سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفره کردی هنر زنان کرمانج خراسان شمالی+فیلم

سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصر به‌ فرد زنان کرمانج خراسان شمالی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سفره کردی نماد ذوق و احساس زنان کرمانج نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده است و نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را با خود به یدک می‌کشد.

سفره کردی خراسان شمالی در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.این دستبافته به علت زیبایی و داشتن نقش‌های پرمایه و نگاره‌های پر مفهوم مورد توجه است شکل ظاهر سفره کردی تشکیل شده است از یک حاشیه که بوسیله انگشتانه‌ها به متن متصل می‌شود و در متن سفره کردی نماد‌های هندسی ، جانوری،‌گیاهی و بافته می‌شود .

آشخانه به عنوان یکی از فعال‌ترین شهرستان‌های خراسان شمالی در تولید سفره کردی محسوب می‌شوند.

نقش‌های بافته‌ شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است، نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشتی و سیستم اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار را در خود جای داده‌است.

نقش شتر، بز کوهی، گوزن و گوسفند در سفره های کردی نشان از برکت در زندگی زنان کرمانج و فرزندانش است.

زنان کرمانج با خلق درخت و شکوفه‌هایش بر تار و پود گلیم نقش بهار و تلألوی دوباره زندگی را در رگ‌های افراد خانواده به گره می‌نشاند.

این زنان کوه و خورشید را بر جان گلیم می‌نشاند تا گرمی و روشنی را به سیاه چادر زندگیش بیاورند و خدا قوتی باشد برای مردش که تازه از هی هی گوسفندان بازگشته است.

ستاره‌ای که درخشش آن، تاریکی آسمان و کوه را به درکرده، و زن پیر را در کوه‌های آلاداغ و شاه جهان به تحرک وا داشته است.

نقش عقاب که صلابت و ابهت ایل عشایر را در ذهن‌ها به تصویر می‌کشد بر جان این گلیم ها می نشیند تا مبادا روزی به دست فراموشی سپرده شود.

زن کرمانج طرح پازن و بز کوهی را با رنگ های متفاوت به تصویر می‌کشاند تا به همه نشان دهد که آن داشته طبیعت ما است.

رنگرزی یکی از هنرهای زنان کرمانج عشایر این استان است، به‌طوری‌ که زنان عشایر برای تهیه رنگ گلیم‌های خود از گیاهان صحرایی و موادی استفاده می‌کنند که در رنگرزی محلی بکار می‌رود و بر این باورند که این رنگ‌ها بادوام‌تر از رنگ‌های بازاری صنعتی است. صنایع دستی زنان ایل همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آن‌هاست.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.