تفسیر اجمالی آیه ۶۶ سوره نساء را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَوْ أَنَّا کَتَبْنَا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِیَارِکُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِیلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِیتًا

و اگر ما به آن‌ها حکم می‌کردیم که خود (یعنی یکدیگر) را بکشید یا از دیار خود (برای جهاد) بیرون روید به جز اندکی اطاعت امر نمی‌کردند، و اگر به آنچه پندشان می‌دهند عمل می‌کردند البته نیکوتر و کاری محکم و با اساس‌تر برای آن‌ها بود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۶۶ سوره نساء

تفسیر آیه ۶۶ سوره نساء

این آیه اشاره دارد به تکلیف‌های سختی که برای امّت‌های پیشین بوده است، مثلاً خدا به کیفر گوساله پرستی بنی اسرائیل، فرمان داد یکدیگر را بکشند. چون برای گناهی بزرگ مثل بت پرستی، جبرانی عظیم مانند کشتن یکدیگر و بیرون رفتن از شهر و دیار خود لازم بود.

پیام‌های آیه ۶۶ سوره نساء

۱-مؤمنان باید خود را بسنجند که اگر فرمان سختی صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ «وَ لَوْ أَنّا کَتَبْنا عَلَیْهِمْ»

۲-هنگام امتحان، افراد کمتری از عهده انجام تکلیف و اثبات ادعا برمی آیند. «ما فَعَلُوهُ إِلاّ قَلِیلٌ»


بیشتر بخوانید


۳-فرمان کفر به طاغوت و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت او بودن، موعظه و خیرخواهی الهی است. «ما یُوعَظُونَ بِهِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ»

۴-خیر و سعادت در گرو عمل است «فَعَلُوهُ - خَیْراً»

۵-احکام الهی (اوامر و نواهی) مواعظ خداوند است. «فَعَلُوا ما یُوعَظُونَ بِهِ»

۶-هرچه در راه خدا گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر می‌شود. «فَعَلُوهُ ... أَشَدَّ تَثْبِیتاً»

۷-عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احکام، سبب پایداری ایمان است. «فَعَلُوهُ ... أَشَدَّ تَثْبِیتاً»

۸-تکالیف الهی هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولی به خیر و صلاح انسان است. «وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ... لَکانَ خَیْراً لَهُمْ»

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.