سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهردار منطقه یک تهران:

هدف اصلی ارتقاء کیفیت فضای شهری و توسعه قلمرو عمومی است

موسوی گفت: یکی از اهداف طرح جمع آوری پایانه تجریش از بین بردن فضاهای بی دفاع و جرم خیز شهری است که در این منطقه به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران درباره حذف پایانه اتوبوسرانی واقع در میدان تجریش گفت: میدان تجریش و خیابان شهرداری با توجه به سابقه تاریخی و نقشی که میدان تجریش برعهده دارد و با توجه به وجود بازار تجریش، امام زاده صالح و بیمارستان شهدای تجریش نقاط بسیار مهمی هستند و در واقع تبادل سفری که در فضا‌های گردشگری و تفریحی اتفاق می‌افتد نیاز به یک طرح ساماندهی دارد که با توجه به رفتار‌هایی که مدیریت شهری داشته ما امروز شاهد این هستیم که این نقاط از لحاظ ترافیکی یک نقطه درهم تنیده و پر ازدحام بوده و از لحاظ سیما و منظر شهری این نقاط از مصادیق ناهنجاری‌های بصری هستند.

وی افزود: بحث غلبه فضای سواره بر پیاده و نقش کمرنگ فضا‌های پیاده در این نقطه بسیار مشهود است و فضای باز و سبز که حق عمومی جامعه است در این نقطه بسیار کم است لذا بر آن شدیم که طرح ارتقا کیفیت فضای شهری و توسعه قلمرو عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

 موسوی درمورد مزایای طرح جمع آوری پایانه تجریش گفت: از مزایای طرح مذکور این است که ما فضای سبز و فضای عمومی را در این قلمرو توسعه می دهیم تا از تداخل فضا‌های پیاده و سواره در هم جلوگیری کنیم و آلودگی‌های زیست محیطی و به هم ریختگی فضای شهری را که این پایانه ایجاد کرده بود از بین برده و راه‌های پیاده را توسعه دهیم.

وی افزود: از اهداف دیگر طرح فوق این است که فضای بی دفاع و جرم خیزی را که در آن منطقه به وجود آمده پوشش می دهد و این مشکل را حل می کند و ما شأن و منزلت اجتماعی فضای شهری را در آنجا ارتقا می دهیم.

موسوی با اشاره به موهبت بودن رودخانه تجریش گفت: یکی از مواهب الهی در این نقطه شهری وجود رودخانه است که به آن بی توجه بودیم. رودخانه و اطراف آن از کانون‌های بی دفاع شهری است که محل پناه گرفتن افراد مسئله دار و بزهکار شده است که ماتلاش داریم روخانه را احیا کنیم و نقاط بی دفاع شهری را سامان دهیم.

وی افزود: ما می‌توانیم به اهداف دیگر این طرح مانند زیباسازی و ایجاد مبلمان مناسب شهری پیش فضای ورودی آستان مقدس امام زاده صالح اشاره کنیم و سلسله مراتب تشرف در این مکان را تعریف کنیم و نقش امام زاده را در مجموعه شهری ارتقاء دهیم.

شهردار منطقه یک تهران گفت: در واقع هدف اصلی ما تبدیل شدن این فضا از یک نقطه ترافیکی و آلوده زیست محیطی و بی دفاع شهری به یک نقطه زیبا با مبلمان مناسب شهری و توسعه امکانات شهری در این نقطه است.

موسوی درباره نگرانی مردم درباره مشکل رفت وآمد با اتوبوس و نبود پایانه مشخص گفت: از یک سال پیش جلسات متعددی با پلیس راهور و سازمان ترافیکی شهرداری تهران و معاونت ترافیکی شهرداری تهران داشتیم و یکی از بهترین مشاورین در حوزه حمل و نقل و ترافیک در این موضوع کار کرده و طرح‌های مختلف را بررسی کرده است که در این طرح‌ها تمام دغدغه‌های مردم بررسی و راه‌های مختلفی پیشنهاد شده و بهترین طرح نهایی شده و مورد تصویب و تاکید تمام مسئولین و دست اندرکاران این طرح قرار گرفته است.

وی افزود: در این رابطه مردم نگران نباشند. درحال حاضر و در گذشته اینجا محل توقف اتوبوس‌ها بود و این توقف باعث ایجاد آلودگی بود وحضور اتوبوس‌ها باعث برهم خوردن نظام پیاده آن مسیر بود و باعث شده بود که ما از این عرصه نتوانیم استفاده درست داشته باشیم. ما ورودی امام زاده و بازار را به یک گره ترافیکی تبدیل کرده بودیم. در یک سال گذشته مشاورین طرح‌های خوبی ارائه داده اند که به حل این معضلات کمک می‌کند. مردم نگران هیچ چیز نباشند.

موسوی درباره نحوه فعالیت اتوبوس‌ها گفت: ایستگاه اتوبوس باقی خواهد ماند، ولی توقف اتوبوس در حاشیه میدان تجریش را دیگر نخواهیم داشت. اتوبوس‌ها فقط مسافران را پیاده و سوار کرده و بلافاصله حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود که هم مردم آن طور که می‌خواهند به کارهایشان برسند و هم ما بتوانیم از این فضا بهتر استفاده کرده و این معضلات را رفع کنیم.

وی افزود: طرحی که به آن اشاره کردم طرحی است که در دل خود طرح‌های موضوعی و موضعی زیادی دارد و این موضوع پایانه اتوبوس‌ها فقط یکی از این طرح‌های موضعی است که در قالب قدمگاه صالحیه مقدمات آن آماده و وارد فاز اقدام شده است. ما در پیوند این طرح بحث پیاده راه سازی خیابان شهرداری حد فاصل میدان تجریش تا میدان قدس و یک طرفه کردن این خیابان و استفاده از ظرفیت خیابان حمید در شمال بیمارستان شهدای تجریش به عنوان محور شرق به غرب را داریم که از محور خیابان شهرداری پنجاه درصد عرض معبر عبوری و سواره به معبر پیاده اختصاص پیدا می‌کند . در این پنجاه درصد یک مسیر دوچرخه و یک مسیر اتوبوس را داریم و بقیه به فضای شهری اضافه خواهد شد.

موسوی در پایان گفت:  پروژه‌های مهمی هستند که در راستای خیابان کامل در شهر تهران اجرا خواهند شد و فکر می‌کنم که بعد از سال‌ها، خیابان شهرداری و میدان تجریش رنگ و بوی تازه و تجدید هویت پیدا کنند و مردم بتوانند با آرامش در این خیابان قدم بزنند و از زیبایی‌های طبیعی آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.