سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ممنوعیت کشت برنج، راه یا چاه؟

کشت برنج در استان خوزستان با مصیبت‌هایی همراه بود و از طرفی اگر ممنوعیت اعمال شود، فاجعه در امنیت غذایی رخ می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خشکسالی که آمد اوضاع بعضی استان ها به لحاظ کمبود آب وخیم شد تا جایی که مسئولان استان به این نتیجه رسیدند تا کشت بعضی محصولات آب بر را در استان ها ممنوع کنند . منطقی هم که فکر کنیم آب که کم باشد نمی توان ریسک کرد اما خوب این کار نتیجه  دیگری هم در پی دارد اینکه نتوانیم مواد غذایی را در استان تهیه و تولید کنیم و در نتیجه وارد کردنشان هم از استان های دیگر مشکلات خود را دارد. 

محمد سواری رئیس انجمن صنفی برنج‌کاران خوزستان گفت: کشت برنج در استان هر ساله با مصیبت‌هایی همراه است و زمان‌هایی که آب برای کشت برنج وجود داشته است، اعلام می‌کردند که آب نیست و در زمان‌هایی که با کمبود آب مواجه بودیم نیز به دنبال به صفر رساندن میزان کشت برنج بوده‌اند و اگر ممنوعیت کشت برنج اعمال شود، یک فاجعه در امنیت غذایی رخ می‌دهد.

او با بیان اینکه برنج‌کاران هزینه‌های اولیه را برای کشت برنج پرداخت کرده‌اند، افزود:  مسئولان یا نمی‌دانند که به صفر رساندن کشت برنج چه تبعاتی دارد و یا اینکه برنج‌کاران تنها بخشی هستند که مسئولین می‌توانند به راحتی با آن‌ها در بیافتند و آن‌ها را از عرصه به در کنند.

سواری ادامه داد: سایر صنایع دارای بیمه‌های درمان، حقوق و سایر موارد هستند، اما تنها راه امرار معاش برنج‌کاران و کشاورزان، کشاورزی و برنج‌کاری است و اگر چه در سال‌های گذشته اجازه کاشت برنج به برنج‌کاران خوزستان داده شده بود، اما این اجازه، همراه با منت بوده است.

رئیس انجمن صنفی برنج‌کاران خوزستان اظهار داشت: در اصفهان و یا سایر استان‌ها، اتحاد و انسجام بسیاری برای تامین آب کشت تابستانه وجود دارد، اما در استان ، هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آب وجود ندارد و اگر کشاورزان و برنج‌کاران از کار بیکار شوند، تبعات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی دارد و مهاجرت کشاورزان از روستا‌ها به شهر‌ها را نیز باید در نظر گرفت.

این مقام مسئول گفت: ممنوعیت کشت تابستانه برنج در خوزستان، تمامی صنایع تبدیلی و وابسته به این صنعت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و مقام معظم رهبری امسال را به نام سال مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند، اما در صورت تصویب ممنوعیت کشت، این امر مصداق بارز ایجاد مانع خواهد بود.

او اظهار داشت: ما قصد قرار گرفتن در مقابل مسئولین را نداریم، اما در صورتی که تصمیمی اتخاذ می‌شود باید تمام جوانب آن موضوع در نظر گرفته شود؛ باید برنامه‌ای در نظر گرفته شود که در صورت ممنوعیت کشت، کشاورزان و برنج‌کاران بتوانند کاری جایگزین را انجام دهند و در جا‌هایی که واقعا با خشکسالی مواجه هستند و مشکل تامین آب شرب وجود دارد، کشاورزان و برنج‌کاران همراهی کرده‌اند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.