سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علل تبدیل نشدن کرمانشاه از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری کدام است؟

کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری استان کرمانشاه گفت : تعداد کم آثار ثبت جهانی شده، ثبات نداشتن مدیریت و همگرایی نداشتن بین مجموعه گردشگری و ... از علت های تبدیل نشدن کرمانشاه از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سابق حسینی کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری استان کرمانشاه گفت : تعداد کم آثار ثبت جهانی شده، ثبات نداشتن مدیریت و همگرایی نداشتن بین مجموعه گردشگری، نداشتن زیرساخت‌های لازم، تعامل نداشتن استان‌های منطقه غرب کشور برای تعریف یک محور گردشگری، بی توجهی به رویدادسازی ها، نپرداختن دانشگاه‌های استان به مقوله گردشگری و ... می‌تواند از علل تبدیل نشدن کرمانشاه از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری باشد.

او گفت : تعدد آثار ثبت جهانی شده در استان‌هایی مانند اصفهان باعث شده که به عنوان یکی از مقاصد گردشگران خارجی در کشور شناخته شود، چراکه بواسطه آثاری که در این استان‌ها ثبت جهانی شده، یونسکو بیشتر به آن‌ها می‌پردازد و همین پای گردشگران خارجی بیشتری را به آن‌ها باز می‌کند.

او افزود: این درحالی است که کرمانشاه علیرغم اینکه این ظرفیت را دارد که چند اثر ثبت جهانی شده دیگر همچون منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و تاق بستان را داشته باشد، اما درحال حاضر تنها یک اثر ثبت جهانی شده-بیستون- دارد.

این فعال گردشگری کرمانشاه افزود: وجود آثار ثبت جهانی شده متعدد در یزد، شیراز و اصفهان باعث شده که این شهر‌ها با تعامل باهم یک مثلث گردشگری را تشکیل دهند و حجم زیادی از گردشگران خارجی که دارای ارزآوری هستند و گردشگران داخلی را به سمت خود بکشانند.

 این کارشناس گردشگری ادامه داد: درحالی استانی مانند کرمانشاه دارای تعداد بسیار بالایی آثار تاریخی است و از آن‌ها استفاده چندانی نکرده که برخی کشور‌های عربی برای جذب گردشگر دست به ساخت آثاری دست ساز از آثار تاریخی ما زده اند.

او افزود: مدیران این استان‌ها در بحث گردشگری همواره مدیرانی کارآمد با قدرت چانی زنی بالا بوده اند که توانسته اند جایگاه گردشگری خود را ارتقاء ببخشند، چیزی که ما در کرمانشاه چندان آن را ندیده ایم.

حسینی گفت: استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان می‌توانند یک محور گردشگری را در غرب کشور تعریف کنند و با تعامل باهم گردشگران زیادی را به این سمت بیاورند، اما متاسفانه تاکنون این همراهی و همکاری بین آن‌ها بوجود نیامده است و آنچه هم که بوده، فقط درحد جلسه برگزار کردن و وعده دادن بوده است.

او به نداشتن رویدادسازی‌ها هم به عنوان یک خلاء برای تبدیل شدن کرمانشاه به مقصد گردشگری یاد کرد و گفت: باید قبول کنیم که در کرمانشاه به اندازه استان‌های شمالی و جنوبی کشور رویدادسازی نکرده ایم که بتوانیم گردشگران را به استان بیاوریم، درحالی که ظرفیت هایمان برای این کار بسیار زیاد است.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری به کم کاری دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره‌ای کرد و افزود: متاسفانه دانشگاه‌های ما که باید به عنوان منبع تولید فکر باشند و بتواند موتور توسعه استان را به حرکت دربیاورند، در حوزه توسعه صنعت گردشگری استان کم کاری کرده اند و تاکنون چندان به این حوزه ورود نکرده اند و راهکاری ارائه نداده اند که شرایط گردشگریمان را بهبود ببخشیم.

او به مشکلات زیرساختی کرمانشاه برای جذب گردشگر هم پرداخت و گفت: در بحث زیرساخت‌ها مشکلات بسیاری در کرمانشاه داریم، یک مثال بسیار کوچک در این زمینه سرویس‌های بهداشتی است که در اغلب مسیر‌های منتهی به مناطق گردشگرپذیر یا آن‌ها را نداریم و یا اگر هم داریم، وضعیت بسیار نامناسبی دارند که هیچ گردشگری از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه کرمانشاه در زمینه حمل و نقل نیز برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری مشکلات زیادی دارد، ادامه داد: در هر سه بحث حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای مشکلاتی داریم که باید مرتفع شوند، بویژه در بحث حمل و نقل هوایی که باید مسیر‌های جدید پروازی داشته باشیم.

او با تاکید بر لزوم آموزش فرهنگ گردشگرپذیری به مردم استان، گفت: برای اینکه بتوانیم روزی همپای استان‌هایی مانند اصفهان، یزد و فارس و حتی برخی کشور‌های گردشگری دنیا گردشگر داشته باشیم، باید برویم و از نزدیک با تجربیات آن‌ها آشنا شویم و در استان اجرایی کنیم .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.