رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: لازم است دولت از صنعت خودرو خارج شود و تنها نسبت به نظارت بر این صنعت اقدام کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در کلاب هاوس درباره بازگشت پژو و رنو به ایران گفت: اینکه شرکای فرانسوی ما به ایران بازگردند موافق این موضوع هستیم. باید به این نکته اشاره کرد که این شرکت‌هایی که از ایران رفتند، با میل و اراده خود از ایران نرفتند بلکه با فشار ترامپ ناگزیر به خروج از ایران شدند و بخشی از سرمایه خود را جا گذاشتند.

او گفت: اگر ایران همانند هندوستان موفق به داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور شود، هیچ‌کسی توان تحریم ایران را نخواهد داشت، ضمن اینکه لازم است نسبت به قوی سازی توان مدیریتی خود اقدام کنیم تا در قرارداد‌ها موفق به کسب بیشترین امتیاز شویم.

نجفی منش بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروساز در دنیا در حال ادغام هستند و با این اوصاف ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت‌های رده سوم و چهارم دنیا است. اگر بتوانیم در داخل این مجموعه نسبت به ادغام شرکت‌ها و مجموعه‌سازی اقدام کنیم به‌طور قطع به صلاح صنعت خودرو عمل کرده‌ایم.

او بیان کرد: باید همکاری دوباره با شرکای خارجی داشته باشیم تا اینگونه دولت از مدیریت صنعت خودرو خارج شود، لازم است دولت تنها نسبت به نظارت بر صنعت خودرو اقدام کند.

ضرورت جذب حداکثری ظرفیت ها  در وضعیت نوسانی تحریم‌ها

در ادامه محمدرضا معتمد مدیرعامل سابق ایکاپ بابیان این‌که در حال حاضر ظرفیت خودروسازی در کشور به‌زحمت به سه میلیون دستگاه می‌رسد، اظهار کرد: این شرایط در حالی است که اگر نگاهی به قطعه‌سازی داشته باشیم شاهد ظرفیت بالفعل و پوشش تولید ۵ میلیون دستگاه خودرو هستیم.

او افزود: حتی در اوج خودروسازی در بخش‌های مهمی شاهد ظرفیت خالی بودیم که منجر به افزایش قیمت شد بنابراین در نگاه به بازگشت شرکا و یا شرکت‌های خارجی باید نسبت به سنجش ظرفیت‌ها اقدام کنیم.

مدیرعامل سابق ایکاپ با بیان این‌که اگر هر قراردادی منجر به استفاده از ظرفیت و بهبود آن شود، اثر آن در محصول نهایی بسیار ناچیز خواهد بود، تصریح کرد: باید بپذیریم خودرو نان شب نیست اما می‌تواند اثرات جانبی در نان شب بگذارد بنابراین فضای بالادستی همواره مورد اغفال قرارگرفته درحالی‌که باید از این ظرفیت‌ها استفاده درستی کنیم.

معتمد با تأکید بر جذب حداکثری تأکید کرد: با وضعیت نوسانی تحریم‌ها لازم است فرایند جذب موردبازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالادستی خالی است.

او همچنین تصریح کرد: ما FS برای قراردادهای بین‌المللی نداریم و توجه نکنیم حضور خارجی‌ها چه فرصت‌های جانبی را برای ما ایجاد نمی‌کند، با وجود اینکه ظرفیت‌های زیادی هست که به آن توجه نمی‌کنیم.

او گفت: جذب حداکثری ظرفیت‌ها با وضعیت نوسانی تحریم‌ها باید موردبازنگری قرار گیرد تا با توجه به پتانسیل‌های موجود شاهد بالفعل شدن آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۰۵:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
شک نکنید اگر پای دولت از صنعت خودرو بیرون بره،بازار خودرو اینقدر افزایش قیمت نداره
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۶:۱۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
میشه یه کاری بکنید که اصلاً دولت در هیچ کاری دخالت نکنه!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی بیمه و یکی خودرو دولت سالیانه میلیاردها از این دو تا سود میبره تا به اهدافش برسه و ملت را به خاک سیاه بنشاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس چرا می گفتند خودرو ملی افتخار ملی و تاکید می کردن سمند صددرصد ساخت داخله
آخرین اخبار