سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت جاده‌­های آذربایجان‌­غربی ارزیابی می‌شود

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌­غربی از ارزیابی کیفیت جاده‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، حسن همتی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌ غربی گفت: تجهیزات نوین از جمله اسکنر‌های سطوح جاده‌ای با هدف ارزیابی روسازی، بررسی علل خرابی آسفالت، ارزیابی شاخص‌های سازه‌ای ابنیه و پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی در جاده­‌های استان از اواخر اردیبهشت امسال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

همتی  با اشاره به ویژگی ۲ دستگاه FWD و HWD در ارزیابی ظرفیت باربری روسازی راه و فرودگاه اظهار داشت: این ۲ فناوری به منظور ارزیابی ظرفیت باربری روسازی راه و فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکرد دستگاه‏‌ها مشابه است.

او گفت: این دستگاه­ها با اعمال تنش به روسازی، افت و خیز ناشی از بارگذاری را به وسیله ژئوفون‌ها اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.

همتی گفت: همچنین دمای هوا و سطح آسفالت به‏ صورت خودکار توسط دستگاه و دمای عمق لایه آسفالتی دستی توسط کاربر اندازه‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه اسکنر جاده­ای مجهز به سیستم اندازه‌گیری لیزری است، افزود: این سیستم از پرتوافکن لیزری خطی و دوربین‌های سرعت بالا که در انتهای دستگاه برداشت نصب شده استفاده می­ کند و قادر است خرابی‌های سطح روسازی نظیر انواع ترک‌ها، شیارافتادگی، شن‌زدگی و چاله‌ها را با دقت بالا، اندازه‌گیری کند.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان­غربی گفت: علاوه بر این با توجه به تجهیز دستگاه به واحد اندازه‌گیری اینرسی، می‌توان خصوصیات هندسی راه نظیر شیب طولی، شیب عرضی و قوس و همچنین شاخص ناهمواری را اندازه‌گیری کرد.

همتی با اشاره به اینکه پس از اتمام مرحله برداشت فایل‌ها توسط نرم‌افزار تحلیل دستگاه، مورد پردازش قرار می‌گیرد، گفت: این نرم‌افزار قادر است تا با به کارگیری الگوریتم‌های پردازش تصویر، کلیه اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری خرابی‌های سطحی و سایر مشخصات راه را از فایل‌های برداشت شده استخراج کند.

او  مزایای این روش نسبت به روش‌های سنتی را در سرعت بالا در هنگام برداشت کامل طول مسیر راه، دقت بالا در شناسایی انواع خرابی‌ها، پردازش خودکار و سریع داده‌های برداشت شده و ایمنی بالا و عدم ایجاد اختلال در جریان ترافیک برشمرد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان­غربی با بیان اینکه ناهمواری سطح روسازی باعث ایجاد بار‌های دینامیکی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شده و علاوه بر تسریع در روند اضمحلال روسازی باعث استهلاک وسایل نقلیه می‌شود، گفت: مهمترین شاخص ناهمواری IRI نام دارد که بر حسب متر بر کیلومتر گزارش می‌شود با افزایش مقدار آن ناهمواری روسازی نیز افزایش می‌یابد.

همتی اظهار داشت: از دستگاه RSP می‌توان در سطح پروژه به منظور ارزیابی ناهمواری در تحویل موقت و قطعی روسازی راه و هم در سطح شبکه جهت ارزیابی شبکه راه‌های یک استان و یا کشور استفاده کرد.

او استفاده از دستگاه ژئوالکتریک جهت اندازه‌گیری داده‌های مقاومت ویژه را از دیگر فناوری­های نوین در ارزیابی کیفیت جاده­های آذربایجان­ غربی عنوان کرد و ادامه داد: اساس کار روش ژئوالکتریک، تزریق جریان الکتریکی به داخل زمین و اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی در فواصل منظم روی سطح زمین است که به کمک این دستگاه داده‌های مقاومت ویژه قابل اندازه‌گیری است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.