سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل پرونده سه حمام تاریخی سنقر برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر و کلیایی با اشاره به تعدد حمام‌های تاریخی در این شهرستان، گفت : پرونده سه حمام تاریخی سنقر برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی تکمیل شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، داریوش فرمانی رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر و کلیایی بابیان اینکه تاکنون هشت حمام تاریخی در شهرستان سنقر به ثبت ملی رسیده، گفت : حمام روستا‌های سطر، چرمله، ده نو، ده رضوان، سردره قبادی، ده شیخ، کچگینه و خان جمال زمانی هشت حمام شهرستان سنقر هستند که تاکنون به ثبت ملی رسیده اند.

او با اشاره به تعدد حمام‌های تاریخی در این شهرستان، گفت : حدود ۱۷ حمام تاریخی داریم که تاکنون هشت مورد از آن‌ها ثبت ملی شده و در تلاشیم تا مابقی آن‌ها نیز به ثبت ملی برسد.

رئیس میراث فرهنگی سنقر افزود: در این راستا، پرونده سه حمام تاریخی ده بنه، شکرالله خان و سرچغا تکمیل شده که امیدواریم شاهد قرار گرفتن آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

او با بیان اینکه اکثر حمام‌های تاریخی موجود در شهرستان سنقر مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول هستند، افزود: تا حدود چند دهه پیش حدود ۱۰۰ حمام تاریخی در شهرستان وجود داشت، اما متاسفانه به مرور زمان حدود ۵۰ درصد از این حمام‌ها تخریب شدند.

فرمانی در خصوص اقدامات حفاظتی برای نگهداری از حمام‌های تاریخی باقی مانده این شهرستان ادامه داد: هرسال بنا به اعتباراتی که داریم، اقدامات مرمتی را برای تعدادی از این حمام‌ها انجام می‌دهیم تا آن‌ها را از تخریب و نابودی نجات دهیم.

او گفت: طی پارسال حدود پنج مورد از این حمام‌ها که به ثبت ملی هم رسیده اند را مرمت اضطراری کردیم که بیشتر شامل بخش بیرونی آن‌ها بود، اما اکنون برای تکمیل مرمت و بخش داخلی آن‌ها به اعتبارات جدیدی نیاز داریم.

این مسئول در خصوص چرایی تعدد حمام‌های تاریخی در این شهرستان گفت: ایل کلیایی از جمله اولین ایل‌هایی در استان بود که یکجانشینی را در سنقر آغاز کردند، برای همین تعداد حمام‌هایی که در روستا‌های این شهرستان ساخته شده، بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.