله واحد‌های تولیدی که انتظار می‌رفت به دلیل کسادی بازار و تعطیلی رستوران‌ها و در حوزه کشاورزی از رونق بیافتد صنعت پرورش و تولید قارچ است، اما خدا را شکر اینگونه نشد و بازار این محصول همچون گذشته بر مدار رونق است.

زارعی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تقاضای بازار، اما امسال هم همانند سال‌های گذشته است و پیش بینی می‌کنیم ۴ هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید شود.

زارعی افزود: کمبود نقدینگی، نبود حمایت، نوسان بازار مصرف و نبود صنایع تبدیلی تکمیلی از جمله مشکلات این عرصه است، اما با وجود این مشکلات آنچه کارآفرینان و تولید کنندگان را در این عرصه ارزش افزوده فرآوان این محصول تولیدی است.

او اضافه کرد: ۶۴ واحد تولید و تکثیر قارچ خوراکی در استان مرکزی هر ساله نزدیک به ۴ هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند و اشتغالی پایدار برای ۶۰۰ نفر را فراهم کرده اند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ماندگار کرده بازدهی بسیار، کم آب بر بودن، نیاز به فضای کم برای تولید از مزایای صنعت تولید قارچ است.

در حالیکه ایران با تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن قارچ از سطح ۸۷۰ هکتاری پرورشگاه‌های این محصول در کشور جایگاه ششم تولید این محصول را در جهان دارد، اما فروش این محصولات تنها ۸ میلیون دلار ارز آوری دارد.

با رفع موانع تولید، کمک به واحد‌های تولیدی، پرداخت تسهیلات بانکی و راه اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی می‌توان این میزان را تا چندین برابر افزایش داد.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.