سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفسیر قرآن؛

هدایت به چند عامل بستگی دارد؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۱ سوره طلاق و همچنین روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَمَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَیَعْمَلْ صَالِحًا یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۖ قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا

(و نیز فرستاد) رسول بزرگواری را که برای شما آیات روشن بیان خدا را تلاوت می‌کند تا آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شدند از ظلمات (جهل) به سوی نور (معرفت و ایمان) باز آرد، و هر کس به خدا ایمان آورده و نیکوکار شود خدا او را در باغ‌های بهشتی در آرد که نهر‌ها زیر درختانش جاری است و همیشه در آن بهشت ابد متنعّمند، که خدا (در آنجا) رزق بسیار نیکو بر او مهیّا ساخته است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۱ سوره طلاق

تفسیر آیه ۱۱ سوره طلاق

امام باقر (ع) می‌فرمایند: ذکر نام پیامبر (ص) است و ما اهل ذکریم.

هدایت به چند عنصر وابسته است:

الف) هدایت کننده، «رَسُولاً»

ب) هدایت شونده، «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»

ج) وسیله هدایت، «آیاتٍ بَیِّناتٍ»

د) هدف از هدایت، «یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»

ه) پاداش پذیرش هدایت، «یُدْخِلْهُ جَنّاتٍ»

کلمه «ذکر» هم برای قرآن به کار رفته است، «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ» و هم برای پیامبر. «ذِکْراً رَسُولاً یَتْلُوا» . عایشه همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) در بیان اوصاف پیامبر می‌گوید: «کان خلقه قرآن» یعنی خلق و خوی پیامبر یک پارچه قرآن بود.

پیام‌های آیه ۱۱ سوره طلاق

۱- انسان می‌تواند به جایی برسد که وجودش سراپا ذکر خدا باشد. «ذِکْراً رَسُولاً»

۲- مکتب به تنهایی کافی نیست، وجود رهبر لازم است. «رَسُولاً یَتْلُوا»


بیشتر بخوانید


۳- برای نجات و خروج مردم از ظلمات به نور، بهترین راه، بیان و رساندن آیات الهی است. «یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللّهِ ... لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا»

۴- دعوت باید روشن و شفاف باشد. «آیاتِ اللّهِ مُبَیِّناتٍ» (واژه «مبین» بیش از صد بار در قرآن به کار رفته است همچون: «الْبَلاغُ الْمُبِینُ»، «قُرْآنٍ مُبِینٍ»، «سُلْطاناً مُبِیناً»)

۵-راه‌های باطلِ شرک و کفر متعدّد است، ولی راه حق، یکی بیشتر نیست. «اَلظُّلُماتِ ... اَلنُّورِ» («ظلمات» جمع و «نور» مفرد است).

۶- هدف انبیا نجات بشر است. «رَسُولاً یَتْلُوا ... لِیُخْرِجَ»

۷- خارج کردن مردم از ظلمات، در اصل کار خداوند است، «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ» ولی این کار از طریق پیامبران انجام می‌شود. «رَسُولاً ... لِیُخْرِجَ»

۸-گرچه هدف انبیا خارج کردن تمام مردم از تاریکی‌ها به نور است، «لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»، ولی این هدف تنها در مورد مؤمنان محقق می‌شود. «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا ... مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»

۹- انسان حتّی بعد از ایمان و عمل صالح در ظلماتی به سر می‌برد که باید از آن خارج شود. «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا ... مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»

۱۰- ایمان و عمل، پیوسته قرین یکدیگرند. «یُؤْمِنْ بِاللّهِ وَ یَعْمَلْ صالِحاً»

۱۱- تشویق و تهدید باید متعادل باشد. «عَذاباً نُکْراً ... أَحْسَنَ اللّهُ لَهُ رِزْقاً»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.