سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی برداشت ۷۴۰ تن گل محمدی در تایباد

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۷۴۰ تن گل محمدی از سطح مزارع این شهرستان برداشت شود.

جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: سطح مزارع گل محمدی در شهرستان در سال زراعی  ۳۷۰ هکتار است که دو تن در هر هکتار، میانگین برداشت این محصول می‌باشد.

او با بیان اینکه پارسال سطح زیر کشت گل محمدی در تایباد ۴۲۰ هکتار با میانگین برداشت ۳ تن بوده است؛ افزود: امسال به دلیل خشکسالی، سرمازدگی و قیمت پایین محصول در سال گذشته، مقداری از مزارع رها شده و عملکرد و سطح زیر کشت شهرستان کاهش داشته اند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد مزارع این محصول در شهرستان به روش نوین آبیاری کشت می‌شوند و ۱۰۰ درصد اراضی گل محمدی شهرستان بارور هستند.

اعتضادی بیان کرد: برداشت گل محمدی در اواسط اردیبهشت آغاز و تا پایان آن ادامه دارد که برای ۱۵۰ نفر در روز اشتغالزایی می‌کند.

او تصریح کرد: کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری یکی از مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان در منطقه می‌باشد که در فصل برداشت موجب می‌شود این محصول با قیمت ناچیز در بازار‌های خارج از شهرستان به فروش برسد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تاکید کرد: اما صنایع تبدیلی موجود در شهرستان شامل یک واحد گلاب گیری، ۱۰ دستگاه گلاب گیری خانگی و شش دستگاه خشک کن گل محمدی هستند.

اعتضادی اظهار کرد: کیفیت و درصد اسانس گل محمدی شهرستان طبق آزمایشات انجام شده، حدود ۳/۰ درصد اسانس بیشتری داشته و از کیفیت مطلوب تری نسبت به شهرستان‌های تولید کننده این محصول برخوردار است.

او افزود: امسال برای خرید هر کیلوگرم گل محمدی تازه ۱۷تا ۲۰ هزار تومان قیمت گذاری انجام می‌شود و حتی محصول این شهرستان توسط شرکت‌های فرآوری پیش خرید شده است.


بیشتربخوانید


برداشت گل محمدی از سطح ۵۸ هکتار باغات  کاشمر

محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از برداشت گل محمدی از سطح ۵۸ هکتار از باغات بخش مرکزی و کوهسرخ خبر داد و گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک منطقه و کمبود منابع آبی در شهرستان، آب به عنوان یکی از عوامل محدود کننده تولید نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیت‌های کشاورزی ایفا می‌کند.

او افزود: یکی از راه‌های اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی کشت گیاهان کم آب طلب مثل گل محمدی می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی کاشمر ادامه داد: از مزایای کشت گل محمدی می‌توان به افزایش بهره وری آب، سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه، پایداری در شرایط نامساعد محیطی و همچنین توجیه اقتصادی بالای آن اشاره کرد که باعث شده این گیاه در بسیاری از اراضی شهرستان بخصوص در زمین‌های کوهپایه‌ای که در آن امکان کشت بسیاری از گیاهان زراعی محدود است به عنوان یک گیاه راهبردی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

محمد شجعی بیان کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان ۵۸ هکتار می‌باشد که پیش بینی می‌شود با عملکرد متوسط ۴ تا ۶ تن در هکتار برداشت شود همچنین پیش بینی می‌شود بالغ بر ۲۳۰ تن گل محمدی از سطح باغات شهرستان کاشمر برداشت شود.

او تصریح کرد: به منظور تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی محصول کارگاه گلاب گیری در روستای عارف آباد شهرستان کاشمر به همت کشاورزان منطقه راه اندازی شده همچنین بزرگترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی شرق کشور در شهرستان به نام پردیس عصاره زمینه فرآوری گیاهان دارویی را فراهم کرده است.

انتهای پیام//ا.چ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.