سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشت گندم در مزارع شلمچه پس از ۴۰ سال/ شاهد ۸ سال پیکار‌های خونین زیر کشت می‌رود

امسال برای اولین بار گندم به روش کف کار در شلمچه کاشته شد تا تجربه‌ای جدید از کشت در شوره زار‌های خرمشهر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، زمین‌هایی یک دست سبز و خرم، این آخرین تصویر شلمچه در ذهن بسیاری از خرمشهری‌های مربوط به روز‌های قبل از جنگ خرمشهر است، تصویری که یادآوریش بعد از جنگ با آهی عجین می‌شود.

نخل‌های متراکم که در خاطرات بسیاری از رزمندگان هم حضور دارند، نخل‌هایی که مامن آن‌ها از حملات هوایی و زمینی رژیم بعث در سال‌های ۵۹ و بعدش بود. زمین‌های سبزی که هشت سال جنگ تحمیلی از آن‌ها برهوتی لایزرع ساخت.

سال ۷۵ و پس از سفر مقام معظم رهبری زمزمه‌هایی از زندگی دوباره این زمین‌های مرده به گوش رسید و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری تبدیل به آخرین امید کشاورزانی شد که شاید چشم امیدشان از سبز شدن دوباره هکتار هکتار زمین آبا و اجدادیشان خشک شده بود.

این طرح هرچند با تاخیر، اما بالاخره در شلمچه اجرا شد تا این قطعه از بهشت بار دیگر سبز شود در این میانه، اما یکی داوطلب می‌شود روشی را امتحان کند که با این روش در شوره زار هم می‌توان کشت و زرع کرد و این شد که گندم در خرمشهر در یکی از همین زمین‌های کشاورزی برای اولین بار به روش کف کار کاشته شد تا مقدمه‌ای برای بازگشت نخل‌های پر استقامت به شلمچه باشد.

روش کف کار

از آنجا که تنش شوری عامل اصلی در کاهش محصول است و طبق تحقیقات انجام شده ۲۰ درصد مساحت زیر کشت دنیا و ۵۰ درصد مزارع آبی متاثر از شوری خاک است روش‌هایی برای کشت در شوره زا‌رها ابداع و اجرا می‌شود. کشت کف کار یکی از این روش هاست.

روش کف کار روشی است که در آن جوی و پشته‌هایی به تناوب ایجاد می‌شد. با این تفاوت که این بار جوی‌ها محل گذر آب نیستند بلکه بذر‌ها را در دل آن‌ها می‌کارند. این روش برای مقابله با شوری خاک مفید است چرا که املاح خاک از زمین پست دور و در نوک پشته جمع می‌شود و بذر در بستر خاک از شوری و املاح در امان می‌ماند.

روش کف کار چند سالی است که در نقاط مختلف کشورمان برای کشت گندم اجرا می‌شود،در این روش به وسیله دستگاه《خطی کار کف کار》 اقدام به کاشت خطی بذر گندم می‌کنند و در نهایت شاهد تراکم محصول در پایان فصل زراعی بوده اند.

کاهش بذر مصرفی، افزایش عملکرد گندم، کاهش آب مصرفی و جذب بهتر آب توسط ریشه ها، افزایش بهره وری آب مصرفی، کاهش هزینه‌های عملیات خاک ورزی و تهیه بستر بذر و توزیع شوری خاک از امتیازات استفاده از این روش کشت است.

تجربه اولین بودن

«محمد رضا قادری» کشاورزی است که به همراه اعضای خانواده اش آستین‌ها را بالا زده تا زمین ۳۰۰ هکتاری مرده شان را دوباره احیاء کند و از امتحان کردن روش‌های جدید هم واهمه ندارد.

پدر محمدرضا در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: «ما کشاورزیم. پدرم کشاورز بود. پدر بزرگم هم کشاورز بود. ما چند نسلمان کشاورز بوده و هست».

پدر خوشحالیش را از بازگشت دوباره به زمینی که ۴۰ سال پیش به امان خدا رهایش کردند و ۸ سال مصاف پیکار بود، پنهان نمی‌کند و با شعف می‌گوید: امسال، اما کشت کردیم.

پسرش درباره این بازگشت شیرین می‌گوید: ما اهل روستایی کوچک به نام «کوت نواصر» در نزدیکی روستای پل نو هستیم و زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در همین روستا داریم که امسال برای اولین بار بعد از جنگ در آن محصول کاشتیم.

محمد رضا قادری به همراه پدر، بردار، عمو و خلاصه پنج شش نفره امسال روی این  زمین ها کار کردند.

این کشاورز می‌گوید: این زمین تمام مدت کشت نشده بود و بعد از جنگ امسال کشت شد، البته از ۳۰۰ هکتار بخش کمی کشت کردیم بخشی دیگر را گندم کاشتیم و مقدار کمی هم جو و محصولات دیگر به مقدار ناچیز و بیشتر مساحت زمین امکان کشت نداشت.

زمین با وجود اینکه در طرح ۵۵۰ هکتاری رهبری بود و تسطیح و آماده سازی شده، اما هنوز شور است و آنطور که محمدرضا می‌گوید زهکش هایش در خیلی از بخش‌ها مشکل دارند. برای همین نتوانسته اند در مساحتی بالا کشت کنند.

او درباره روش کشت و کار و اینکه چه شد که این روش را امتحان کردند، می گوید: قبلا گشت گندم به روش کف کار را امتحان نکرده بودیم فقط چیزی‌هایی درباره این روش شنیده بودم. کارشناسان جهاد کشاورزی پیشنهاد دادند من هم گفتم اگر روش خوبی است خودم دستگاهش را می‌خرم و این کار را کردم.

قادری که از نتیجه کار راضی است. می‌گوید: زمینمان خوب نیست، اولین سال هم است که کشت کردیم برای همین انتظار برداشت بالا نداشتم، اما قسمتی که به روش کف کار انجام شد در مقایسه با بخش‌هایی که به روش معمولی کشت کردیم تفاوت قابل ملاحظه ای داشت و محصول بیشتری در روش کف کار برداشت کردیم.

او می‌گوید سال دیگر هم با همین روش گندم می‌کارد و تنها درخواستش در اختیار قرار دادن دستگاه فلاجین برای باز کردن زهکش هاست تا بتواند مساحت بیشتری را کشت کرده و زمین بایرشان را آباد کند.

عملکرد سه برابری

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفته‌های این کشاورز را تایید می‌کند و توضیح می‌دهد: این روش که برای اولین بار در قالب طرح گندم بنیان اجرا شده برداشتی در حدود ۳ تن داشته این در حالیست که در شرایط مشابه و در روش کشت مرسوم عملکرد حدود یک تن است.

ناجی شهیب زاده این نکته را نیز یادآور می‌شود که زمین بعد از چهل سال کشت شده و از زمینی با این شرایط عملکرد مطلوب انتظار نمی‌رفت و نتیجه به دست آمده رضایت بخش است.

او ادامه می‌دهد: همیشه بعد از وقفه‌های طولانی در کشت، نمو زمین کاهش می‌یابد و به تدریج با کشت‌های متوالی عملکرد رو به افزایش می‌گذارد که انتظار این است این زمین سال دیگر عملکردی بهتر از امسال داشته باشد.

شهیب زاده تاکید می‌کند: این روش برای کشت در شوره زار‌ها استفاده می‌شود و ابراز امیدواری می‌کند با توسعه این روش شاهد سبز شدن دوباره نه تنها شلمچه بلکه زمین‌های زراعی دیگری باشیم که جنگ از آن‌ها برهوتی خشک ساخته است.

امسال در خرمشهر بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم کاشته شد که برداشت بیش از ۲۰ هزار تن از این مساحت زیر کشت پیش بینی شده است.

تجربه موفقیت آمیز کشت گندم به روش کف کار هم می‌تواند نویدی برای کشت گندم بیشتر، این محصول استراتژیک در زمین‌های شور خرمشهر و دیگر نقاط کشور با شرایط خاکی مشابه باشد که به خودکفایی و بی نیازی در بخش گندم و نان بیانجامد.

گزارش از سیده فاطمه هلالات

انتهای پیام/ ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید آلوورا بکارن،تو این بی آبی کشت گندم اصلا درست نیس