سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب عشایر

مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه گفت : تامین آب شرب عشایر نیاز به اعتباری معادل ۱۶ میلیارد تومان دارد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمدی مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برای آبرسانی ثابت باید ۳ برابر این مقدار اعتبار هزینه شود گفت : برای رفع مشکل تامین آب شرب عشایر، بهسازی چشمه‌ها و آبشخور‌ها و اجرای طرح‌های آبرسانی در دستور کار است.

او با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی چشمه‌ها و آب عشایر استان به شدت در معرض خطر قرار دارند گفت : قرار است برای آبرسانی سیار به عشایر تانکر‌های چرخ دار کششی استفاده شود.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون ۱۰ هزار تن علوفه یارانه‌ای در بین عشایر توزیع شده است افزود: ۶۰ درصد مراتع استان در اختیار عشایر است، اما بر اثر خشکسالی سال‌های اخیر علوفه طبیعی در مراتع استان ۴۰ درصد (رقمی معادل ۱۰۶ هزار تن تولید علوفه مرتعی) کاهش داشته است.

محمدی افزود: با وجود اینکه در زمینه بیمه دام عشایر جز ۴ استان برتر کشور هستیم، ولی در بحث خشکسالی تسهیلاتی به عشایر تعلق نمی‌گیرد.

او ادامه داد: بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی، کمبود آب شرب، کاهش قابل توجه مصرف گوشت به دلیل تعطیلی مشاغل بر اثر شیوع کرونا در یک سال گذشته همه دست به دست هم داده اند تا شاهد بحران جدی در منطقه عشایر باشیم.

مدیرکل امور عشایر استان دام‌های استان را از نژاد سنجابی یکی از بهترین نژاد‌های دامی کشور عنوان کرد و گفت: کاهش جمعیت دامی به معنی از بین رفتن سرمایه ژنتیکی دام‌های استان است.

محمدی افزود: عشایر استان کرمانشاه با در اختیار داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، ۲۷ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی، هزار و ۷۰۰ تن پشم کرک و مو، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۲ هزار قطعه انواع صنایع دستی تولید می‌کنند.

او افزود: در استان کرمانشاه ۱۴ هزار خانواده عشایری در قالب ۱۴ ایل زندگی می‌کنند .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.