سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفسیر قرآن؛

آیا آفرینش بر اساس برهان و نظم پدید آمده است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۵۳ سوره طه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَکَ لَکُمْ فِیهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ

همان خدایی که زمین را آسایشگاه شما قرار داد و در آن راه‌ها برای شما پدید آورد؛ و هم از آسمان آب نازل کرد تا به آن آب آسمانی انواع نباتات مختلف از زمین برویانیدیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۵۳ سوره طه

تفسیر آیه ۵۳ سوره طه

عبارت «سَلَکَ لَکُمْ» را می‌توان دو گونه معنا کرد؛ الف:راه‌ها و جاده‌هایی که خداوند برای عبور انسان در زمین قرار داده است. ب:راه‌های کسب درآمد.

حضرت موسی (ع) در معرفی خداوند به فرعون فرمود:پروردگار ما کسی است که همه چیز را آفرید و هدایت کرد و در این آیات به نمونه‌هایی از هدایت الهی در طبیعت اشاره می‌فرماید؛ زمینی که مهد آسایش انسان هاست، راه‌های زمینی که وسیله ارتباط و اتصال مناطق به یکدیگرند، باران و گیاهان گوناگون که قانون زوجیّت را به همراه دارند.


بیشتر بخوانید


زمانی نعمت‌های خداوند متعال را بهتر می‌شناسیم که خلاف آن را فرض نماییم، مثلاً اگر این زمین، آرام نبود وحرکتش کُند یا تند بود، باران نمی‌بارید یا زمین آن را جذب نمی‌کرد، روییدنی‌ها و چشمه‌ها در آن نبود، آیا باز هم «مَهد» به شمار می‌رفت؟!

پیام‌های آیه ۵۳ سوره طه

۱-همان گونه که طفل، در مهد و گهواره برای زندگیِ خارج از آن رشد می‌یابد، انسان نیز باید در مهد زمین برای زندگی بیرون از زمین یعنی جهان آخرت رشد کند. «مَهْداً»

۲-زمین، آسایشگاه انسان است، همه نیاز‌های او را تأمین می‌کند، مرده و زنده او را حمل کرده و به امر الهی مسخّر اوست. «مَهْداً»

۳-آفرینش و شرایط زمین هدفدار و برای انسان است. «جَعَلَ لَکُمُ ... سَلَکَ لَکُمْ»

۴-نظام آفرینش بر اساس اصل علیت و سبب و مسبب است. «فَأَخْرَجْنا بِهِ»

۵-توجّه به قانون زوجیّت در گیاهان، از معجزات علمی قرآن است. «أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
خیر
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
۱۰۰درصد به فتوسنتز نگاه کنید چرخه الکترون و تمام اجزاء سلول واقعا باور نکردنی است. خداوند در آسمانها نیست در جسم و روح تک تک اجزاء جهان هستی است.