سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قیمت اعلامی شورای رقابت گفت: این که بازار روند نزولی دارد ربطی به قیمت کارخانهای محصولات ندارد. روند نزولی قیمتها در بازار به دلیل افزایش ثبات اقتصادی و انتظارات روابط بینالملل است. خودرو از سر هم بندی قطعات تولید میشود و باید قیمت قطعات بررسی شود. تورم بخشی را بانک مرکزی اعلام کرده که سال گذشته خودروسازان به چه میزان تورم تجربه کردهاند. شورای رقابت بر اساس این تورم اعلامی عدد را محاسبه کرده و بعد از کم کردن افزایش قیمتهای قبلی به رقم اعلام شده، رسیده است.
او با تاکید بر این که تا به امروز تعلل شورای رقابت ضرر و زیانهایی را به خودروسازان تحمیل کرده است، گفت: این افزایش قیمتها واقعا چاره کار خودروسازان نیست؛ اصلا فرمول قیمت گذاری شورای رقابت و شیوه محاسبه قیمت جوابگوی مشکلات خودروسازها نیست. Ic که جزو قطعات خودرو است و همه خودرو سازان دنیا آن را از طریق واردات تامین میکنند از ۲ یورو به حدود ۲۵ یورو رسیده است. مس و ورق فولاد افزایش قیمت چشمگیری داشته است.
بیشتر بخوانید:
معمارباشی گفت: به جز خودرویی مثل کوئیک که با قیمت بازار متعادل شدهاند در اغلب خودروها شرکتها در حال زیان دادن هستند. امروز ایران خودرو مجبور به کاهش تیراژ تولید پژو پارس شده است ،چرا که روی هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر میدهد. این زیان باعث میشود سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق دهد و ممکن این خودروها در توان خرید همه مردم نباشد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: از سال گذشته تعداد زیادی از پروژههای استاندارد را منوط به رفع مشکلات قیمت گذاری خودرو کرده بودیم و وعده حل این مشکل داده شده بود، اما امروز این شرکتها با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان مواجه است. آیا شورای رقابت الآن حاضر است در قبال این اختلاف و استانداردهای اجرایی نشده پاسخگو باشد و مسئولیت عقب افتادن پروژههای استاندارد سازی و توسعه محصول را بپذیرد؟
او اظهار کرد: پیشنهاد جهش تولید، افزایش تیراژ تولید و متعادل شدن قیمتها طرحی بود که از طرح سازمان گسترش مطرح شد، اما امروز برای فروش محصول به قیمت تمام شده باید خواهش کنیم. تورم ۱۸ درصدی که بانک مرکزی اعلام میکند با آنچه که کف کارخانجات احساس میشود، متفاوت است. ادامه دار شدن این روند تعطیلی خودرو سازها و در نهایت آسیب جدی برای اقتصاد به همراه دارد.
انتهای پیام/
1- آزاد کردن شرکت های خصوصی بدون کمک دولتی برای تامین خودرو مناسب برای جامعه و حمایت از آنها برای رقابت با شرکت های خصولتی 2- برآورد کردن استاندارد های روز دنیا برای ورود خودرو های با استاندارد های روز جهانی با تشکر
والا مقصر راهنمایی و رانندگی اگه پلاک بده اذیت نکنه قطعه بخری سرهم کنی ماشین نصف قیمت پا آدم درمیاد
باید کیفیت ها افزایش یابد
الان شد ربطی به دلار نداره ؟؟!!
پس اگه دلار بشه 100 تومن و یه طوری تورم بخشی ثابت بمونه شما ماشینو گرون نمیکنید؟؟؟
سر این لگن با این قیمت ضرر کنی.
دولت به نام مردم به کام عده ای خاص اداره میشه! از دولت آقای روحانی فقط شوهای تلویزیونی و تبلیغات هم مسلک هاشو دیدیم
حقوق مردم هم هرسه ماه افزایش داشت
حتما نفعی میبرید ،!!!!! شاید به شما هم مانند دیگر اقشار جامعه زور میگن !!!!! فروشنده میناله ، خریدار هم میناله .
چرت و پرت گفتن هم حدی داره
2017 به تومان ایران176 ملیون تومان ما تو این موندیم که برای اونا میصرفه که بهترین ماشین روز دنیا را درست کنن بدن 200 میلیون ولی برای ایرانخودرو ی پژو پارس اشغال بده
200 ملیون بعد هم بگه ضرر داریم
چشم تنگ مرد دنیا دوست را
یا قناعت پر کند یا خخخخخاککککک گگگگور
همون موقع هم سرت کلاه گذاشته ایرانخودرو
بسه دیگه بابا هر روز هی روده درازی برای توجیه این قیمتهایی که بر مبنای هیچ اصولی قیمت گذاری نشده .
وقتی بازاری ساختین که اجازه هیچگونه رقابتی با خودروهای خارجی وجود نداره و محصولات بی کیفیت خودتونو با قیمت های بی حساب و کتاب به مردم تحمیل می کنید پس دیگه نیاز نیست که هر روز مصاحبه بکنید و توضیح اضافه بدین برای توجیه قیمتها
دنا پلاس معمولی 180 میلیونه شده اون وقت دنا پلاس توربو اتومات 405 میلیون چطور میشه یه ماشین بخاطر یه گیربکس اتومات و چند تا آپشن قیمتش معادل 2تای همون خودرو معمولی بعلاوه 45 میلیون اضافه بشه!!!!!!!!!!!!!!!
پراید 800 ملیون
پارس 1ملیارد
206 حدود 800 ملیون
موتور سیکلت 250 ملیون
دوچرخه 120 ملیون
سمند 600 ملیون
اقا بکنید شاید یقه مردم رو ول کنید
گمرگ صفر درصد بشه شما پژو پارس و پرایدت بفروش 5 میلیارد
واردات رو ازاد کنید گمرک هم نگیرید . این عزیزان دل انگیز هم به هر قیمتی که دلشون خواست با هر اپشنی که میلشون کشید خودرو تولید کنند اصلا پراید رو دوباره تولید کنند ده ملیارد بفروشند اگر صدا از هرکس دراومد هرچی دلتون خواست بگید .
ببیندین در اون کارخونه رو ... وقتی با همین گرونی ارز ماشین خارجی ارزونتر پس مردم و رو احمق گیر اوردین دارین سواری میگیرین..
ملت شریف ...
خرج های اضافه تون کم کنید تا ضرر ندین
امیدوارم دولت بعدی امنیت مردم رادست خودروسازانی که هر روز به بهانه مختلف خودرو را گران میکنند ندهد