به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مناظره محمود صادقی نماینده سابق مجلس با سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع ابلاغیه شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار شد.
محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، یکی از مخالفان ابلاغیه شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری،اظهار کرد: همه چیز باید بر مدار قانون انجام شود ایراد اصلی این است که حدود قانونی در این رویه رعایت نشده است.
صادقی ادامه داد: اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را بیان میکند، قانون اساسی شرایطی برای انتخابات ریاست جمهوری دارد که به طور مشخص بیان کرده است؛ طبق این اصل رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی، ایرانی الاصل، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه، معتقد به نظام جمهوری اسلامی و...باشد. این رویه خود شورای نگهبان بوده است که سال ۶۰، ۶۴، ۷۸، ۸۸ تعیین شرط را مغایر مبانی جمهوری اسلامی دانسته است در اصل ۱۱۵ شرایط ریاست جمهوری به صوری حصری آمده است و گذاشتن شروط رد شده است.
وی افزود: مجلس پیش از این شرایط سنی را تصویب کرده بود، اما شورای نگهبان اعلام کرده بود که خلاف اصل ۱۱۵ قانون اساسی است، این ابلاغیه جدید شورای نگهبان خلاف قانون اساسی و خلاف رویه پیش از این شورای نگهبان است.
بیشتر بخوانید:
پخش زنده مناظره محمود صادقی و سیدمحمد حسینی
سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل کانون دانشگاهیان و فعال اصولگرا که موافق مصوبه جدید شورای نگهبان درباره تعیین شرایط جدید برای کاندیداهای ریاست جمهوری است،گفت: از امروز شور و نشاط در کشور شروع شده آرایش نیروها مشخص خواهد شد. ابلاغیه شورای نگهبان بازتابهایی داشت و جبهه اصلاحات عموما با این ابلاغیه مخالفت کرده اند.
او ادامه داد: همزمان با شروع انتخابات ریاست جمهوری همیشه افرادی مختلف که دارای شرایط سنی و تحصیلی و.. نبودند برای ثبت نام مراجعه میکردند و موجب وهن جمهوری اسلامی شده بود. دوره قبل هزار و ۳۶۶ نفر ثبت نام کردند که ۱۲۰۰ نفر مدرک کمتر از کارشناسی و ارشد داشتند. ۳۰۰ نفر محکومیت زندان داشتند و این وضع باید ساماندهی میشد.
حسینی در واکنش به سخنان صادقی افزود: اینکه آقای صادقی میگوید شورای نگهبان قانون مجلس را رد کرده باید توضیح دهد بر چه اساس میگویند. این موضوع اصلا به مجلس واگذار نشده و مجلس نمیتواند به این موضوع ورود کند. مجلس بر اساس قانون اساسی قانون گذاری میکند و در اصل ۱۱۵ این وظیفه به مجلس واگذار نشده بود. اینکه شورای نگهبان تصمیمات مجلس را رد میکرده به دلیل بی اختیار بودن مجلس بوده است.
این فعال اصولگرا ادامه داد: هیات عالی نظارت بر این موضوع ورود کرده و اعلام کرده که تصمیم گیری در این باره جز وظایف مجلس نیست. مجلس در تصمیم جدید خود بند های مختلف سیاست های کلی انتخابات را توضیح داده است. مجلس نمی تواند به سیاست های شورای نگهبان بی توجه باشد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون کلی انتخابات ۱۸ بند دارد که بند ۵ گفته تعریف و اعلام معیارها برای تعیین نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تعیین می شود و شورای نگهبان ۴ کلید واژه را شفاف کرده و مفهوم رجل سیاسی و مدیر و مدیر بودن را تعیین کرده است.
حسینی گفت: با این اقدام مشخص شده کسی که مدرک کارشناسی ارشد ندارد و شرایط سنی ندارد در انتخابات شرکت نکند. شرایط سنی خیلی معقول است در آمریکا شرایط سنی ۳۵ سال تعیین شده و فقط مخصوص کشور ما نیست. اگر این شرایط تعیین نمی شد باید به شورای نگهبان خرده می گرفتیم.
صادقی در ادامه صحبت های حسینی، گفت: قانون اساسی، شروط را به صورت حصری معین کرده است و دقیقا مشخص شده است آنچه که با این شروط سازگاری دارد مشکلی نیست اما آنچه که با این شروط سازگاری ندارد، مشکل دارد به عنوان مثال شرط سنی در ابلاغیه شورای نگهبان مغایر با شروط ریاست جمهوری در قانون اساسی است.
وی افزود: قانون اساسی مبانی دارد که یکی از آن دموکراسی است آنچه که به عنوان قید در شروط بیاید، مغایر با دموکراسی است. باز هم اگر این شرایط را بگذارید، افراد دیگری می روند و برای ثبت نام مراجعه می کنند و نمیتوانند جلوی مردم را بگیرند و باز هم آن صحنه ها تکرار می شود.
صادقی ادامه داد: اگر فراتر از قانون اساسی قرار است کاری انجام شود، باید رفراندوم برگزار شود و این کار شورای نگهبان فراتر از قانون اساسی است. تا زمانی که سیاست های کلی تبدیل به قانون نشده است اعتبار ندارد و شورای نگهبان درخصوص مصوبه جدید مجلس درخصوص اصلاح قانون انتخابات مخالفت کرد، چرا مصوبه مجلس را رد کرد؟ بعد از اینکه مصوبه مجلس را رد کرد همان را ابلاغ کرد.
وی افزود: ما یک نظام قانونگذاری داریم و این کار شورای نگهبان با سیاست های کلی انتخابات مغایرت دارد؛ باید از مردم و ذی نفعان نظرشان گرفته می شد، در وضع قانون باید نظرات مختلف را بررسی کنید درحال حاضر بسیاری از حقوقدانان مخالف این ابلاغیه هستند، اگر میخواهیم قانون اساسی اصلاح شود طبق اصل ۱۰۷ باید بازنگری در قانون انجام شود نه به این صورت ابلاغیه توسط شورای نگهبان صادر شود.
صادقی گفت: نمیتوانیم به استناد سیاست کلی که رهبری اعلام کرده اند قانون اساسی را تغییر دهیم! هرگونه قانونگذاری برعهده مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در مقام ناظر است و در جایگاه قانونگذاری نیست، شورای نگهبان شان بالایی دارد و اجازه قانونگذاری ندارد. بحث این است که ممکن است اصلاحات قانون منطق داشته باشد اما باید از مسیر خود طی شود.
وی گفت: شورای نگهبان اقدام دیگری انجام داده است که این دیگر نوبر است، در قانون مدنی مصوبات مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور ابلاغ می شود و رئیس جمهور باید به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند و قوانین ۱۵ روز پس از انتشار در سطح کشور لازم الاجراست. نظام حقوقی قوانینی دارد باید قانون ابلاغ شود بعد از آن اجرا شود، حالا شورای نگهبان چند روز قبل از شروع ثبت نام قانون جدید می گذارد که افراد با خبر نبودند، یکی از آن دریافت سوء سابقه است که یک هفته حداقل طول می کشد این سوء سابقه را دریافت کند، قانون برای ایجاد نظم در کشور است و این اقدام شورای نگهبان باعث بی نظمی می شود باید زودتر این ابلاغیه حداقل صادر می شد تا کاندیداها تکلیف خود را بدانند.
حسینی گفت: دوستان برای اینکه کار شورای نگهبان را زیر سوال ببرند این اقدام شورای نگهبان را قانون گذاری معرفی می کنند ولی شورای نگهبان شرایط تعریف کرده است. به عنوان مثال معنی رجل سیاسی را تعریف کرده که آیا شامل بانوان هم می شود یا خیر.
او افزود: در انتخابات نظارت زیر نظر شورای نگهبان است و تاکنون هر شرایطی تعیین کرده الان چیز هایی دیگر هم اضافه کرده است. در انتقاد به تعیین سن باید گفت چرا به تعیین سن ۳۰ سال برای نمایندگان مجلس کسی اعتراض نکرده است؟
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعیین حداکثر سن، کار خلافی نیست، ادامه داد: فرد باید از نظر جسمی هم توانمند باشد. این اقدام شورای نگهبان تغییر قانون اساسی نیست بلکه بحث تعریف معیارها است.
او گفت: شورای نگهبان بالا دست مجلس است مجلس نمی تواند برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کند. تعریف و اعلام معیارهای برای رجل سیاسی و اعلام مدیر و مدیر بودن آنها بر عهده شورای نگهبان است و اصل اول قانون اساسی شورای نگهبان را به این اقدام مکلف کرده است. از همان ابتدا مجلس نباید وارد می شد. در سنوات قبل هم که مجلس وارد می شد بر اساس اصل ۱۱۵ و اعلام هیات نظارت این تصمیمات مجلس رد می شد و هیات نظارت اعلام کرده که این وظیفه بر عهده مجلس است.
حسینی افزود: اقدام شورای نگهبان قانون گذاری نبوده. من با قانون آشنا هستم و بر اساس مستندات حرف می زنم.
صادقی در ادامه صحبت های حسینی تصریح کرد: اگر به چارچوب های حقوقی آشنا بودید این را نمی گفتید، مجلس در سال ۸۷ قانونی را تصویب کرد که شورای نگهبان در جواب آن گفت همانطور که نظریه مورخ سال ۶۰، ۶۴، ۷۸ این شورا آمده است براساس اصل ۱۱۵ شرایط ریاست جمهوری محصور شده و تایید صلاحیت ها برعهده شورای نگهبان گذاشته است؛ بنابراین تبصره های مذکور مخالف این شرایط است.
وی افزود: جایگاه والای شورای نگهبان را نمیخواهیم نادیده بگیریم، هرکسی کار خود را باید انجام دهد، شورای نگهبان در مقام ناظر است و نمیتواند قانونگذاری کند،همین که شرایط سنی گذاشته شده است نشان می دهد قانون جدید گذاشته شده است.
صادقی گفت: شورای نگهبان باید ضابطه مشخص کند و بگوید بر اساس آن بررسی صلاحیت ها را انجام دهد. شورای نگهبان پیش از این همین مصوبه مجلس را رد کرده است.در نفس اینکه این ابلاغیه ضرورت دارد مشکلی ندارد اما مسئله این است که هرکس باید سر جای خود باشد و شورای نگهبان نباید قانونگذاری کند.
صادقی ادامه داد: اگر میخواهید شرایط جدید بگذارید قانون اساسی را اصلاح کنید قانون اساسی فلسفه ای داشته است که براساس دموکراسی شرایط را محصور کرده است.
وی بابیان اینکه رقابت انتخاباتی باید بین احزاب باشد و فضای انتخابات را ایجاد کنند اما شورای نگهبان وظیفه احزاب راهم برعهده گرفته است،گفت: شناسایی اولیه توانایی داوطلبان در مرحله ثبت نام و تعیین دقیق شرایط و معیارهای عمومی و اختصاصی در اصل ۱۱۵ مشخص شده و بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بحث ما درباره افرادی است که می خواهند در این موقعیت خودشان را مطرح کنند. عده ای افراد عادی می آیند ثبت نام می کنند تا خودشان را مطرح کنند. شورای نگهبان با این اقدام تعیین کرده که مدیر چه کسی است.
صادقی گفت: یک شوخی هم در اینجا کنیم، دبیر محترم شورای نگهبان خودشان چند سالشان است؟ ایشان بازنشستگی ندارند.
وی گفت: چرا ۴۰ سال تعیین شده است؟ از طرفی رهبری گفته اند جوانگرایی اما از ۴۰ سال به بعد که جوان نمی شود؛ دنیا به سمت کاهش سن برای انتخابات رفته است.
حسینی در ادامه افزود: رهبری در صحبت های خود فرمودند حاج قاسم برای ما جوان هستند.
صادقی در واکنش به این صحبت گفت: در عرف اینطور نیست اینکه کسی روحیه جوان دارد؛ بحثش جداست اما حالا می بینیم در دنیا به سمت انتخاب رئیس جمهور جوان رفته اند همین آقای مکرون مگر چندسالشان است.
حسینی ادامه داد: اینکه شرایط سنی مشخص شده خیلی خوب است و اینکه بپذیریم سن را مبنا قرار دهیم خیلی خوب است.
حسینی در واکنش به ثبت نام دختر موتور سوار در انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین الان هم برخی با هر شرایطی در انتخابات شرکت می کنند و صلاحیت آن را زیر سوال می برند.
او در واکنش به درخواست صادقی برای برگزاری رفراندوم گفت: ما از رفراندوم نمی ترسیم ولی رفراندوم الان ضرورتی ندارد. برخی مسائل دست مجلس و برخی دست شورای نگهبان است. این اقدامات شورای نگهبان، شان آنها را پایین نمی آورد.
صادقی گفت: یک حق قانونی برای افراد در قانون اساسی ایجاد شده است و نمیتوانند قانون اساسی را نقض کند، اگر میخواهد تغییر دهد باید رفراندوم انجام شود چرا از کلمه رفراندوم می ترسیم؟ جمهوری اسلامی با رفراندوم ایجاد شده است؛ شورای نگهبان در مقام قانونگذاری نیست. سطح شورای نگهبان را تنزل ندهیم، نباید شان خود را پایین بیاورد.
وی گفت: وقتی معیار تبدیل به قانون کلی می شود، ایراد دارد. درحال حاضر تفسیر توسط شورای نگهبان انجام شده است؟تعریف و تفسیر چه تفاوتی باهم دارند؟
صادقی افزود: شورای نگهبان بحث تفسیر را بر عهده دارد؛ در این جا تعریف شرایط را کرده است. در گذشته بحث نظارت استصوابی و.. را تعیین کرده اند.
او در پاسخ به صادقی که علت تعیین نشدن معنی رجل سیاسی برای زنان چیست؟ گفت: این را باید از شورای نگهبان بپرسیم و این نقد را می توان به شورای نگهبان وارد کرد.
صادقی گفت: اولین ثبت نام کننده امروز یک زن بوده است و سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات گفته اند که مجلس باید اصلاح کنند.
وی گفت: در منطق حقوقی، این اقدام شورای نگهبان یعنی بی احترامی به قانون. افرادباید از قبل شرایط را بدانند نه از چند روز مانده به ثبت نام ابلاغ کنند، همین اعلام سوء سابقه زمان می برد و سامانه سنا زمان میبرد تا سوء سابقه بدهند، بنده یک هفته است درخواست دادم هنوز دریافت نکرده ام.
حسینی گفت: پرونده شما شاید مشکلی دارد که هنوز نتوانسته اید سوء سابقه خود را دریافت کنید.
وی درباره تاخیر در اعلام گرفت: آنها گفتند طرح مجلس در حال رفت و برگشت بوده و چون اشکال قانونی داشته و در نهایت مشخص شده مجلس نمی توانسته در این بخش ورود کند هم اکنون و در آستانه انتخابات وارد شده است.
حسینی درباره تاخیر در دریافت سوءسابقه گفت: خیر اینگونه نیست و سوءسابقه خیلی زود اعلام می شود.
او در واکنش به صحبت های صادقی که از هفته پیش منتظر دریافت سوء سابقه خودم هستم و علت تاخیر در دریافت سوء سابقه صادقی گفت: علت تاخیر در اعلام سوء سابقه شما مشخص است و به همین دلیل احتمالا دیر اعلام شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دوستان اصلاح طلب گفته اند که اقدام شورای نگهبان دخالت در کار مجلس است ولی ۲۰۳ نفر از مجلسیان از اعضای شورای نگهبان بابت این اقدام تشکر کردند. دوستان فکر می کنند همه چیز باید از مجلس بگذرد.
این فعال اصولگرا گفت: ابلاغیه شورای نگهبان در حکم قانون است و نباید از آن تخطی صورت بگیرد.
صادقی در واکنش به صحبت های حسینی تشکر مجلس از شورای نگهبان را خنده دار اعلام کرد و گفت: اینکه حق تورا بگیرند و تشکر همکنید خنده دار است.
وی افزود: هرکسی باید سرجای خود باشد، شورای نگهبان سر جای خود، مجلس سر جای خود، مجمع تشخیص هم سرجای خود باشد.
حسینی توضیح داد: این وظیفه به شورای نگهبان بعد از سال ۹۵ ابلاغ شد که این تعریف ها باید مشخص شود این اقدام را همان سال شورای نگهبان انجام داد، ولی آن را عمومی نکردند ولی در حال حاضر چون شرایط عمومی اقتضا می کرد این تعریف را اعلام کرد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای نگهبان به این دلیل مصوبات مجلس را رد کرده که هیات عالی نظارت آن را رد کرده است. هیات عالی نظارت به شورای نگهبان اعلام کرده که این اقدام وظیفه شورای نگهبان است.
صادقی گفت: همین طرح مجلس با ابتکار پژوهشگاه شورای نگهبان آماده شده است تا تبدیل به قانون جدید شود و در دور رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان بوده است، شورای نگهبان در کمیسیون ها حضور داشتند بعد شورای نگهبان قانون را رد میکند بعد خودش ایراد می گیرد، اینکه هیات نظارت شورای نگهبان به آن قانون ایراد گرفته است، باید همان اصلاح شود.
وی گفت: الان از لحاظ حقوقی اسم این کار شورای نگهبان چیست؟قانون است، مصوبه است؟آیین نامه است؟ دستورالعمل است؟ دقیقا چیست؟
حسینی در پاسخ به صادقی که این اقدام شورای نگهبان اسمش چیست؟ گفت: تعریف و اعلام معیارها است.
صادقی گفت: شورای نگهبان اعلام کرده، اگر کسی ۳۸ سال داشت ولی مدیر و مدبر بود استثنا ممکن است تایید صلاحیت شود، اگر کسی ۳۸ سال دارد و اعتراض دارد رجل سیاسی است شورای نگهبان آن را بررسی میکند و ممکن است استثنا تایید شوند.
حسینی افزود: این انتقادات که گفته اند تعیین حداقل سن برای حذف جهرمی بوده است اما اصلا نیازی نبود به خاطر ایشان قوانین را بالا پایین کنند جهرمی سابقه ۴ سال مدیریت ندارد و قطعا رد می شد.
صادقی گفت: این حاشیه سازی است و این فقط خواست جبهه اصلاحات نیست بلکه برخی از حزب های اصولگرا هم اعتراض داشتند.
این فعال اصولگرا در پاسخ به انتقاد صادقی درباره سوابق مدیریتی گفت: پس وزیر علوم چطور می تواند کاندیدا شود او هم اداره یک ارگان آموزشی را بر عهده دارد؟ دوستان اصلاح طلب باید پاسخ گوی ۸ سال عملکرد روحانی باشند چون عملکرد او را تضمین کردند.
وی گفت: فردی که حوزه علمیه را اداره کرده میتواند شرکت کند و این خنده دار است چه طور کسی که حوزه علمیه را اداره کرده میتواند رئیس جمهور شود.
حسینی گفت: کودک دبستانی نمی تواند رئیس جمهور شود؛ روزنامه جمهوری اسلامی گفته این کار تحریک دولت است و گفته اند باید با این مصوبات مخالفت کرد.
صادقی ادامه داد: انتقاد این است که این اقدام برخلاف رویه قانونی است، اعتراض در جامعه کارگری چیست؟ نقض اصل ۴۴ است، بدون اصلاح این اصل آمدند قانون بی قواره ای را درست کردند و چوب حراج به اموال عمومی زده اند. بحث من این است قانون اساسی عهد نظام با مردم است و دست بردن به قانون اساسی، شکستن عهد با مردم است.
حسینی گفت: شورای نگهبان وظیفه خودش را انجام داده و باید بگوید معنی رجال سیاسی چیست.
صادقی در واکنش گفت: در موارد دیگر ابلاغیه، نوعی قضاوت صورت گرفته است، مصوبه مجلس هم این ایراد را داشت که کسی که پرونده اقتصادی دارد شورای نگهبان قضاوت میکند در حالی که شورای نگهبان نمیتواند در مسائل قضایی نظر بدهد و این درست نبود، در این ابلاغیه آمده، فقدان سوابق سوء امنیتی در سال ۸۸ اشاره شده است و اشاره به پرونده قضایی نمیکند.
وی گفت: ابلاغیه معاون حقوقی رئیس جمهور مطابق عرایض بنده است معتقد هستند قانون باید شرایط قانونی را طی کند، بعد از اینکه رئیس جمهور ابلاغ کرد ۱۵ روز بعد اجرا شود، خانم جنیدی از قانونگذاران برجسته است و جسارت به خرج داده و این ابلاغیه را صادر کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به انتقاد صادقی برای تعیین سن ۴۰ سال توضیح داد: تا پیش از این بچه سه ساله هم می توانست در انتخابات شرکت کند و انتخابات جُک شده بود.
صادقی گفت: تا چند روز پیش که شورای نگهبان این ابلاغیه را صادر کند، فرد ۳۸ ساله می توانست اما حالا نمیتواند پس این تغییر شرایط است به عنوان نمونه فردی که ۳۸ ساله است و یک وزارت خانه را اداره کرده است حالا نمیتواند و ما حق اورا سلب کردیم.
حسینی گفت: اقدام شورای نگهبان قانون نیست و مصوبه است و بر اساس سیاست ها وظیفه داشت این کار را انجام دهد. برخی شرایط جای بحث دارد مثلا می توان روی ۳۵ سال بحث کرد. شورای نگهبان تصمیم گیرنده است.شورای نگهبان فقط ۵ روز وقت دارد صلاحیت ها را بررسی کند در این ۵ روز اینکه روی ۱۰ نفر بررسی صورت دهد بهتر است تا اینکه صلاحیت ۲ هزار نفر بررسی شود. در هیچ جای جهان ۲ هزار نفر ثبت نام نمی کنند. در سایر کشور ها دو حزب وجود دارند و هر حزب یک نفر را معرفی می کند. وقتی افراد خارج از حزب وارد می شوند باید با آنها چه کنیم؟ باید قانون مانع آنها شود. در کشورهای دیگر معیارهایی وجود دارد و به عنوان مثال فرد برای شرکت باید هزار امضا داشته باشد. رئیس جمهور فعلی آمریکا را به خاطر سن زیادش مسخره می کنند.
او افزود: تعیین سن منطقی است و همه جای دنیا این شرایط را دارند و می شود در آینده با شورای نگهبان جلسه گذاشت و این شرایط را بررسی کنیم. ممکن است تحولاتی رخ دهد و با دلایل متقن راه را بر جوانان باز کرد.
صادقی گفت: در دوره ای که مدلل شده است جوانان بهتر میتوانند،حضور داشته باشند آنها را حذف میکنیم و این سیگنال بدی به جوانان می دهد و انگیزه آنها را میبینیم، رهبری ۴۰ خورده ای سال داشتند و رهبر شدند؟، وقتی مهندس موسوی در زمان نخست وزیری برای مذاکرات به خارج از ایران رفته بودند از جوانی ایشان تعجب کرده بودند. ۸ سال جنگ را در آن زمان به خوبی مسئولان اداره کردند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال صادقی که مگر رهبری در چند سالگی رهبر شدند؟ توضیح داد: رهبر در سن ۴۰ و خورده ای رهبر شدند. ما طرفدار جوانان هستیم و معاون رئیس جمهور و معاون وزیر هم می توانند بشوند. در دولت روحانی هم همه سن بالایی داشتند و فقط یک وزیر جوان در ویترین گذاشتند و ادعای جوان گرایی دارند. صادقی در ادامه این صحبت های حسینی گفت: شما هم توی سر همان می زنید.
حسینی ادامه داد: فقدان سوابق سوء امنیتی در این شرایط ذکر شده است. به عنوان مثال فردی که در خیابان آمده، شکسته و آتش زدا و کشور را دچار آشوب کرده با اعلام مراکز چهار گانه نمی تواند ثبت نام کند.
صادقی گفت: مگر این مصوبه نمیخواسته ابهامات را بر طرف کند اینکه گفتند سابقه سوء امنیتی داشته است دارای ابهام است و باید از لحاظ قضایی تایید شود که سابقه سوء امنیتی فردی داشته است.
این فعال اصولگرا در واکنش به انتقاد صادقی درباره شفاف نبودن این بند گفت: اجتماع جزو حقوق مردم است و اگر این تخلفات صورت نگرفته باشد مشخص می شود و جای نگرانی نیست. الان در بین کاندیداهایی که آمده اند. این اقدام شورای نگهبان جزو سیاست های کلی است و باعث شفافیت و نظم می شود، هر کس نمی تواند ثبت نام کند. شورای نگهبان قبلا هم سیاست های اعمالی خودش را انجام می داد و الان اعلام کرده است. شورای نگهبان نقد را می پذیرد. البته الان باید این شرایط را اجرا کنیم ولی می توانیم برای دوره های بعد بررسی کنیم. شورای نگهبان نظر شخصی خودش را اعمال نمی کند و با ده ها و صدها نخبه و کارشناس مشورت می کنند.
او گفت: نمی توان یک روز ادعای دیپلماسی و میدان را مطرح کرد و یک روز بگوئیم شورای نگهبان چه کرد؟ هر روز حاشیه ای برای کشور درست می کنند.
صادقی تصریح کرد: دولت و پیری وزرای دولت به من چه ربطی دارد؟ خود شورای نگهبان حاشیه ایجاد کرده است وقتی چند مانده به انتخابات ابلاغیه جدید صادر میکنند، حاشیه ساز است.
حسینی گفت: در ابتدای انقلاب نیرویی در اختیار نداشتیم و از جوانان استفاده می شد. آقای صادقی از دولت فعلی حمایت کند و همه تقصیرها را به گردن شورای نگهبان می اندازند. باید پاسخ دهند که فایل صوتی را هم شورای نگهبان درست کرده است.
وی افزود: در قانون اساسی مدرک گرایی نبوده است، اینکه گفته شده است مدرک کارشناسی ارشد ملاک است اشتباه است چراکه فردی می تواند بدون مدرک مدیریت کند.
حسینی در پاسخ به انتقاد صادقی در چاپ کیلویی مدارک دانشگاهی گفت: مدرک کارشناسی ارشد شرط لازم است نه کافی.
صادقی گفت: بنده شورای نگهبان را قبول دارم و روی سر میگذارم چراکه نگهبان قانون اساسی است، شان نظارت دارد و حالا تمامی اعضای شورای نگهبان به یک جناح سیاسی متصل هستند و همه اصولگرا هستند، این خلاف قانون است که شورای نگهبان باید بیطرف باشد. هرگونه طرفداری از کاندیداها براساس قانون جرم است.
وی گفت: شورای نگهبان نباید در مواضع شبهه قرار بگیرد و مقام نظارت و بی طرفی باید داشته باشد، مقام ناظر نباید موضع سیاسی و جناحی داشته باشد.
او در واکنش به انتقاد صادقی درباره حمایت شورای نگهبان از جریان اصولگرا گفت: وقتی قرار است شورای نگهبان مسائل را رعایت کند باید رئیس جمهور و وزیر امور خارجه هم رعایت کنند نه اینکه وزیر امور خارجه در سال ۹۶ در میتینگ آقای روحانی حضور پیدا کرد. بحث ما این است که هر کس از ابتدا در انتخابات در صورت نداشتن شرایط، شرکت نکند.
صادقی افزود: طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، بعد از رهبری، رئیس جمهور جزو عالی ترین مقامات کشور است و یکی از کارهای خوبی که آقای روحانی انجام دادند همین اقدام روز گذشته آن بود. ( نباید ابلاغیه شورای نگهبان انجام شود)
انتهای پیام/
فقط اقای سعید محمد ایرانگرا به امید خدای ایران زمین
الان اصلاح طلبان که تمام آبرو و اعتبارشان را در سبد برجام گذاشتند و از آن هیچ نتیجه ای عایدملت نشد ماهیت خود را نزد مردم عیان شده میبینند و بدنبال این هستند تا به جای قبول شکست و عذر خواهی از مردم به خاطر به قهقرا بردن اقتصاد و زندگی مردم قاعده بازی را به هم بریزند و مملکت را به آشوب بکشند
مدیر. و. مدبر بودن شرایطی را احصا ه کرده. لذا شخص مدبر حداقل سنی اش چهل سال تعریف شده و مدیر بودن نیز حداقل چهار سال مدیریت کلان تعریف
شده و همچنین. عدم سوء پیشینه که یک شرط بسیار بسیار ضروری است برای استخدام در یک دستگاه. دولتی کمترین شرط عدم پیشینه کیفری است
اونوقت برای بالا ترین. مقام. اجرایی کشور لازم نیست. ؟
چطور وقتی صلاحیت جناب روحانی و برخی دوستانشون در شورای نگهبان تایید شد اصولگرایی نبود حالا شد!!!!
برید یه نیم نگاهی به فیلم جلسه ی دولت بعد از تایید ایشون در همین دوره ی اخیر بکنید!!!!صرفا جهت اطلاع
در این استنکاف دولتیها بدنبال منافع شخصی خودشان هستند و منافع ملی برایشان اهمیت ندارد و حاضرند برای رسیدن به قدرت کشور رابه آشوب بکشانند، شورای نگهبان به هیچ عنوان نباید کوتاه بیاید
از بس شما را آزاد گذاشتند فاتحه ایران را خواندید.